Cheltuielile uitate in realizarea bugetelor
cheltuielibuget
Verificati intotdeauna sa nu existe cheltuieli pe care nu le-ati trecut in buget. Ele nu vor avea surse de finantare si dvs. veti fi raspunzator pentru acest lucru.
Iata cateva dintre cele mai frecvent uitate cheltuieli:
● cheltuieli legate de personal – costuri cu recrutarea, publicitatea care se face in acest scop, cheltuieli cu deplasarile si diurna, traininguri etc.;
● cheltuieli de lansare – cand doriti sa faceti o investitie veti face cheltuieli cu cererea de oferte, cu analiza lor etc.;
● cheltuieli de management – cheltuieli cu sedintele Consiliului de Administratie si ale Adunarii Generale a Actionarilor, cheltuieli legate de publicarea rapoartelor anuale;
● cheltuieli cu auditarea – firmele cu actionari, creditori sau parteneri comerciali externi sunt adesea obligate sa se supuna unui audit intocmit de o firma recunoscuta international (de exemplu una dintre „Big Four“), ale carei onorarii sunt de obicei substantiale;
● cheltuieli cu consultanta – adesea firma dvs. va fi nevoita sa apeleze la serviciile unor consultanti externi pentru furnizarea unor servicii specifice care necesita o inalta calificare (evaluarea unor active, intocmirea unor planuri de fezabilitate etc.). Aceste servicii se platesc, si nu ieftin;
● cheltuieli juridice – in cazul in care firma dvs. este angajata in vreun proces, aceste cheltuieli trebuie neaparat incluse in buget;
● cheltuieli bancare – daca doriti sa apelati la metode de garantare a incasarilor externe, precum forfetarea sau factoringul, sau vi se cere sa garantati plata prin intermediul acreditivului sau prin scrisoare de garantie bancara, va va costa. Incercati sa includeti in buget toate aceste costuri.
Cheltuielile neprevazute
Pentru a evita aparitia unor cheltuieli neasteptate, pentru care firma dvs. sa nu aiba surse de acoperire, este bine ca in fiecare buget sa apara o linie de „Cheltuieli
neprevazute“.
Aceasta va avea o valoare procentuala in general intre 5 si 10% din cheltuielile prevazute in bugetul respectiv.