Vedetele disparute - o mina de aur pentru publicitari
vedeteimagineadvertisingmichael jackson
Marylin Monroe se destainuia ca nu purta nimic altceva cand se retragea in dormitor in afara de un iz de parfum Chanel. Astazi, imaginea celebrei actrite este exploatata la maxim de detinatorii drepturilor de autor care au inteles ca si dupa moartea sa, Marylin poate sa aduca inca milioane de euro. In plus, publicitarii au realizat ca vedetele disparute pot fi mai putin costisitoare decat cele aflate in viata. Astfel, in ultimii ani au aparut reclame la sucuri, divertisment, masini, parcuri de distractii sau ulei de masline, o afacere care a generat peste 2,5 miliarde de euro pe an din drepturi de autor, s-a confesat Agentiei France Press, citat de Le Point, Didier Poulmaire, avocat francez specializat in drepturile de imagine.
Revista americana Forbes alcatuieste in fiecare an un clasament al vedetelor disparute care continua sa genereze profituri din publicitate. Anul trecut, cu 210 milioane de dolari, Liz Taylor l-a detronat pe Michael Jackson, care a ramas insa cel mai bine platit cantaret din lume, cu 145 de milioane de dolari provenind din exploatarea drepturilor de autor, urmat de Elvis Presley (55 milioane dolari) si Bob Marley (17 milioane dolari).
Noile tehnologii video permit aproape orice artificiu de procesare. Poti face aceste vedete ale trecutului sa vorbeasca, sa cante, sa tina in mana orice device de generaţie noua, poţi sa-l asezi la volanul oricarui automobil sau sa-l plasezi oriunde in lume, plimbandu-se pe strazi. Astfel nu a mirat pe nimeni ca rapper-ul Tupac Shakur, asasinat in 1996, a putut aparea pe scena, sub forma de holograma, alaturi de Snoop Dog, intr-un concert care a generat incasari fabuloase. Imaginea lui Tupac Shakur a costat cateva mii de dolari. Ceva mai scumpa este folosirea imaginii actorului James Dean, care costa 15.000 de euro, dar nu cateva milioane cat incaseaza fostul fotbalist englez David Beckham.
Pentru a celebra 40 de ani de la lansarea unui model de succes, un celebru producator de ceasuri elvetian, a comandat un spot in care sa fie alaturata imaginea a doi impatimiti de curse de masini, defunctul Steve McQueen si starul Formulei 1 Lewis Hamilton, simuland o cursa intre cei doi. Publicitarii au folosit imagini din filmul Le Mans, turnat in 1971, in care actorul interpreta rolul unui pilot de curse.
Sunt insa si alaturari care stirbesc imaginea unor oameni celebri si disparuti ai acestei lumi. De exemplu, Gandhi, simbolul antimaterialismului, a devenit una dintre figurile cele mai utilizate de publicitari pentru a promova computere, stilouri, acces la internet sau servicii de telefonie mobila. Acesti oameni celebri nu mai au cum protesta iar imaginea lor se afla la mana mostenitorilor care decid cand si cum poate fi folosita.
Sunt foarte putine cazurile in care urmasii unor personalitati disparute au refuzat avantajele materiale pentru a pastra nepatata imaginea rudelor defuncte. Courtney Love, vaduva lui Kurt Cobain este un exemplu in acest sens, opunandu-se deturnarii imaginii cantaretului de catre publicitari, desi sumele propuse de acestia erau extrem de tentante.