Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Consumatorii presimt vremuri tulburi pentru economia europeana

Consumatorii presimt vremuri tulburi pentru economia europeana
de la 20 Oct. 2014
Consumatorii presimt vremuri tulburi pentru economia europeana Tags: gfkconsumatori europeniconsumviitor

Studiul GfK intitulat "Climatul de Consum Europa", valabil pentru al treilea trimestru al anului 2014, arata ca europenii nu sunt la fel de optimisti ca in iunie.

In ultimele trei luni, asteptarile privind starea economiei au scazut in aproape toate tarile in care este derulat studiul, cu scaderi substantiale in unele zone. 
 
Tendinta ascendenta prezentata de asteptarile privind veniturile si dorinta de cumparare se pare ca au disparut in multe tari. Indicele climatului de consum GfK pentru Uniunea Europeana (UE, 28 tari) se situeaza la 4,2 puncte, de la 9,1 puncte, in trimestrul anterior. 
 
Potrivit studiului, dezvoltarea economica, in majoritatea tarilor UE, a fost semnificativ mai mica decat cea anticipata in primavara de organismele economice si de guverne. In unele tari, performanta economica a inceput sa scada. Germania nu mai este forta motrice a cresterii economice in Europa, economia acesteia scazand cu 0,2%, in trimestrul al doilea. 
 
Potrivit expertilor, cresterea va reveni in trimestrul al treilea, ramanand insa relativ slaba. Desi consumatorii germani continua sa cumpere cu placere, sectorul orientat catre export al economiei a fost afectat de cererea externa slaba. 
 
Acest lucru afecteaza statele UE, dar si statele emergente, cum ar fi Brazilia, China si Rusia. In ultimii ani, economiile acestora au inregistrat o crestere foarte puternica in unele sectoare, insa, intre timp, ratele de crestere au incetinit la sub 10%. 
 
Studiul arata ca, acum, consumatorii si-au acoperit in mare parte nevoia de bunuri materiale si nu mai consuma la fel de mult ca in trecut.
 
Doua dintre cele mai mari economii din Europa, Franta si Italia, continua sa aiba probleme structurale majore. Nu exista, pana acum, indicatii ca acest lucru se va schimba in lunile care urmeaza sau ca guvernele vor incepe sa introduca si, mai presus de orice, sa aplice cu strictete reforme majore.
 
Un alt aspect sunt conflictele semnificative care au dominat scena internationala. Acestea includ tensiunile si sanctiunile economice dintre Rusia si UE, razboiul din Orientul Mijlociu, amenintarea prezentata de Statul Islamic si tranzitia politica din Turcia. 
 
Toate aceste evenimente contribuie la cresterea starii de nesiguranta in randul consumatorilor. Firmele si bancile s-au abtinut de la a face investitii si a acorda imprumuturi. 
 
Nivelul coborat al inflatiei este si el un factor important. In septembrie, inflatia la nivel european era de 0,3%, cea mai mica valoare din aproape cinci ani. O serie de tari lupta deja impotriva deflatiei, ceea ce inseamna ca preturile de consum sunt in scadere. 
 
Situatia dificila este reflectata si in Indicele IFO al mediului de afaceri. In septembrie, acesta a coborat la cea mai mica valoare inregistrata in Germania din aprilie 2013. In multe tari est-europene, climatul de afaceri este mai putin prielnic decat acum zece ani. 
 
Pe langa sanctiunile economice, declaratiile facute de presedintele rus, Vladimir Putin, afecteaza si ele economia est-europeana.
 
Consumatorii europeni impartasesc punctul de vedere al firmelor, respectiv ca economia nu mai este la fel de stabila ca la inceputul verii. In iunie, indicele climatului de consum GfK pentru toate cele 28 de tari din UE a urcat la 9,1 puncte, cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008. 
 
Intre timp a coborat cu aproape cinci puncte. In septembrie, indicatorul se situa la numai 4,2 puncte.
 
Romanii asteapta o crestere economica treptata
 
In 2013, economia romaneasca a inregistrat o crestere de 3,5% si, conform studiului GfK, este putin probabil ca rata de crestere sa continue in acest an, dar, ca de fiecare data in perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimisti, fiind de parere ca, in urmatoarele cateva luni, vor beneficia de performanta economica in crestere. 
 
La -3,7 puncte, asteptarile privind starea economiei continua sa fie negative, inregistrand insa o crestere constanta pe parcursul acestui an.
 
Asteptarile privind veniturile au crescut cu mult peste media pe termen lung de zero, situandu-se la 5,3 puncte. Consumatorii romani se asteapta la o usoara crestere a salariilor si tarifelor. In iunie, indicatorul atinsese o valoare maxima de 6,5 puncte, cea mai ridicata din noiembrie 2008.
 
Aceste evolutii pozitive au favorizat si dorinta de cumparare. Indicatorul se situa la -6,9 puncte, in septembrie, ceea ce marcheaza o crestere de 7 puncte pe parcursul trimestrului al treilea. Indicatorul a crescut cu circa 14 puncte fata de valoarea de anul trecut.
 
Rezultatele studiului GfK au la baza un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentand populatia adulta din 28 de tari UE. 
 
Indicatorii GfK ai climatului de consum din Europa au la baza sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari, si situatia gospodariilor individuale.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement