Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Viata lui Henry Ford

ANALIZA: Viata lui Henry Ford
de la 21 Ian. 2014
ANALIZA: Viata lui Henry Ford Tags: fordhenry fordviata lui henry fordmasiniistorieviziune

Henry Ford nu a inventat automobilul. El nu a inventat nici macar linia de asamblare. Totusi, mai mult decat oricare alt antreprenor, Ford a transformat automobilul dintr-o inventie ciudata intr-una care a redefinit secolul 20 si continua sa reprezinte o parte integranta a vietii noastre. Inovatorii schimba lucrurile. Ei iau noile idei, ale lor sau ale altora si le dezvolta, le promoveaza, pana cand devin acceptabile pentru viata de zi cu zi. Inovatia necesita incredere in sine, dorinta de asumare a riscurilor, capacitatea de a conduce si viziunea pentru viitor. Henry Ford a dispus de toate aceste caracteristici, dar i-au trebuit numerosi ani, pentru a le fructifica la maxim.


Tanarul Henry

 
Inceputurile lui Ford sunt obisnuite, scrie hfmgv.org. S-a nascut la ferma tatalui sau intr-o zona care acum se numeste Dearborn, Michigan, la data de 30 iulie 1863. Inca din copilarie, Ford a demonstrat ca dispune de calitati care il pot transforma intr-o persoana de succes, puternica si bogata. El a coordonat o echipa de prieteni si impreuna construiau roti rudimentare pentru apa si motoare cu aburi.

A invatat secretele motoarelor dupa ce s-a imprietenit cu oamenii care le reparau. A invatat sa repare ceasuri si acestea au reprezentat "manualele" sale in privinta deprinderii principiilor de functionare. Tanarul Ford era priceput intr-ale mecanicii, un pas inainte spre leadership si prefera sa invete din greseli.

Aceste calitati au devenit "benzina" carierei sale viitoare. Ford ar fi putut sa calce pe urmele tatalui sau, devenind fermier. Totusi, el a fost fascinat de masinarii si si-a urmat visul. In 1879, a parasit ferma, pentru a deveni ucenic la Michigan Car Company, un producator de vagoane din Detroit. In urmatorii doi ani si jumatate, a avut mai multe locuri de munca, invatand cate ceva de la fiecare. 
 
Inginerul 

 
A revenit acasa in 1882, dar nu s-a ocupat cu agricultura. El repara motoarele cu aburi ale utilajelor folosite de tarani si lucra ocazional in fabricile din Detroit; de asemenea, taia si vindea cherestea pe pamantul de 40 de acri al tatalui sau. Ford prefera sa lucreze pe cont propriu, nu pentru altcineva.

In 1888, Ford s-a insurat cu Clara Bryant si in 1891, cei doi s-au mutat in Detroit, unde Henry a devenit inginer in schimbul trei la Edison Electric Illuminating Company. Ford nu stia prea multe despre electricitate, dar a acceptat jobul, pentru a invata mai multe lucruri. Henry a fost un elev de nota zece si in 1896 a devenit inginer-sef al Illuminating Company. Totusi, el avea alte pasiuni. A devenit unul dintre cei care construiau in garaje "carutele fara cai". Ajutat de cativa colegi, a experimentat prima masina in 1896, denumita Cvadriciclu. Aceasta avea patru roti, care aratau ca si cele de bicicleta si directia era inspirata de cea a unei barci; masina avea doua viteze si nu dispunea de marsarier.

In 1898, a urmat o a doua masina. Ford a demonstrat ca poate dobandi succesul - avea viziunea si puterea de a-i convinge si pe ceilalti sa se inroleze la cauza sa. Ford a convins cativa antreprenori sa investeasca in compania sa - una care sa vanda "carute fara cai". Dar Ford nu stia nimic despre administrarea afacerilor, iar invatatul din greseli presupune esecuri repetate. Noua companie a esuat, ca si a doua. Pentru a-si regasi norocul, Ford a construit si chiar condus unele masini de curse. Succesul acestora a atras atentia unor bancheri si la 16 iunie 1903, Henry a inaugurat a treia sa companie, Ford Motor Company.
 
