Ce mai fac romanii in 2014: Calatoresc mai mult
anatturismmamaia
Numarul romanilor care si-au cumparat un sejur de Paste si 1 Mai anul acesta este cu 20% mai mare decat cel inregistrat in 2013. Preferintele pentru vacanta de 1 Mai sunt similare celor de Paste, cu mentiunea ca sunt asteptati mai multi turisti pe litoralul romanesc, fiind traditie petrecerea zilei de 1 Mai la mare. Cu exceptia litoralului, printre cele mai cautate destinatii pentru aceste doua evenimente se numara Delta Dunarii si statiunile Baile Felix, Geoagiu Bai, Sovata, Baile Govora, Baile 1 Mai, Predeal, Baile Herculane si Bran.
Privind primele rezultate din acest an, in primul trimestru al lui 2014 fata de aceeasi perioada a anului 2013, pe produsele turistice interne, se mai observa
o crestere de 5% pe rezervarile early booking, 50% pe programul “Saptamana de refacere” si 100% pe programul “Zile gratuite de vacanta”.
”In ceea ce priveste regiunile si destinatiile interne, in primul trimestru al anului 2014, comparativ cu cel similar din 2013, se observa
un plus de 7% pe litoral, 30% pe zona Crisanei, 20% pe zona Transilvaniei, 10% pe cea a Bucovinei si 30% pe cea a Munteniei. Maramuresul a marcat tot un plus de 30%, in timp ce Oltenia si Banat, o crestere de 5%”, spune Lucia Nora Morariu, presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Principala destinatie preferata de turisti ramane litoralul romanesc.
Rezervarile pentru statiunea Mamaia reprezinta 50% din totalul vanzarilor si au inregistrat un plus de 2% fata de anul trecut. Plusul se poate observa mai bine in restul statiunilor de pe litoral, exceptie Olimp care a avut o cerere mai slaba anul acesta fata de 2013, marcand o scadere de 15%.
”Excluzand litoralul, principala destinatie preferata din Romania este
statiunea Baile Felix care a inregistrat un plus de 30% al rezervarilor”, declara Lucia Nora Morariu.
In ordinea volumului de vanzari, destinatiile externe cele mai cautate au fost
Turcia (+ 20%), Grecia (+5%), Spania (+ 1%), Italia, Franta, Austria si Emiratele Arabe (fiecare cu +5%), Marea Britanie (+ 10%) si Muntenegru (+ 20%). Volume mari de vanzari se inregistreaza si pe alte destinatii care, totusi, anul acesta inregistreaza o scadere a numarului de rezervari facute in primul trimestru al anului. Este vorba de Bulgaria (- 10%) si Croatia (- 40% din cauza cresterii preturilor ca urmare a majorarii TVA).
“
Cred ca Muntenegru a castigat increderea romanilor si prin extraordinara solidaritate de care au dat dovada oamenii din tara prietena, in acele momente grele. Cred ca romanii au inteles ca acolo sunt prieteni si ca iti poti petrece o vacanta
, declara Morariu.
Cele mai dinamice destinatii externe, cu cresteri de peste 50% au fost Mexic, Belgia, Israel, Malta, Cuba si Statele Unite. ”In ceea ce priveste valoarea medie a pachetului achizitionat, putem spune ca pe destinatiile interne aceasta a fost de 638 de lei (aproximativ 648 de lei pentru litoral si 550 de lei pentru alte destinatii interne). Fata de 2013, valoarea medie este mai mare cu 5%”, spune Morariu.
”In cazul valorii medii pentru destinatiile externe, aceasta este de 1.578 de lei, in crestere cu 4% fata de cea aferenta anului 2013. Defalcat pe tari, aceasta valoarea este urmatoarea: 2.745 de lei pentru Turcia, 1.329 de lei pentru Grecia, 890 de lei pentru Bulgaria, 1.269 de lei pentru Italia, 1.540 de lei pentru Spania, 1.794 de lei pentru Franta, 947 de lei pentru Austria, 2.296 de lei pentru Emiratele Arabe, 1.207 lei pentru Croatia si 1.409 lei pentru Muntenegru”, declara seful ANAT.