De ce sunt tentati angajatii sa fure date ale afacerii tale
clauzaconfdentialitateafacereantreprenoriangajati
In momentul in care parasesc firma, angajatii au tendinta de a mai pastra diferite date despre companie. Daca au acces la bazele de clienti, la planurile si proiectele companiei, le pot transmite noului angajator sau chiar le pot folosi pentru dezvoltarea propriei afaceri.
Una din metodele de care dispune un angajator pentru a-si proteja business-ul este clauza de confidentialitate. Aceasta trebuie sa fie formulata atent pentru a fi cu adevarat eficienta.
Clauza de confidentialitate se inscrie in categoria clauzelor optionale pe care angajatorul le poate include in contractul de munca al angajatului, dar nu este obligat sa faca acest lucru.
Aceasta clauza este de multe ori confundata cu cea referitoare la neconcurenta, desi cele doua vizeaza situatii diferite.
Clauza de neconcurenta vizeaza obligatia angajatului de nu face activitatea pentru anumiti angajatori si pe un anumit interval de timp dupa incetarea contactului, cu plata unei indemnizatii de catre firma care a formulat acesta clauza si cu precizarea clara a numelor si domeniului firmelor concurente.
Clauza de confidentialitate este diferita de obligatia de a respecta secretul de serviciu si de obligatia de fidelitate.
Potrivit Codului muncii, clauza de confidentialitate reprezinta clauza prin care "partile convin ca, pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca".
Potrivit Codului muncii, datele confidentiale pe care angajatul nu are voie sa le divulge se refera la: situatia financiara a angajatorului, strategiile si planurile de dezvoltare, clienti, procedee de fabricatie a produselor.
In momentul semnarii contractului de munca aceasta clauza se poate regasi in cuprinsul contractului sau poate fi introdusa si ulterior, dar numai printr-un act aditional semnat de ambele parti.
In cazul incalcarii clauzei de confidentialitate, angajatul risca plata unor despagubiri pentru pagubele produse angajatorului, sanctiuni sau chiar sa fie concediat.
Raspunderea patrimoniala si cea disciplinara pot fi cumulate. In unele cazuri pot exista consecinte de natura penala.
Clauza de confidentialitate trebuie sa contina cateva elemente cheie pentru ca ea sa poata produce efecte. Printre acestea se afla perioada pentru care isi produce efectele.
Clauza va viza perioada existentei contractului de munca, insa in diferite cazuri clauza face cuprinde obligatia respectarii confidentialitatii si dupa incetarea lui, pana la o anumita data sau pentru o perioada de timp.
Clauza mai trebuie sa faca referire la informatiile de natura confidentiala, care vor fi precizate de angajator. Adica, acele informatii pe care angajatul nu are voie sa le divulge in timpul si dupa incheierea relatiei de munca.
In plus, clauza respectiva va trebui sa contina modalitatile prin care aceasta obligatie va putea inceta, pentru ca aceasta nu este pe viata, ci are o durata limitata.