10 aspecte sensibile legate de telemunca
telemuncamunca la domiciliulegea 81 din 2018
Pe 2 aprilie a fost publicata Legea 81/2018 care reglementeaza telemunca - acea forma de organizare a muncii prin care salariatul (numit acum telesalariat) nu mai trebuie sa vina la sediul firmei pentru a presta activitatea specifica postului. El poate lucra de oriunde (de acasa, cel mai adesea), folosind mijloacele moderne de informare si comunicare. Iata in continuare 10 aspecte sensibile legate de acest concept nou.
1. Care sunt activitatile care pot fi desfasurate prin telemunca?
Legea 81 nu prevede o lista de astfel de activitati, dar din art. 2 rezulta ca numai o activitate care presupune folosirea informatiei si a telecomunicatiilor poate fi prestata in aceasta modalitate.
2. Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor!
Telemunca trebuie prevazuta in mod expres in contractul individual de munca al noului angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent.
3. Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara.
4. Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul este unul de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator.
5. Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu. Dar locul in care se desfasoara activitatea de telemunca trebuie convenit de parti. Telesalariatul nu poate sa-si ia laptop-ul si sa se duca sa lucreze in parc.
6. Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare.
7. Telesalariatul are exact aceleasi drepturi ca salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului. El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar - fara niciun dubiu - trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite.
8. Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare!
9. Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale.
10. Telemunca inseamna viitorul
Telemunca este guvernata deja prin lege in Belgia, Republica Ceha, Ungaria, Luxemburg, prin contracte colective de munca incheiate la nivel national ori sectorial in Franta, Danemarca, Grecia, Italia, Spania, Suedia sau prin alte acorduri bipartite sau tripartite in Austria, Finlanda, Germania, Letonia, Olanda, Polonia si Marea Britanie.
Prin Legea 18/2018, Romania nu face decat sa se alinieze si ea necesitatii de reglementare a telemuncii – ca forma din ce in ce mai semnificativa a relatiilor de munca, gratie dezvoltarii accelerate a tehnologiilor de comunicare.