Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Cum sa peticesti un sac care nu se mai poate petici ? Sfaturi practice de croitorie fiscala


Cum sa peticesti un sac care nu se mai poate petici ? Sfaturi practice de croitorie fiscala
de la 16 Nov. 2017
Cum sa peticesti un sac care nu se mai poate petici ? Sfaturi practice de croitorie fiscala
Tags: adrian bentamodificari cod fiscalog 79/2017pfaitmicrointreprindericascass

Consulantul fiscal Adrian Benta analizeaza efectele reale ale modificarilor Codului Fiscal. S-ar parea ca buzunarele nu ar fi complet goale daca s-ar lucra in microintreprinderi


Intr-o perioada de mari incertitudini in ceea ce priveste greutatea buzunarului fiecaruia in anul 2018 , expertii fiscali sunt o mana cereasca pentru luarea unor decizii individuale semnificative . Mai ales cand se fac studii profesioniste comparative. Adrian Benta a acordat un inteviu interesant, in baza caruia mai taiem putin din ceata care ne inconjura : “Salariat, PFA sau microintreprindere din 2018? Simulare cu consultantul Adrian Benta “, Claudiu Zamfir, 16.11.2017, StartupCafe.ro.

Consultantul fiscal ne arata, intr-o maniera comprehensibila, care sunt efectele modificarilor de Cod Fiscal care vor intra in vigoare la 1.01.2018, cuprinse in Ordonanta de urgenta 79/2017 publicata in Monitorul Oficial.

 

Explicatiile lui Adrian Benta pentru salariati si firme

  • Astazi, in 2017, un angajator cnd plateste un salariu brut catre un salariat va mai plati la bugetul de stat aproximativ 22,75% taxe. Am spus aproximativ pentru ca una dintre contributii - cea pentru fondul de risc si accident - este variabila in functie de codul CAEN al angajatorului.

 

  • Pentru fiecare 1.000 de lei salariu brut, angajatorul mai plateste 227 de lei, astazi, in 2017. In total, discutam un cost salarial de 1.200 de lei, din care din brut i se mai retin si salariatului taxe si impozite, iar salariul in mana este undeva la 700 si ceva.

 

  • Prin urmare, in acest moment, lucrurile sunt foarte clare: aproximativ 22% sunt suportate de angajator si circa 31,5% sunt suportate de salariat.

 

  • De la 1 ianuare 2018, prin aceasta mutare a contributiilor de la angajator la angajat, Guvernul spune: Se vor mari contributiile la pensii suportate de salariat la 25%, contributia la sanatate la 10%. Deci total asigurari sociale 35%. Astazi, in 2017, ele sunt 10,5% pentru pensii si 5,5% pentru sanatate. Observam o crestere foarte mare a procentului retinut de stat.

 

  • Aceeasi ordonanta de urgenta (79/2017) scade impozitul pe venit de la 16% la 10%. Deci in total taxarea salariatului se va face cu 45%. Dar impozitul pe venit merge pe aceeasi regula ca in prezent: din brut se vor scadea asigurarile sociale, deducerile persoale, eventuale cotizatii sindicale sau alte sume deductibile si apoi se va aplica 10% - impozit pe venit si ulterior scazandu-se din brut si impozitul pe venit ramane salariul net, in mana.

 

  • Guvernul ne roaga: Voi, angajatorii, faceti o economie de 20%, pentru ca am eliminat partea de asigurari sociale, angajatorii vor achita o cota de 2,25%, reprezentnd contributie asiguratorie de munca. Daca am fi foarte cinici, eu ca angajator, daca as spune „fiecare cu taxele lui”, as face o economie cu fondul de salarii de 20%.

 

  • in acelasi timp, mutand acesti 20% pe care eu ca angajator am facut economie in salariul brut al salariatului, salariatul ramane aproape fix identic in mana la fel ca in 2017. Pe toate simularile, creste salariul in mana cu 2-3 lei. Iar per ansamblu, cu aceasta mutare de 20% si angajatorul face o uriasa economie de 3-4 lei. Deci avem o revolutie fiscala cu impact deosebit.


 

Probleme la salariatii din IT, cercetare-dezvoltare si cei cu dizabilitati

 

  • in Codul fiscal de acum si chiar si in ordonanta noua - pentru ca nu s-au abrogat aceste situatii - persoanele din IT, cercetare si cele cu handicap sunt scutite de impozit pe venit de 16% anul acesta si de 10% in anul urmator.

 

  • Cu toate acestea, este mai greu impactul asupra acestor persoane, pentru ca avem o crestere substantiala la asigurarile sociale, de la 16,5% la 35%, care erodeaza scutirea de 10% de la impozitul pe venit.

 

  • Singura solutie ca sa fie tanda pe manda, este ori sa obligi angajatorul ca pe cheltuielile lui salariale sa majoreze salariile, ori  statul sa reduca din contributiile sociale.


