Pe benzile de productie se monteaza deja autobuze alimentate cu gaz, pregatind astfel ceea ce vor fi autobuzele urbane de mare capacitate ale viitorului. O asemenea increngatura de tuburi si circuite, montate pe acoperisul autobuzelor, am mai vazut doar la naveta spatiala Buran, expusa la Muzeul Tehnic din Siensheim.
Fiecare caroserie este vopsita conform comenzii, la fel sunt montate si dotarile interioare. Spre exemplu, ca un fapt divers, autobuzele pregatite pentru Singapore nu sunt dotate cu instalatie de incalzire, datorita climei din tara de destinatie. Asta iarna, un lot de cateva zeci de autobuze cu aceasta destinatie au plecat pe roti spre portul hanseatic Bremerhaven, unde urmau sa fie imbarcate pe un vas cargo. Numai ca vremea de afara si lipsa incalzirii ar fi facut misiunea soferilor extrem de dificila. Daimler Benz a dotat fiecare autobuz, pe cheltuiala proprie, cu aeroterme speciale, astfel incat conducatorii acestor vehicule sa nu aiba de suferit.
Se testeaza atent inchiderea perfecta a usilor, sistemul pneumatic care apleaca autobuzul spre refugiile pietonale astfel incat urcarea sa nu fie o corvoada, apoi sistemele destinate persoanelor cu handicap, un fel de rampe care culiseaza in afara pentru a permite accesul facil al celor tintuiti in scaune cu rotile. Se instaleaza cei 5 kilometri de cabluri electrice, apoi autobuzul iese in curtea uzinei unde se testeaza cale de 100 de kilometri inainte de a pleca spre beneficiar. In halele de la Mannheim se lucreaza acelasi model care circula si la Bucuresti, Viena, Budapesta sau Berlin, dotarile fiind insa diferite.
Conditiile de munca la EvoBus sunt de cea mai buna calitate. Sunt patru pauze platite, una pentru micul dejun, de un sfert de ora, una pentru servirea pranzului, de jumatate de ora si inca o pauza de cafea de un sfert de ora. In fiecare hala sunt amenajate sali speciale in care iti poti petrece aceste pauze. O cantina sta la dispozitia celor care doresc sa serveasca o masa calda. Pretul, de 3,9 euro pentru doua feluri de mancare si un desert, este subventionat de Daimler, iar angajatii fabricii mai au la dispozitie asistenta medicala de inalta calitate, plus o gradinita cu 36 de locuri, pentru cei care nu-si poti supraveghea altfel copiii.
In halele de montaj exista niste locuri speciale, numite Fahrwerk, sali deschise in care se pun zilnic bazele programului de lucru. Toti sefii de compartimente sunt nu numai invitati aici in fiecare dimineata vreme de 10 minute, ci au chiar in fisa postului obligativitatea de a lamuri cu omologii lor din celelalte compartimente toate aspectele neclare din ziua precedenta. Aici se corecteaza deficientele de comunicare, se stabileste exact ce se va face in ziua aceea, iar la sfarsit fiecare trebuie sa ii stranga mana colegului sau, fara de care nimic din ceea ce se face in aceasta uzina nu ar fi posibil.
La plecare, treci prin receptia blocului administrativ, unde iti lasi ochelarii de protectie si castile de comunicare. In holul de la intrare, te intampina o copie a primului automobil inventat de Karl Benz si te gandesti ca, de mai bine de 125 de ani, principiul a ramas acelasi: un motor, patru roti si un volan. Restul este o poveste frumoasa in care ingredientele cele mai importante sunt: creativitatea, disciplina, respectul reciproc si multa sudoare.