Cum sa scapi elegant de clientii care te bomdardeaza cu plangeri
afacerepiatagresealacolaborare afaceri
Cand incepem o afacere, majoritatea ne gandim ca trebuie sa preluam orice client care se arata interesat de noi. Nu ne gandim la posibilitatea de a refuza pe cineva. Dar aceasta atitudine, de a prelua toate sansele ce ni se ofera, poate dauna afacerii.
Mit: O afacere inseamna sa raspunzi la toate telefoanele, pentru a-i transforma pe toti cei care suna in clienti.
Adevar: O afacere inseamna sa-ti definesti scopul si grupul tinta. Apoi trebuie aleasa o piata de desfacere.
"Dupa tot ce am facut pentru clientul acela, nu a ezitat sa ma ameninte ca nu-si va plati facturile. Nici macar nu le-am cerut pretul intreg", se plange Paul, un artist grafician.
"Clientul asta mi-a cerut imposibilul", spune Iuliana, un agent imobiliar. "Am descoperit o modalitate de a-i face pe plac, dar se plange incontinuu".
"Nu-mi place sa raspund la telefon cand suna un anumit client. Incearca mereu sa-si negocieze preturile si ne cere sa muncim suplimentar. Nu-mi place sa spun NU, dar mi-ar placea foarte tare sa-i spun sa se duca in alta parte", spune Matei, proprietarul unui magazin de papetarie.
Asta si trebuie sa faca cei mai sus amintiti cu acei clienti care sunt imposibil de multumit: in cel mai politicos mod cu putinta, sa le indice alti furnizori, "mai buni".
Persoane dificile
NU trebuie sa accepti oameni care lasa greu de la ei. Alege sa lucrezi cu persoane minunate, care te plac si te apreciaza.
Plangerile permanente iti strica buna dispozitie si-ti clatina afacerea. Si asta pentru ca le pot spune prietenilor si colegilor lor lucruri rele despre ceea ce faci tu. Vorba zboara si te poti trezi, in final, ca pierzi clienti. Negativismul nemultumitilor se rasfrange si asupra angajatilor, frustrandu-i.
Ce sa faci cu acesti clienti veniti din iad
Odata identificati, este nevoie de o startegie pentru a-i inlatura si pentru a evita repetarea greselii.
Trebuie sa fii politicos, dar ferm.
Negociaza pe termen scurt, pentru a duce la biun sfarsit o sarcina de lucru, dar nu te arata flexibil, caci vor profita.
Descopera ce vor, daca se poate. Unii clienti nu stiu exact ce-si doresc, de aceea se prea poate sa intampini oprelisti. Foloseste informatiile pentru a le explica de ce trebuie sa incheiati colaborarea, pornind de la punctul lor de vedere. "Noi nu suntem o firma suficient de mare pentru a lucra la preturile dorite de dumneavoastra. Puteti, in schimb, apela la XYZ", le poti spune.
Este exact metoda pe care o folosesti si cu cei mici: le oferi optiuni, dar in limitele convenabile tie.
Nu reinnoda o relatie care s-a incheiat in termenii mai sus amintiti!
Sugestii pentru a evita reintrarea in viata afacerii tale a clientilor nedoriti
Fa o lista cu numele clientilor dificili.
Scrie ce te-a nemultumit (cum te-au scos din minti, pe tine si pe angajatii tai).
Noteaza semnalmente, pentru a identifica viitori clienti asemanatori.
La nevoie, scrieti cateva fraze cheie despre lectiile invatate si afiseaza-le pe perete, langa telefon. Nu vei mai cadea prada tentatiei asa curand.