Inovatorul-sef si Ford Motor Company

 
Istoria timpurile a Ford Motor Company ilustreaza unul din cele mai importante talente ale lui Henry - cel de a recruta oameni extraordinari. El a angajat tineri cu viziune, transformand FMC intr-una din cele mai importante companii din lume. Prima masina a companiei, Model A, a fost urmata de variante imbunatatite. In 1907, Model N cu 4 cilindri, care costa 600 dolari, a devenit cea mai vanduta masina din SUA.

Ford avea insa o viziune si mai indrazneata: sa lanseze o masina mai ieftina, care sa poata fi folosita in mai multe activitati. La 1 octombrie 1908, Ford a prezentat Model T. Model T era usor de utilizat, intretinut si manevrat pe drumuri mai dificile. Masina a devenit un succes. Ford avea insa nevoie de o fabrica mai mare. In 1910, compania s-a mutat intr-o noua uzina din Highland Park, Michigan, la nord de Detroit.

Acolo, FMC a urmat o strategie intensa de crestere a productiei si micsorare a costurilor. Henry si echipa sa au imprumutat concepte din industria producatorilor de ceasuri, arme, biciclete si chiar carne ambalata, alaturi de propriile lor idei de marketing si origanizare si in 1913, a aparut linia de asamblare pentru automobile. Muncitorii se opuneau insa muncii repetitive din fabrica Ford. Multi demisionau si compania era nevoita sa angajeze 53.000 de oameni pe an, pentru a ocupa 14.000 de locuri de munca. Henry a avut insa o idee geniala - in ianuarie 1914, acum o suta de ani, Henry Ford a dublat salariile angajatilor sai la 5 dolari pe zi. Forta de munca s-a stabilizat, Model T a inregistrat vanzari fabuloase, pe masura ce preturile au scazut.



In 1922, jumatate din masinile din SUA erau Model T si o noua masina cu doua locuri putea fi cumparata cu 269 dolari. In 1919, satul de "implicarea" investitorilor in companie, Henry a decis sa cumpere toata entitatea. Astfel, cativa milionari din Detroit si Henry Ford detineau cea mai mare companie auto din lume. Ford l-a numit pe fiul sau Edsel in functia de presedinte, acesta avand 26 de ani (din umbra, tatal conducea afacerile). Ford s-a lasat insa sedus de succesul Model T; el a ignorat popularitatea tot mai mare a modelelor mai scumpe, care ofereau conditii mai bune, precum Chevrolet si nu l-a ascultat pe Edsel, cand acesta i-a spus ca are nevoie de un nou model. In anii '20, Ford nu mai putea ignora vanzarile companiei. In 1927, a inchis linia de asamblare a modelului T si a proiectat o alta masina. In decembrie 1927, a aparut Model A (compania a revenit la numele initial).

Noua masina nu a fost construita in Highland Park. In 1917, Ford a inceput constructia unei fabrici uriase in Rouge River, Dearborn, Michigan. In 1927, ideea sa de productie in masa s-a concretizat. Ford era cea mai mare companie din lume, care producea nu doar masini, ci si otel, sticla, cauciucuri si alte componente auto. Micromanagementul lui Ford nu mai reprezenta insa cheia succesului. Model A a fost competitiv timp de patru ani, dupa care a fost inlocuit cu alt model. In 1932, la varsta de 69 de ani, Ford a introdus ultima sa mare inovatie, motorul ieftin, usor V8.

Nici acesta nu a reusit insa sa opreasca declinul companiei. In 1936, Ford Motor Company se situa pe locul trei pe piata din SUA, in spatele General Motors si Chrysler Corporation. Dincolo de aceste tensiuni, Ford s-a confruntat si cu Marea Depresie, cand a redus salariile angajatilor sai si pe altii chiar i-a concediat. Cand Sindicatul Angajatilor din Industria Auto a incercat sa organizeze Ford Motor Company, Ford s-a opus.

A fost vehement, dar a sfarsit prin a semna un acord cu sindicatul in 1941. In 1939, a izbucnit al Doilea Razboi Mondial. Ford, care a urat intotdeauna razboiul, a militat pentru neutralitatea Americii. Totusi, dupa atacul japonez asupra Pearl Harbor, Ford Motor Company a devenit unul din cei mai importanti contractori ai armatei americane, furnizand avioane, motoare, jeep-uri si tancuri. Influenta batranului Henry Ford era insa tot mai mica. Edsel Ford a murit in 1943 si doi ani mai tarziu, Henry a oferit controlul companiei catre Henry II, nepotul sau. Henry I s-a retras la proprietatea sa din Dearborn, Fair Lane, unde a murit la data de 7 aprilie 1947. Avea 83 de ani.
 
