Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Mari esecuri in istoria afacerilor. O gluma nevinovata distruge o afacere de 1 miliard $!


Mari esecuri in istoria afacerilor. O gluma nevinovata distruge o afacere de 1 miliard $!
de la 26 Ian. 2018 Exclusiv
Mari esecuri in istoria afacerilor. O gluma nevinovata distruge o afacere de 1 miliard $!
Tags: garald ratneresecuri in afaceri

Gerald Ratner avea 34 de ani atunci cand a mostenit afacerea cu bijuterii a tatalui sau, in 1984. Era o afacere care mergea in pierdere - un lant de mici magazine cu bijuterii ieftine adresate clasei muncitoare britanice – dar pe care proaspatul mostenitor a reusit sa o transforme in mod miraculos, in numai 6 ani, intr-un adevarat imperiu prosper. Gerald Ratner devenea astfel, la nici 40 de ani, personificarea succesului: avea un Bentley cu sofer, elicopter, iaht, case luxoase in Londra si in suburbii, se intalnea cu Margaret Thatcher la resedinta ei din Downing Street si era cunoscut drept omul care, la fel ca Midas, transforma totul in aur. Era practic stapanul Universului atunci cand, in aprilie 1991, a tinut un speech bizar in fata unei audiente formate din oameni de afaceri si jurnalisti. Si, instantaneu, totul s-a dus pe apa sambetei.


Trebuia sa fie o zi mare in viata lui Gerald Ratner. Acest intreprinzator de geniu, care reusise sa fie prezent cu un magazin de bijuterii pe fiecare bulevard din Anglia, era invitat la Royal Albert Hall sa vorbeasca in fata a 6.000 de oameni, majoritatea membri ai Institutului Directorilor din Londra - toti foarte nerabdatori sa asculte sfaturile sale pretioase despre cum poti sa ajungi in doar cativa ani in varful piramidei.

Inainte de speech, el i-a aratat insa o copie a discursului sau unuia dintre directorii firmei sale si acesta s-a aratat intrigat: “Cum, nicio glumita?”. Asa ca Ratner si-a imbogatit la repezeala materialul. Si iata ce a spus:

“In magazinele Ratners puteti cumpara o carafa de sherry cu sase pahare, pe o tava de argint, pentru doar 4,95 de lire. Si lumea ne intreaba: cum naiba reusiti sa mentineti pretul acesta atat de scazut? Ei bine, reusim pentru ca totul este o mare porcarie (a total crap).” Apoi a continuat, la fel de inspirat: “De asemenea, vindem o pereche de cercei de aur cu mai putin de 1 lira, mai ieftin decat un sandvis cu creveti de la Marks & Spencer. Dar trebuie sa stiti ca sandvisul rezista probabil mai mult.”

Nici pana astazi nimeni nu stie ce a fost in capul lui. Jurnalistii au sarit imediat ca arsi la auzul afirmatiilor sale si acestea au devenit instantaneu stiri de prima pagina. Iar impactul asupra afacerii a fost devastator: rareori s-a intamplat ca afirmatia “Nu exista publicitate negativa” sa fie contrazisa atat de flagrant. Brusc, nimeni nu mai era dispus sa cumpere o bijuterie de la Ratners, cuvantul “porcarie” (“crap”) era pe buzele tuturor, iar Gerald era numit cu apelativul deloc magulitor de “Mr. Crapner”.

Valoarea actiunilor companiei a scazut cu 500 de milioane de lire (cca 1 miliard $) in doar cateva zile. Ratner a fost inlaturat din afacere, desi era afacerea familiei sale, iar firma a trebuit sa-si schimbe numele si sa se redefineasca pentru a scapa de faliment. Ratner a pierdut tot ce-i oferise cariera sa de om de afaceri: salariul de 650.000 de lire sterline pe an, simbolurile materiale ale statutului sau de lux, contactele cu mediul politic si de business si, cel mai dureros, a pierdut prestigiul pe care si-l castigase cu greu in anii cat muncise la redresarea companiei Ratners.

“Cand am preluat afacerea cu bijuterii a tatalui meu, aceasta era in pragul falimentului. 6 ani mai tarziu, ea aducea 200 de milioane de lire sterline pe an si nu mai semana deloc cu ceea ce mostenisem. A fost suficient insa un discurs de 35 de minute pentru ca povestea aceasta frumoasa sa se naruiasca. Iubeam ceea ce faceam, totul in viata mea era minunat si m-am trezit ca, dintr-o data, am pierdut tot. A fost un adevarat dezastru si inca ma doare cand ma gandesc la asta”,  avea sa marturiseasca el peste ani.  

Ceea ce nu si-a pierdut insa Ratner a fost spiritul de intreprinzator. Dupa o perioada in care a stat retras, a decis sa inceapa o noua afacere, intr-un domeniu complet diferit. Intrucat intre timp devenise pasionat de exercitiile de intretinere, a hotarat sa-si deschida o sala de fitness, iar pentru a-si finanta startul a apelat la o schema ingenioasa: si-a anuntat in presa intentia de a deschide sala, cu taxa de membru zero, a primit o gramada de inscrieri si apoi s-a dus la banca pentru a obtine imprumutul necesar, spunand ca are deja 500 de membri. Ceea ce era adevarat.

Si-a vandut sala de fitness in 2001, pentru 3,9 milioane de lire sterline, iar cu banii obtinuti a revenit in domeniul sau preferat, comertul cu bijuterii, de data asta punand pe picioare o afacere online care sa concureze cu magazinele pe care le avusese. In mod neasteptat, cand a incercat sa cumpere de la fosta sa companie domeniul cu propriul sau nume (un domeniu nefolosit), aceasta n-a fost de acord, sustinand ca este o proprietate de valoare. Ratner a fost astfel fortat sa-si foloseasca prenumele, Gerald.

“Gerald Online” este acum un actor important in Marea Britanie pe piata de bijuterii, pe segmentul online. Acest magazin virtual este, incontestabil, un succes, in mare parte si datorita notorietatii lui Ratner, ceea ce dovedeste ca, poate, pana la urma nu exista publicitate negativa. Studiile de marketing arata fara dubii ca reaparitia acestui intreprinzator pe piata bijuteriilor a fost bine receptata de clienti, comentariul sau vizavi de aceasta situatie fiind unul laconic: “Ce pervers, nu-i asa?”

Ratner nu se entuziasmeaza insa prea mult in fata acestui succes. Este realist si stie ca publicul isi va aminti intotdeauna de el pentru un singur lucru: “Nu pentru ca am construit cea mai mare afacere cu bijuterii din lume, nu pentru ca am reusit sa revin in acest business, ci strict pentru acel speech. Ganditi-va ca expresia «doing a Ratner» este folosita si acum, dupa 26 de ani, pentru a indica o eroare grava de judecata. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca discursul meu din 1991 a fost inclus in cartea «Cele mai proste decizii din istorie», alaturi de Adam mancand marul, Nero incendiind Roma sau decizia de a nu instala un sistem de avertizare in caz de tsunami in Oceanul Indian.”


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

Protectia Datelor cu Caracter Personal


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016