Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Codul penal modificat de PSD da lovitura de gratie mediului privat


Codul penal modificat de PSD da lovitura de gratie mediului privat
de la 05 Iul. 2018
Codul penal modificat de PSD da lovitura de gratie mediului privat
Tags: codul penal modificatmodificari codul penal

Florin Jianu, presedintele Consiliului IMM-urilor, Adrian Benta, consultant fiscal, si Gabriel Biris, avocat, au oferit ample puncte de vedere, cu privire la toxicitatea modificarilor aduse Codului penal, asupra mediului de afaceri romanesc. Acestia sunt de parere ca redefinirea abuzului in serviciu i-ar transforma pe patronii IMM in victime sigure in fata ANAF-ului.


Mediul de afaceri romanesc atarna de un fir de ata si de o umbra de speranta. Fara strategii si sustinere din partea statului, cu taxe, impozite si contributii majorate, mii de firme s-au inchis numai anul trecut.

Vara lui 2018 vine cu inca o surpriza pentru mediul de afaceri romanesc. Cine a ramas pe pozitii trebuie sa se confrunte cu modificarile aduse codului penal. Antreprenorii ar putea avea de suferit din cauza redefinirii abuzului in serviciu, de exemplu in situatiile in care inspectorii ANAF ar face controale abuzive sau autoritatile contractante ar favoriza anumite firme la licitatiile publice, fara sa existe un beneficiu pentru functionarul in cauza. 
 
In prezent, abuzul in serviciu este definit astfel: „Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica”.
 
In forma adoptata miercuri de Parlament, definitia abuzului in serviciu suna astfel:
 
"Fapta functionarului public, aflat in exercitiul atributiilor de serviciu reglementate expres, prin legi, ordonante de guvern sau ordonante de urgenta, care refuza sa indeplineasca un act sau il indeplineste prin incalcarea atributiilor astfel reglementate, a unor dispozitii exprese dintr-o lege, ordonanta de guvern sau ordonanta de urgenta, in scopul de a obtine pentru sine, sot, ruda sau afin pana la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit si prin aceasta cauzeaza o paguba certa si efectiva mai mare decat echivalentul unui salariu minim brut pe economie sau o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime nepatrimoniale ale unei persoane fizice sau juridice se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani sau amenda".
 
 
Florin Jianu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, se teme ca redefinirea abuzului in serviciu va deschide functionarilor calea catre comportamente abuzive fata de firmele private:
 
"In primul rand, statul este cel mai mare contractor din economie si atunci odata cu introducerea acestui arbitrariu in ceea ce presupune abuzul in serviciu se distorsioneaza foarte mult piata, pentru ca autoritatile publice centrale, locale, simplii angajati ai statului pot directiona contracte sau informatii sau pot tine arbitrar informatii, distorsionand piata in folosul unor si in detrimentul altora.
 
Pe de alta parte, statul are anumite functii in relatia cu mediul de afaceri. Una dintre ele este aceea de control, pe care o gasim la aproape toate institutiile, la ANAF, Protectia consumatorului, Mediu. Si aici se introduce arbitrariul, pentru ca daca abuzul nu este in favoarea stricta a functionarului, dar este in defavoarea firmei controlate, nu mai e abuz in serviciu, nu te mai poti intrepta, ca agent economic, impotriva acelui controlor. Poti sa faci popriri de conturi, poti face multe abuzuri.
 
Nu trebuie sa faci neaparat un abuz in folosul tau sau al rudelor tale, abuzul poate fi in favoarea statului, a unui concurent al firmei afectate, pentru te miri cine.
 
O alta functie a statului este de informare si consiliere. Statul vrea sa deschida o legislatie pentru constructia unui pod si nu anunta in timp util sau ii anunta doar pe unii. Ala e abuz in serviciu. Cum mai pot eu sa ma indrept impotriva unui functionar care refuza sa-mi elibereze un document?”, a explicat Florin Jianu.
 
Adrian Benta, consultant fiscal la bentaconsult.ro, crede ca, din cauza redefinirii abuzului in serviciu, inspectorii ANAF vor face abuzuri mai lejer asupra contribuabililor.  
 
"Sunt multe inspectii fiscale gresite, au deciziile de impunere desfiintate. Si existenta unei responsabilitati, a abuzului in serviciu, era intr-adevar o chestie care ii cumintea. Sa stabilesti oamenilor, incorect, impozite suplimentare nu va mai fi un abuz. Acum, nu-i intereseaza. Te indrepti catre instanta si pe persoana fizica nu mai poti da in judecata inspectorul fiscal”, se plange Adrian Benta.
 
Avocatul Gabriel Biris crede ca prin redefinirea abuzului in serviciu se deschide cutia Pandorei pentru abuzul impotriva antreprenorilor.
 
"Cel mai mare pericol pe care il reprezinta modificarile la abuzul in serviciu - si anume ca e abuz in serviciu doar daca il faci in folosul tau sau al familiei - este deschiderea cutiei Pandorei pentru abuzul impotriva antreprenorilor in numele statului.

Am avut niste razboaie pornite de ANAF in 2015-2016 impotriva antreprenorilor, s-au anulat coduri de TVA, s-au blocat conturi pe niste motive care acum pica in instanta. In momentul in care nu va mai exista teama de repercusiuni si anume ca firmele vor face plangeri pentru incalcarea legii de catre inspectorii fiscali, ce se va intampla?", spune Biris.

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

Protectia Datelor cu Caracter Personal


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016