Ce... surpriza: romanilor le place shopping-ul!
shopping romaniaobiceiuri de consumgfk
Studiul GfK Panelul de gospodarii arata ca est-europenilor le place sa mearga la cumparaturi. Acest lucru este cel mai pregnant in Romania, unde 9 din 10 cumparatori sunt de acord cu aceasta afirmatie.
In Cehia, Slovacia si Austria, 7 din 10 considera mersul la cumparaturi placut, in vreme ce in Bulgaria doar jumatate dintre cumparatori afirma acelasi lucru.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea continua a consumului casnic din Romania, pentru toate categoriile de produse de larg consum, pe un esantion de 3.000 gospodarii, reprezentativ la nivel national.
Persoana intervievata din cadrul gospodariei a fost cea responsabila cu majoritatea cumparaturilor pentru familie.
Conform cercetarii, in Romania, cumparatorii resimt mai mult presiunea timpului la cumparaturi decat in alte tari.
In schimb, alte state, oamenii nu au un sentiment puternic ca se afla sub presiunea timpului, cand merg la cumparaturi. Austria si Cehia sunt tarile in care acest sentiment este cel mai putin perceput.
Prin contrast cu acestea, in Romania, aproximativ 35% din cumparatori resimt aceasta presiune, cand fac achizitiile zilnice.
Acest lucru poate fi influentat si de o dezvoltare sub potential pentru comertul modern de proximitate, comparativ cu Austria, de exemplu.
Listele de cumparaturi sunt, in continuare, importante, dar mai putin folosite in Romania, comparativ cu Bulgaria.
Una dintre modalitatile convenabile de a face cumparaturile mai usoare este pregatirea unei liste de cumparaturi pe care majoritatea oamenilor o au cu ei in magazin.
Cumparatorii bulgari o folosesc cel mai mult (aproape 7 din 10). In Romania, 5 din 10 cumparatori isi organizeaza cumparaturile cu ajutorul unei liste, dar numarul acestora scade de la un an la altul.
In Romania si Bulgaria, cumparatorii se incadreaza in bugetul alocat, iar cumparaturile de impuls sunt mai rare.
Cea mai mare parte dintre cumparatorii romani si bulgari declara ca, in achizitiile de zi cu zi, reusesc sa se incadreze in bugetul planificat. La polul opus, se afla cumparatorii din Cehia si Austria.
Desi listele de cumparaturi isi pierd din importanta, romanii se asteapta sa nu depaseasca bugetul in magazin.
La modul ideal, cumparatorii romani prefera sa cumpere totul dintr-un singur magazin, dar cautarea unui pret mai bun ii face sa viziteze mai multe magazine.
Chiar daca majoritatea consumatorilor declara ca le place sa mearga la shopping in magazine care au totul sub un singur acoperis, comportamentul lor de cumparare si luarea deciziilor sunt influentate si de pret.
In Romania, 72% dintre cumparatori sunt dispusi sa isi faca achizitiile din mai multe magazine, daca asta ii ajuta sa obtina un pret mai mic sau oferte mai convenabile.
In concluzie, romanii au asteptari ridicate de la oferta de produse a magazinelor, incercand, totodata, sa isi optimizeze cumparaturile.
Partea buna este ca romanii inca mai gasesc placere in actul de cumparare, ceea ce face mediul de business mai deschis si oportunitatile mai usor de concretizat, potrivit GfK.