Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Escrocherii la nivel inalt Ce sunt si cum functioneaza cartelurile

Escrocherii la nivel inalt Ce sunt si cum functioneaza cartelurile
de la 15 Aug. 2017 Exclusiv
Tags: cartelconcurentacote de piata

In principiu, concurenta inseamna o rivalitate apriga intre mai multe firme care activeaza in acelasi sector si care se straduiesc permanent sa vina cu cele mai bune produse, cu cele mai mici preturi sau cu cele mai eficiente strategii de atragere a clientilor. In unele cazuri insa, concurenta poate insemna exact opusul acestei rivalitati. E vorba de situatiile cand firmele in cauza fac intelegeri secrete intre ele prin care stabilesc preturi fixe (mult umflate), isi impart cotele de piata sau aranjeaza licitatiile - totul cu scopul de a-si maximiza castigurile, pe spinarea clientilor. In asemenea situatii se spune ca firmele formeaza un cartel, o structura interzisa de lege si care este vanata asiduu atat de organisme locale (Consiliul Concurentei, in Romania), cat si de Comisia Europeana, la nivelul UE.


Cel mai celebru caz de cartel in Romania a fost descoperit in urma cu 17 ani, prin 2000. Inspectorii Consiliului Concurentei au intrat atunci in posesia unor notite scrise de mana ale unui reprezentant Holcim, care dovedeau existenta unor intelegeri cu companiile Lafarge si Carpatcement privind cresteri ale pretului cimentului pe piata interna, cu informatii concrete despre datele la care urmau sa aiba loc aceste cresteri.

Ancheta a durat 4 ani si a stabilit ca, intr-adevar, in perioada 2000-2004 cele trei companii au actionat concertat pentru formarea unui cartel, cu scopul de a fixa si a impune pe piata o crestere artificiala a pretului la ciment - o manevra a carei reusita a fost favorizata si de achizitionarea de catre Carpatcement a fabricii de la Fieni, singurul producator din tara nealiniat la cartel (dupa achizitionare, preturile practicate de aceasta fabrica au crescut si ele, consolidand astfel cartelul pe termen lung). Amenzile aplicate atunci au insumat 28,5 milioane de euro si au fost achitate, fara proteste, in mai putin de o luna.

Consiliul Concurentei a mai descoperit si alte cazuri: un cartel format din administratii portuare si operatori portuari-fluviali pentru fixarea tarifelor, altul format din banci de calibru pentru stabilirea valorii comisionului de retragere de numerar de la bancomatul altei banci, carteluri ale agentiilor imobiliare de lux, ale asociatiilor medicale, ale firmelor mari de pe piata lemnului, ale companiilor de taximetrie etc.

Dupa cum se observa din aceasta enumerare, cartelurile apar in general in domenii cu relativ putini competitori, unde orice nou-sosit poate fi fortat sa intre in cartel sau poate fi adus la faliment prin coborarea voita a preturilor, pentru o perioada, de catre toti membrii cartelului.

Amenda sau puscarie?

Participarea la cartel se sanctioneaza cu amenda de maximum 10% din cifra de afaceri a anului anterior sau cu inchisoare de la sase luni la doi ani. Dar interesant este ca exista si asa-numita “politica de clementa”, pusa in aplicare de Consiliul Concurentei, prin care compania care face parte dintr-un cartel si decide sa-si denunte “colegii” beneficiaza de imunitate si poate scapa fara absolut nicio sanctiune. Pentru un al doilea membru al cartelului, care furnizeaza informatii suplimentare, amenda se reduce cu 30%-50%, iar pentru urmatorul, cu 20%-30%.

