In Romania, investitiile imobiliare si-au revenit
cbreafaceri imobiliaretranzactii imobiliarecresteriprimedistressed
Cel mai recent studiu realizat de compania de consultanta imobiliara CBRE arata ca, in primul semestru din 2014, investitiile pe piata imobiliara din Romania au insumat 402,4 milioane de euro, reprezentand o suprafata tranzactionata de peste 692.000 de metri patrati.
Cifrele reprezinta o crestere cu 222%, de 3,22 ori, fata de prima jumatate din 2013, si una de 17% peste intregul an trecu.
In total, s-au inregistrat 15 tranzactii, cel mai mare numar dupa 2008, cu un volum mediu de 26,8 milioane de euro, nivel asemanator cu cel din 2013.
A fost consemnata o mai mare diversitate legata de tipul si utilizarea proprietatilor vandute, precum si in ceea ce priveste profilul cumparatorilor.
Profilul tranzactiilor a fost divers in termeni de utilizare a proprietatii, segmentul de birouri detinand 58% din totalul volumului, tipul proprietatilor (proprietatile "prime" au generat 55% din volumul total), tipologia cumparatorului (dezvoltatorii si fondurile institutionale au fost cele mai active, dintre care Globalworth a generat 54% din volum).
Tipul proprietatilor a variat de la proprietati "prime", precum Charles de Gaulle Plaza, la proprietati secundare, precum Auchan Pitesti Gavana, sau proprietati de tip "distressed" (Pic Pitesti si Pic Oradea).
Pe fondul interesului crescut al investitorilor, randamentul "prime" pentru segmentul de birouri a suferit o compresie de la 8,25% la 8%. Restul randamentelor "prime" au ramas stabile.
Chiria a fost relativ stabila, de 60 de euro pe metru patrat pe luna, pentru centrele comerciale; 18 euro, pentru spatiile de birouri si 3,8 euro, pentru spatiile industriale.
CBRE a observat si o crestere a tranzactiilor cu terenuri in termeni de numar, valoare si tipul de proprietati vandute.
CBRE a identificat trei mari categorii de cumparatori de proprietati funciare: retaileri (in special, Lidl, Dedeman, Kaufland, Leroy Merlin), care vor sa cumpere proprietati in orasele principale si secundare; ocupanti industriali interesati de parcele de teren pentru dezvoltarea de fabrici (Dr. Oetker, Best Food, Continental) si dezvoltatori imobiliari care cumpara proprietati "prime" in marile orase pentru proiecte viitoare (NEPI, Globalworth si Kiseleff Development).