Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Economia mondiala n ar putea functiona fara acest produs

Economia mondiala n ar putea functiona fara acest produs
de la 29 Oct. 2017
Tags: paletitransport marfuriproductie paleti

Este un produs practic invizibil. Putini il remarca si si mai putini ii sesizeaza importanta, desi el se gaseste absolut peste tot, in orice sector care presupune transportul de marfuri (alimente, piese auto, medicamente, electronice, tigari, obiecte de uz casnic). Este vorba despre palet, acel suport modest din lemn pe care se amplaseaza cutiile cu produse pentru a fi transportate cu ajutorul motostivuitoarelor. Unii il numesc unitatea de baza a economiei mondiale, deoarece fara el marfurile s-ar misca mult mai greu, incarcarea TIR-urilor si vapoarelor ar dura mult mai mult, iar comertul global ar fi paralizat de intarzieri si costuri mari. Dar cel mai bine va dati seama de utilitatea acestui produs daca va ganditi ca aproape orice obiect cu care intrati in ziua de astazi in contact a stat, la un moment dat, pe un palet.


Paletul a aparut in urma cu cca 100 de ani, dar perioada lui de glorie a inceput in 1937, odata cu inventarea motostivuitorului, vehiculul cu o furca frontala formata din doua brate, care permitea incarcarea, mutarea si depozitarea marfurilor cu o viteza extradordinara.

A fost o inventie venita la fix, pentru ca dupa numai cativa ani a inceput al doilea razboi mondial si-atunci motostivuitoarele si paletii si-au dovedit din plin utilitatea, revolutionand sistemul de transport al incarcaturilor de razboi. De mare ajutor in acea perioada a fost si aparitia paletului “four-way”, cu spatii goale pe toate cele patru laturi, fapt care a eliminat timpii pierduti cu potrivirea furcilor motostivuitorului pe o anumita latura si care a dus la o eficienta aproape dubla.

Paletii nu si-au modificat prea mult aspectul fata de cel din urma cu 70 de ani. Cerinta principala in cazul lor este sa aiba anumite dimensiuni – de obicei 1200 x 800 x 144 mm – si de-aceea exista asociatii de paletizare, certificari si licente care se acorda pe baza de audit. Exista chiar si o “piata neagra” a paletilor, ca sa nu mai spunem ca aceste produse au starnit inclusiv interesul traficantilor de droguri, care au folosit colturile paletilor pentru a-si disimula “marfa”.

In prezent, in lume circula cca 2 miliarde de paleti, dintre care 500 de milioane sunt certificati EUR, iar acest stoc imens este improspatat anual cu paleti noi produsi de peste 400 de companii din 30 de tari, potrivit datelor Asociatiei Europene a Constructorilor de Paleti (EPAL).

Revista Business Magazin remarca faptul ca in spatele asezarii eficiente a marfurilor pe paleti exista o intreaga stiinta, concentrata pe reducerea la minimum a spatiilor goale, dupa principii asemanatoare celor ale unui joc Tetris. Pentru reducerea acestor spatii goale, Ikea, de exemplu, a luat chiar o masura suplimentara si a schimbat designul unui anumit tip de cani in functie de dimensiunile standard ale paletului: astfel, dupa trei regandiri ale designului canilor in cauza, s-a ajuns ca pe un palet sa poata fi incarcate 2.204 de bucati, fata de doar 864 initial.

Productia de paleti este in mod clar o afacere frumoasa si cu cerere constanta, dat fiind ca aceste produse se uzeaza la un moment dat (crapa, se sparg) si trebuie inlocuite. Singura amenintare vine din partea asa-numitului “efect Amazon”, care consta in faptul ca lumea comanda din ce in ce mai mult pe Internet, in mod individual - in consecinta transportul clasic de marfuri, cu containere si paleti, este inlocuit de un transport de colete de mici dimensiuni, realizat cu camioane Fedex sau UPC, pentru care nu e nevoie de paleti.

Totusi, nu sunt semne ca productia de paleti ar intra in declin. Cu putina atentie, vedem acest produs peste tot si e greu, de altfel, sa ne inchipuim cum s-ar descurca anumite sectoare fara el: hipermarketurile, de exemplu, cara absolut totul pe paleti, indiferent ca e vorba de food sau non-food.

Una peste alta, paletul trebuie sa-si primeasca creditul cuvenit: a grabit si a ieftinit transportul marfurilor si de-aceea se poate spune ca a modelat efectiv economia mondiala. El constituie, fara exagerare, o adevarata piatra de hotar, si inca una atat de simpla si de eficienta incat a reusit - iata - sa-si mentina aspectul traditional timp de zeci de ani, intr-o epoca a tehnologizarii permanente.  


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.