 


 

Alte venituri ale persoanelor fizice:

 

  • Chiriile obtinute de persoane fizice. Cresc asigurarile sociale pentru multe categorii de persoane. Sa luam un exemplu. Probabil sunt declarate la Fisc 150.000-200.000 de contracte de inchiriere. in 2017, pe lnga impozit de 16% se mai plateste contributie la sanatate de 5,5%. Din 2018, contributia la sanatate creste la 10%. Deci ai mai mult la sanatate.

  • Venituri din agricultura. Avem 180.000 de contribuabili la venituri din activitati agricole. Cine are 3 vaci plateste un impozit la buget, cine lucreaza mai mult de 2 hectare de cereale plateste impozit la buget, indiferet daca valorifica sau nu acele bunuri. Dar are calitate de contribuabil. In anul 2017 acele persoane plateau contributii la asigurarile sociale de 16,5% plus impozitul pe transe de venit stabilite la nivelul fiecarui judet. Din 2018, contributiile cresc la 35%.


 

Persoanele fizice autorizate (PFA)

 

  • A fost pacaleala: Guvernul a aratat PFA-urilor un tort, iar acum cand s-a dat forma finala a ordonantei vedem ca le-a aruncat o mamaliga, si aia cam fierbinte.

 

  • in anul 2017, venitul unei PFA in sistem real se impoziteaza optional la nivel intreg, adica daca vrei toata pensia, cu punctaj maxim, cu contributii de 10,5% plus 15,8%. Foarte putine PFA sunt in zona asta si atunci toata lumea a platit doar cota angajatului, de 10,5% contributie la pensii, plus 5,5% la sanatate si 16% impozit pe venit.

 

  • Aceste contributii au obligatia sa fie cel putin la salariul minim dar nu mai mult de 5 X salariul mediu pe economie. Deci aceasta plafonare superioara avantajeaza acele PFA-uri cu venituri foarte mari. Deci daca platim 10,5% plus 5,5% sanatate, suntem undeva la 16% contributii, daca ne multumim cu punctaj la pensii mai mic.

 

  • Protestul PFA-urilor a fost acelasi dintotdeauna: „daca eu platesc contributii la pensii ca salariat, nu este normal sa-mi ceri si contributie la pensii si pentru veniturile din PFA”.

 

  • inainte de 2015 se platea doar contributia la sanatate plus impozitul pe venit si optional putea sa-si faca un contract de asigurare daca voia sa-si creasca pensia. Oricum, aceasta plata in doua randuri de contributii la pensii si la sanatate a fost protestul PFA-urilor. Pentru ca unele PFA castiga mai bine ca salariatii si atunci cota de contributie aplicata la o baza mai mare aduce mai multi bani la buget dect s-ar fi strns banii pentru un salariu minim de 700 de lei cat a fost la un moment dat.

 

  • A venit proiectul de ordonanta de urgenta din 2017 care a fost prezentat ca un tort frumos: „Dragi PFA, daca sunteti si salariati nu mai platiti contributii la pensii pentru veniturile ca PFA si nu mai platiti contributie la sanatate. Daca sunteti doar PFA, fara sa fiti salariati, atunci platiti si veti plati la venitul ales de PFA dar nu mai putin de salariul minim pe economie”.

 

  • La o prima vedere pare avantajos. Nu este avantajos, pentru ca avem foarte multe PFA care fie nu au realizat venituri, fie au declarat venituri cu mult mai mici dect salariul minim pe economie. si atunci Guvernul renunta sa taxeze un pic la PFA-urile care cstigau mai mult, dar crestea numarul de contribuabili PFA care platesc la nivelul salariului minim.

 

  • in final, in OUG publicata in Monitorul oficial s-a eliminat aceasta facilitate din proiect, pentru 2018. Daca esti salariat si ai venituri si ca PFA, vei plati contributia la pensii si sanatate si pentru veniturile din PFA.

 

  • Nu a mai dat un tort, ci o mamaliga si mamaliga poate fi mancata: S-a pastrat totusi situatia in care contributia la pensii si sanatate nu se calculeaza la tot venitul net al PFA, ci doar la salariul minim pe economie. Parerea mea este ca este un fals avantaj, pentru ca si pentru PFA creste cota de contributii. Daca azi am obligatoriu la plata 16%, de la 1 ianuarie 2017 avem 35%. Prin urmare, creste si salariul minim pe economie la 1.900 de lei si se dubleaza cota de asigurari sociale.

 

  • Acele PFA care castiga mai bine, adica peste 12 salarii minime pe economie, nu platesc contributii la toate veniturile, dar pe ansamblu taxarea creste.

 

  • Dar din 2018 vom vorbi de alt salariu minim, de 1.900 de lei, la care se va raporta acest 12X. 35% contributii din 1.900 de lei insemana 665 de lei pe luna - atat ar trebui sa aiba un PFA bani stransi pentru asigurarile sociale. Intr-un an, 7.980 de lei.