Pana acum insa, politica aceasta de clementa nu a adus rezultatele sperate. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, spune ca nu isi explica lucrul acesta, dat fiind ca in Vest politica functioneaza – in Olanda, de exemplu, intr-un singur semestru s-au inregistrat 470 de sesizari. “De regula, managerii au interesul sa marturiseasca atunci cand stiu ca pot fi prinsi, dovada procentajul ridicat in cazul investigatiilor declansate de Comisia Europeana. Noi incercam sa facem mai atractiva aceasta politica si sa introducem mai multe facilitati, dar, pe de alta parte, si pedepsele trebuie sa fie pe masura. Vrem sa pastram pedeapsa cu inchisoarea, pe care alte state nu o au. Fiindca, daca e doar o amenda, suma castigata prin participarea la cartel ar putea sa acopere fara probleme amenda respectiva.”

Cum se prezinta situatia in alte tari?

Raspunsul s-ar putea sa va surprinda: mai rau ca in Romania. Cafea, detergenti de vase, ciment, chimicale, plasme, DVD-playere, geamuri, cablaje pentru autoturisme, autospeciale de pompieri, fructe de mare – lista produselor si serviciilor afectate de carteluri este aproape nesfarsita. Si sunt implicate aici nume grele, cum ar fi compania chimica germana BASF care a facut parte, intre 1990 si 2005, din nu mai putin de 26 de carteluri sau concernul petrolier francez TOTAL cu 18 carteluri la activ.

Un caz recent este cel scos la iveala de o ancheta a Consiliului Federal al Concurentei de la Bonn, care a stabilit ca, timp de 5 ani, patru mari corporatii - Siemens, SGB Regensburg, Alsthom si ABB - si-au impartit intre ele piata germana a transformatoarelor. Totul in afara oricarei rivalitati economice, dar pe banii clientilor, care au fost siliti sa plateasca mult mai mult decat daca furnizorii s-ar fi aflat in concurenta. Rezultatul anchetei? Amenzi contraventionale insumand 24,3 milioane de euro.

Problema insa, asa cum spunea si Bogdan Chiritoiu mai sus, este ca in Occident nu exista pedeapsa cu inchisoarea pentru aceste ilegalitati. Totul se opreste la amenda. Nimeni nu raspunde in fata justitiei, nu se creeaza scandal, iar mass media expediaza rapid aceste evenimente in stiri de cateva randuri.  

Asa se intampla aproape de fiecare data cand sunt descoperite carteluri in Europa. An de an, consiliile concurentei demareaza anchete pe aceasta tema impotriva a sute de companii, iar rezultatele sunt simple amenzi - consistente, e-adevarat, dar care sunt acoperite usor din castigurile aduse de intelegerile ilegale. Sa ne gandim ca daca membrii cartelurilor majoreaza preturile la produsele lor cu 25% in medie, asta inseamna ca in doar 4 ani obtin o suma suplimentara echivalenta cu volumul vanzarilor pe 1 an de zile. Si asta fara sa riste prea mult sa fie descoperiti.

Per total, se estimeaza ca pierderile economice provocate de carteluri in Europa depasesc 260 de miliarde de euro pe an, ceea ce reprezinta 2,3% din PIB-ul Uniunii Europene sau de doua ori bugetul pe 1 an al Comisiei Europene. Din acest motiv, "cartelurile reprezinta cea mai grava incalcare a concurentei, prin afectarea mediului de afaceri si exploatarea financiara a consumatorilor, anuland beneficiile unei piete functionale. Afacerile de tip cartel sufoca productivitatea si anuleaza castigurile pe care le-ar aduce o piata normala", dupa cum a declarat Neelie Kroes, fost comisar european pentru concurenta in perioada 2004-2010.

Si totusi, in ciuda gravitatii acestor aspecte, membrii cartelurilor, atunci cand sunt descoperiti, sunt sanctionati ca si cum ar fi incalcat regulile de circulatie. Este un fapt cel putin suspect si care ne duce cu gandul la singura concluzie logica posibila: aceea ca marile companii si corporatii implicate in carteluri exercita o influenta masiva la cele mai inalte niveluri de decizie de la Bruxelles.


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor



Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.