Antreprenoriatul poate fi incurajat prin combaterea fricii de esec
antreprenoriatantreprenorafacerideschidere afaceriamwaygfk
Raportul Amway privind antreprenoriatul la nivel global in 2013 publicat in cooperare cu Technische Universitat Munchen arata ca, in medie, peste 70% dintre respondentii din 24 de tari au o atitudine pozitiva fata de munca pe cont propriu.
Acest rezultat denota ca antreprenoriatul se bucura in continuare de o reputatie buna. Acelasi lucru este valabil pentru potentialul muncii pe cont propriu: 39% dintre respondenti se vad deschizandu-si propria afacere.
Cu toate acestea, multe persoane nu isi pun planurile in practica. Un obstacol major in calea dezvoltarii unei afaceri este teama de esec: 70% dintre respondenti se simt amenintati de acesta.
Pe de alta parte, masuri precum finantarea publica, creditele destinate inceperii unei afaceri si educatia in domeniul antreprenoriatului ii incurajeaza in decizia de a-si deschide propria afacere.
Danezii (89%) continua sa conduca topul tarilor chestionate, in ceea ce priveste atitudinea pozitiva fata de antreprenoriat.
A doua si a treia pozitie sunt adjudecate de noi tari incluse in sondaj: Finlanda (87%), Australia (84%). La fel ca anul trecut, Austria (40%), Ungaria (40%), Portugalia (39%), si Germania (37%) prezinta o atitudine negativa.
Potentialul muncii pe cont propriu in tarile chestionate in intreaga lume este in medie de 39%. Cel mai ridicat este in Columbia (63%), Mexic (56%), si Grecia (53%), aceasta din urma fiind in continuare tara europeana cu cea mai mare dorinta de antreprenoriat, fata de 50%, in 2012.
In continua scadere, cu 26% dintre respondenti luand in considerare posibilitatea de a-si deschide propria afacere, Germania ocupa penultima pozitie, fiind urmata doar de Japonia (17%).
Potrivit Amway, factorii de decizie politici trebuie sa ii ajute pe eventualii antreprenori sa isi puna ideile in practica.
Numarul persoanelor care declara ca realizeaza deja munca pe cont propriu este relativ scazut. Rusia (3%), Danemarca si Finlanda (fiecare cu 4%) se numara printre ultimele.
Aceasta ar putea fi un rezultat al temerii de esec. In special in tarile care au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat, dar nu se vad deschizandu-si o afacere, teama de esec reprezinta un obstacol major.
Respondentii din Japonia (94%), Italia si Cehia (fiecare cu 91%) se tem de esec daca isi deschid o afacere. La polul opus, SUA (62%), Olanda (55%) si Mexic (50%) prezinta procente ridicate in ceea ce priveste lipsa temerii de esec.
Teama de esec se bazeaza pe mai multi factori, cum ar fi poverile financiare pana la faliment (41%) si pericolul crizei economice (31%).
In schimb, pentru a incepe o afacere, respondentii sunt motivati de perspectiva independentei de angajator si realizarea propriilor idei (43%).
Aspectele legate de venituri, cum ar fi un al doilea venit (29%) sau reintoarcerea pe piata muncii (19%) au fost mai putin importante.
Media la nivel international arata ca societatea este in egala masura favorabila si nefavorabila antreprenoriatului (fiecare cu 46%).
In timp ce SUA (73%) si Australia (62%) au fost cele mai deschise tari catre antreprenoriat, statele afectate de criza se declara cel mai putin deschise catre antreprenoriat: Portugalia (76%), Ungaria (74%), Spania, Italia (fiecare cu 64%), si Romania (57%).
Sondajul a fost realizat in perioada 8 martie - 19 mai 2013 pe un esantion alcatuit din 26.009 femei si barbati cu varste intre 14 si 99 de ani.
Sondajul a fost realizat in 24 de tari, prin metoda interviurilor fata in fata sau prin telefon de catre GfK Nuremberg.