 

  • Daca sunt 300.000 de PFA active in Romnia, Guvernul obtine 2,4 miliarde de lei numai din asigurarile sociale de la PFA intr-un an. Ar trebui sa-i trateze cu mai mult respect Guvernul pe acesti oameni. Ei in acest moment sunt persoanele care cer cel mai putin de la buget. O PFA nu are somaj, daca nu-i merge contractul e pe cont propriu, daca nu plateste separat cota de concediu si indemnizatii, nu-i plateste nimeni concediu medical si nici concediu de odihna. Prin urmare sunt oamenii care cer cel mai putin de la buget si bugetul strange o caruta de bani de la aceste persoane.

Microintreprinderi

  • Fiecare dintre formele de fiscalizare a veniturilor are avanataje si dezavantaje. in opinia mea, acum cea mai avantajoasa forma este microintreprinderea. Este evident o taxare mai buna decat la PFA.

 

  • Fiecare isi face o socoteala. De exemplu, in momentul in care realizezi venituri ca microintreprindere, banii nu sunt ai tai, ci ai societatii si tu poti sa dispui de acei bani de-abia in exercitiul urmator, dupa ce ti-ai platit taxele pentru microintreprindere, dupa ce ai depus bilantul la ANAF si dupa ce ai tinut adunarea generala a actionarilor (AGA) de distribuire a profitului in dividende. Pana atunci nu sunt banii tai.

 

  • Foarte multe persoane confunda societatea mea cu mine. Nu, societatea are o persoanlitate distincta. Tu trebuie sa folosesti banii pentru activitatea societatii.

 

  • La PFA e cu totul alteva. Sunt eu cu mai multe autorizatii. in momentul cnd am facut o prestare de servicii sau am facut o livrare de bunuri, am emis factura. Din momentul in care mi-au intrat banii in cont, pot sa-i folosesc cum vreau. Impozitele sunt tot ale mele si e treaba mea, daca am cheltuit toti banii din incasari, cand ajunge scadenta la taxe trebuie sa-mi gasesc bani de unde oi sti. Avantajul PFA este ca poti sa dispui imediat de bani.

 

  • In ce priveste taxarea, s-a ridicat plafonul la microintreprinderi de la 500.000 de euro la 1 milion de euro, venituri pana la care plateste impozit pe venitul microintreprinderii in loc de impozit pe profit de 16%.

 

  • Taxarea este 1% pentru microintreprinderile cu cel putin 1 salariat, angajati cu norma intreaga, de 8 ore. Cresc si taxele si la microintreprinderi, fiindca a creste salariul minim. Daca nu ai salariati, ai 3% impozit pe venitul microintreprinderii.

 

  • Avem in continuare 5% impozit pe dividend. Dar Guvernul a introdus contributia la sanatate pentru dividende, chiar daca cel care incaseaza dividend e salariat sau PFA si plateste contributie.

 

  • E si o indulcire: Nu va luam contributia la toate dividendele, ci doar la nivelul salariului minim (1.900 de lei)

 

  • Deci fata de anul trecut partea buna e ca s-a majorat plafonul cifrei de afaceri pentru plata impozitului pe venitul microintrerinderii, dar este acest impozit pe dividend, indiferent daca tu esti si salariat sau PFA. Contributia de 10% se va aplica la nivelul salariului minim, pentru ca daca ai dividend sub salariul minim, platesti contributie la salariul minim.

 

  • Daca esti salariat intr-o firma ca IT-ist si treci pe PFA sau pe o firma, mi se pare ca disimulezi realitatea si atunci nu cred ca e bine sa modifici.

 

  • Dar daca esti un IT-si care lucrezi independent, pentru ca lucrezi pentru mai multi clienti, de acasa, atunci evident microintreprinderea ramane cea mai avantajoasa forma de fiscalizare a veniturilor.

 

  • Ar mai fi de vazut daca transele de venit ar putea sa ne dea o optimizare fiscala. Da atentie, aici este un lucru incorect: activitatea de programare nu este supusa transelor de venit, dar sub masca consultantei in IT se mai strecoara si programarea, dar nu e cinstit.

 

  • Dar la microintreprindere, dezavantajul este ca va trebui sa mai ai o alta sursa de venit, fie sa rogi sa te intretina prietena un an pana ridici dividendele din firma ta. Trebuie facute calcule. Pe salariul minim, tu poti sa te angajezi salariat la tine sa ai bani lunar sa treci strada.”


 


 

Adrian Benta incearca sa faca putina lumina intr-un intuneric total raspandit de guvernanti. Ceea ce se contureaza, cu precizie, este ca, indiferent de situatie, la anul vom fi mai saraci decat anul acesta, contrar minciunilor pe care le vehiculeaza Guvernul. “Mana invizibila” a economiei de piata ce functioneaza eficient – libera si competitiva -nu exista in Romania.

 

 




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement