CFR Marfa in pericol de faliment
datorii cfrcfr marfaferoviarintrastructura feroviaraamnistie fiscaladatorii fiscale
Datoriile tot mai mari acumulate de CFR Marfa au dus compania de stat in pragul falimentului, fapt ce ar provoca un vid urias pe piata transportului feroviar.
CFR Marfa este pe punctul de a fi strivita de doua ansambluri foarte puternice de interese, unul de tip comunitar, iar celalalt cu valoare strategica foarte mare in actualul context geopolitic al Romaniei, este de parere analistul si specialistul in domeniul feroviar Viorel Lucaci,
citat de Agerpres.
Ministrul Transporturilor spunea acum cateva luni ca datoriile CFR-ului
sunt intolerabil de mari si ca are un imens parc de vagoane pe care nu le mai foloseste si care pot fi vandute numai pentru fier vechi.
''Domeniul transportului feroviar din Romania a fost marcat in prima parte a acestui an de un subiect interesant din punct de vedere al modului de aparitie a problemelor care l-au generat, fiind in acelasi timp relevant sub aspect economic, in special prin prisma viitoarei sale solutionari, speram, din partea autoritatilor competente ale statului.
Din pacate, problema este deosebit de complexa, avand un istoric lung, chiar daca la suprafata pare ca fiind simpla. Ceva atat de complicat nu poate avea decat solutii complexe, necesar a fi implementate doar in urma unor studii si evaluari corecte" a explicat Viorel Lucaci.
De asemenea, analistul Viorel Lucaci a subliniat faptul ca in conflictlul dintre entitatile CNCF “CFR” S.A. (administratorul roman de infrastructura feroviara) si SNTFM “CFR Marfa” SA (operatorul national de transport de marfa pe calea ferata) au inceput din ce in ce mai mult sa se implice liderii sindicali din domeniu, manifestandu-se fie sub forma unor discutii in social-media, fie prin organizarea unor intalniri in cadru oficial pe aceasta tema.
Aceste doua companii romanesti, cele mai importante din domeniul feroviar autohton, au ajuns la un conflict din cauza datoriilor care se ridica la aproape 190 de milioane de euro, suma la care s-a ajuns din cauza neplatii taxei de utilizare a
infrastructurii feroviare (TUI).
Odata cu declaratiile ministrului Eugen Teodorovici cu privire la o posibila amnistie fiscala ce ar include multe companii de stat, inclusiv CFR Marfa, Viorel Lucaci spune ca de la Bruxelles apar semnale “conform carora orice posibil demers de remediere sau chiar initiativa a statului roman” de a salva compania prin metode cum ar fi infuzia de capital, imprumuturile cu garantie guvernamentala, stergere sau esalonare de datorii ar fi perceputa drept “ajutor de stat pentru o companie de stat” si astfel ar afecta “loialitatea concurentei de pe piata”.
Altfel spus, conform institutiilor UE, Romania ar incalca prevederile legate de principiile concurentiale ale pietei spre dezavantajul celorlalti actori de pe aceasta piata, lucru ce ar putea fi pus in paralel cu implementarea
Pachetului IV Feroviar.
Citeste si:
Crenvurstii, pericol pentru sanatate. Top 10 marci prezente pe piata din Romania