In fine, berea s-a baut, dupa cateva luni Daimler a deschis fabrica de autobuze de la Holýšov, unde se produc vestitele EvoBus, iar dupa alte cateva luni a transpirat o stire conform careia, nemtii ar fi fost nemultumiti ca fostul guvern le-a refuzat acordarea unor facilitati. S-a vorbit despre o chestiune de principiu, direct spus, de ce am acorda facilitati unui concern suficient de bogat pentru a nu le cere?
In 2012, Daimler s-a dus direct in Ungaria pentru a deschide prima fabrica de automobile Mercedes din Europa de Est. Se spune ca fabrica a ajutat Ungaria sa atenuaeze recesiunea intr-o zona extrem de saraca in investitii straine in ultima decada. S-au creat cateva sute de locuri de munca si, mai mult, s-a redresat sectorul imobiliar in zona Kecksemet, un oras de 110.000 de locuitori situat la o ora departare de Budapesta. Nemtii au investit peste 800 de milioane de euro si au inchiriat 330 de unitati locative. Chiria medie platita a fost de peste 1000 de euro per unitate locativa iar cheltuielile germanilor detasati in Ungaria s-au situat la aproximativ alte 500.000 de euro pe luna. Micul oras a inceput a vorbi germana in scurt timp, in zona au aparut scoli germane, in sistemul medical au fost integrati medici si proceduri germane, Kecksemet devenind o mica si extrem de activa colonie germana.
Cu rezultate nu prea bune in Cehia si cu o legislatie mereu in schimbare in Ungaria, germanii s-au gandit sa puna piciorul si in Romania. Dar numai unul. Au ales Sebesul. De ce Sebes? Simplu. Foarte aproape de segmentul de autostrada Deva-Orastie si cu perspective imediate de a beneficia de o autostrada, cu o infrastructura industriala posesoare de experienta in industria de precizie, atat Sebesul cat si Cugirul au mai produs si in trecut subansambluri pentru Mercedes, dar la capacitati extrem de mici. Investitia de acum se ridica la aproximatic 390,6 milioane de euro si deja in zona locuiesc extrem de multi vorbitori de limba germana, o prima bariera culturala fiind inlaturata.
In Germania se vorbeste ca investitia va dubla productia actuala a companiei Star Transmission, ale carei actiuni au fost integral cumparate de concernul german. Aici se va produce noua generatie de cutii de viteza pentru automobilele Mercedes in care Daimler isi pune mari sperante. Dar cel mai important lucru este ca nemtii nu vin sa se carpeasca in Romania ci vor construi de la zero o unitate de productie care va angrena si sectorul de constructii industriale. Altfel spus, romanii vor invata sa construiasca nemteste fara sa mearga la munca in Germania. Vor merge totusi in Germania viitorii angajati ai fabricii, care se vor deplasa la fabrica din Stuttgart-Untertürkheim pentru a se specializa.
Se mai vorbeste in Gemania despre capacitatea Romaniei de a primi si a intretine o astfel de investitie de marca, dar si despre posibilitatea reala de deschidere a unei uzine de automobile in Romania. Dincolo de exuberanta guvernului de a anunta aceasta victorie in plan investitional este nevoie de extrem de multa atentie si diplomatie pentru a face uitate experientele nu tocmai faste ale Daimler AG in Cehia si Ungaria si a dovedi ca Romania se afla pe traiectoria corecta si cu o cutie de viteze cuplata in viteza a cincea.
Heidelberg, Germania, iunie 2013