Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Black Friday si nu prea. Campaniile de reduceri online nu respecta legislatia


Black Friday si nu prea. Campaniile de reduceri online nu respecta legislatia
de la 03 Mai. 2018
Black Friday si nu prea. Campaniile de reduceri online nu respecta legislatia
Tags: anchete consiliul concurenteireduceri falseteapa black fridaypacaleala black friday

In urma unei anchete sectoriale privind comertul electronic, Consiliul Concurentei a constatat ca firmele care vand online nu respecta legislatia in domeniu, in cadrul campaniilor de reduceri.


Autoritatea de concurenta a remarcat ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare taiat), afisat de comerciantii online, este mai mare decat nivelul prevazut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate.
 
Conform legislatiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intentioneaza sa faca o reducere de pret trebuie sa o raporteze la un pret de referinta, respectiv la cel mai mic pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile.


Citeste si: Cea mai buna oferta de Black Friday...

Consiliul Concurentei a mai constatat ca, in cazul a aproximativ 29% dintre produsele monitorizate de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare chiar decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile. 
 
Potrivit Consiliului, acest fapt indica o crestere/mentinere artificiala a pretului de referinta de Black Friday.
 
Din datele analizate de autoritatea de concurenta, rezulta ca exista un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preturi. 
 
In aceste conditii, mecanismele de manifestare a concurentei prin pret in cadrul promotiilor sunt distorsionate, perceptia clientilor cu privire la pretul real (pretul de referinta) fiind deformata. 
 
"Practica de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (de exemplu, Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate.  
 
De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
 
Ancheta sectoriala a reliefat ca, in general, peste jumatate din volumul vanzarilor principalilor retaileri sunt la preturi promotionale. 


Citeste si: Shoppingozaurus Rex

O mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante si care au fost monitorizate au avut preturi reduse pe durate lungi, chiar peste 75% din timp. 
 
Astfel, preturile practicate de comerciantii online de Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizeaza mai degraba ca o campanie de volum, decat de reducere a preturilor.
 
Din datele analizate, reiese ca sursa principala a reducerilor de preturi consta in negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adanceste si mai mult barierele dintre retailerii mari si cei cu o pozitie de piata nesemnificativa.
 
Sectorul comertului electronic mai prezinta caracteristicile unei piete nationale izolate, tranzactiile transfrontaliere fiind inca reduse. De asemenea, piata romaneasca este insuficient de matura, atat din perspectiva cererii, cat si a ofertei, existand, totusi, un potential de dezvoltare si de diminuare a barierelor geografice.
 
In comertul electronic, activeaza un numar restrans de jucatori relevanti (liderul detine o pozitie semnificativa pe anumite segmente, fiind detasat fata de urmatorii concurenti) si o categorie a comerciantilor ce detin cote de piata nesemnificative, care intampina bariere de dezvoltare importante.
 
Ponderea comertului electronic in totalul sectorului de retail a crescut de la an la an, in perioada 2012-2017. Daca, in 2012, comertul electronic reprezenta 1,3% din totalul retail-ului, in 2017, acest indicator a ajuns la o valoare estimata de 5,6%. Comertul electronic a crescut, in 2017, fata de 2016, cu 55%, pana la 2,8 miliarde de euro. 
 
Vanzarile realizate in cadrul principalei campanii promotionale - Black Friday - au ajuns, in 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentand aproximativ 7% din vanzarile realizate in tot anul.
 
Desi in crestere in ultimii ani, ponderea utilizatorilor de internet din Romania care au apelat, in ultimele 12 luni, la comertul online pentru achizitia de bunuri sau servicii era, in 2016, de doar 12%, situand Romania pe ultima pozitie in clasamentului realizat in functie de acest criteriu la nivel comunitar.
 
Totusi, in 2017, s-a inregistrat o crestere semnificativa, fata de anul anterior, de la 12% la 16% (Sursa: Gpec).
 
In urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenta considera necesara modificarea cadrului legal, astfel incat fiecare magazin online sa aiba obligatia de a afisa, pentru fiecare produs comercializat, informatii privind evolutia pretului de referinta si al pretului practicat in ultimele 30 de zile.
 
Consiliul Concurentei va colabora cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in scopul imbunatatirii cadrului legal in vederea restabilirii mecanismelor concurentiale in cadrul campaniilor promotionale.
 
De asemenea, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurentei recomanda retailerilor online sa puna la dispozitia clientilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care acestia sa poata verifica istoricul de pret, chiar si in afara unei obligatii legale in acest sens.
 
In decembrie 2017, autoritatea de concurenta a declansat o investigatie privind un posibil abuz de pozitie dominanta pe piata serviciilor de intermediere prin platformele online din Romania.

Citeste si: Sfanta Vineri a consumului

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

Protectia Datelor cu Caracter Personal


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016