Ford, un om cu multe pasiuni 

 
Succesul l-a determinat pe Ford sa migreze si spre alte zone industriale, dincolo de cea auto. El era dezgustat de dezastrul provocat in Europa de Primul Razboi Mondial si in 1915, s-a imbarcat pe o "nava a pacii", pentru a traversa Atlanticul, in speranta ca va opri razboiul. Efortul sau s-a dovedit in zadar. Trei ani mai tarziu, la cererea Presedintelui Wilson, Ford a candidat pentru un loc in Senatul american, dar a pierdut "la mustata" alegerile electorale.

Henry Ford a fost pionier si in domeniul aviatiei. Avionul Ford Trimotor a zburat in toata lumea. Aeroportul Ford din Dearborn era unul din cele mai moderne, in anul lansarii sale, 1925. De asemenea, Dearborn Inn era unul din cele mai bune hoteluri asociate unui aeroport din SUA. Inovatiile Ford in domeniul instrumentelor radio pentru navigatie au securizat zborurile aeriene. Afacerile in domeniul aviatiei nu au fost insa profitabile pentru Ford, care a renuntat la acestea in 1932.



Marea Depresie l-a determinat sa se concentreze doar asupra automobilelor; de asemenea, tehnologia aviatica evolua prea rapid si liniile sale de asamblare nu ar fi facut fata unei asemenea provocari. In 1912, Ford colectiona "epave" precum vagoane si alte masinarii, care reprezentau imaginea progresului industrial american; aceste colectii au facut parte dintr-un muzeu. Greenfield Village a reprezentat un campus pentru Edison Institute Schools, incepand cu septembrie 1929. In anii '30, Henry Ford si-a dedicat tot mai mult timp muzeului sau, Institutului Edison (cunoscut acum drept The Henry Ford) si obiectelor din istoria americana. 
 
Mostenirea lui Ford

 
Henry Ford a cladit fundatia secolului 20, cel putin din punct de vedere tehnologic. Linia sa de asamblare si productie a devenit un standard, trecand de la masini la computere, fotografii si chiar hamburgeri. Aparatura de razboi furnizata de Ford a fost vitala pentru victoria Aliatilor in cel de-al Doilea Razboi Mondial.

Salariile mari, joburile care nu necesitau calificari deosebite, au contribuit la accelerarea imigratiei din alte tari si migrarea americanilor de la ferme spre orase. Ford a contribuit la expansiunea clasei de mijloc. Model T a contribuit la popularizarea automobilului, a schimbat stilul de viata al oamenilor, modul in care se relaxau si viziunea lor asupra bunastarii.
 
Lucruri mai putin cunoscute despre Ford

 
In copilarie, a fost inspirat de mama sa, care l-a incurajat sa deprinda mestesugul sudurii;
 
Tatal lui Ford era fermier. Acesta l-a incurajat pe Ford sa studieze utilajele de la ferma;
 
Ford a fost fascinat in adolescenta de tractoarele cu motoare pe aburi; 
 
A fost concediat de la primul loc de munca;
 
Henry a construit primul sau motor pe benzina acasa, pe care l-a testat in bucatarie;
 
Thomas Edison a fost modelul profesional al lui Ford si totodata un bun prieten;
 
A construit si condus masini de curse, la inceputul carierei sale, pentru a demonstra ca motoarele sale sunt fiabile;
 
Ideea liniei de asamblare i-a fost insuflata de industria de ambalare a carnii;
 
A finantat o expeditie pacifista in Europa in timpul Primului Razboi Mondial;
 
A adoptat o politica prin care dorea sa "reformeze" vietile angajatilor sai, atat la munca, cat si acasa;
 
A detinut un ziar controversat, The Dearborn Independent, care a publicat multe articole antisemite si i-a afectat imaginea;
 
A fost unul dintre cei mai mari oponenti ai sindicatelor in anii '30 si a devenit ultimul producator auto care a incheiat un acord cu acestea;
 
Ford a infiintat scoli in SUA, care ofereau educatie, precum si laboratoare tehnice, unde elevii puteau invata prin practica.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement