Editorial Dan Manusaride: Trenule, masina mica!
trenurimasinicalvarcalatoriitgvmaria tanase
Modernizarea infrastructurii feroviare trebuie sa permita trenurilor de calatori sa circule cu 160 km/h, a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Manescu. Aceasta a afirmat ca nu stie daca aceasta viteza este atinsa in prezent in Romania pe reteaua feroviara, dar ca tinta ar fi fezabila, fara furturi.
De ani de zile ne plangem de aceleasi lucruri: iarna vine pe neasteptate de parca in fiecare an porneste in alta luna, trenurile merg ca melcul pentru ca se fura diferite componente, inclusiv traverse, avem doar doua autostrazi pentru ca expropierile merg incet, scump si prost, iar starea spitalelor este deplorabila pentru ca medicii iau spaga sau pleaca in strainatate. Auzim scuzele astea penibile de aproape 24 de ani si vom continua probabil sa le mai auzim inca pe-atat. Cand am intrat in Uniunea Europeana, la 1 ianuarie 2007, un oficial al Uniunii afirma ca Romaniei ii vor trebui 15 de ani sa recupereze decalajul care o separa, la data aderarii, de restul tarilor dezvoltate. In luna noiembrie a acestui an, Banca Europeana pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), avertiza ca ţarile din estul Europei risca sa nu recupereze niciodata decalajul fata de tarile din vest, intrand intr-un „cerc vicios” de incetinire a ritmului de creştere economica şi de stagnare a reformelor.
Nimic n-ar trebui sa ne mire. In timp ce vestul, taras-grapis se mai mişca cat de cat, aici, in est, totul pare inghetat. Suntem in Ice Age. Daca noi inca mai vorbim despre „recorduri” de genul 2 ore si 20 de minute intre Bucuresti si Constanta pe calea ferata, cum mandra se lauda prin presa doamna Manescu, sau de 8 ore si 20 de minute intre Bucuresti si Timisoara (533 de kilometri), ce sa mai spunem de noua linie inaugurata intre Paris si Barcelona, care „inghite” aproximativ 1.000 de kilometri, cu 17 opriri, in doar 5-6 ore, in functie de regimul de viteza. Un bilet pe aceasta ruta, inaugurata in weekend-ul trecut, costa intre 59 si 175 de euro. Partea spaniola a suportat cheltuieli in valoare de 3,6 miliarde de euro pentru a se racorda la reteaua TGV a Frantei.
Noi, in loc sa construim o cale ferata moderna, de viteza, am preferat sa apelam la carpeli si eternele scuze puse pe seama hotilor de la calea ferata. Calatoria cu trenul in Romania este un calvar, iar de multe ori chiar o aventura. Caci vorba cantecului interpretat de Maria Tanase:
„Foaie verde si-o sipica
Trenule masina mica,
Unde-l duci pe Ionica
Tu mi-l duci si-l ocolesti
Din Craiova la Pitesti
Si-l dai jos la Bucuresti”
Of, of!