Liber la fuziuni si achizitii: Mai mult de jumatate dintre executivi iau in considerare vanzarea totala a afacerii lor
ey romaniastudiuachizitiifuziuni
O treime (33%) dintre companiile de la nivel global intentioneaza sa deruleze o vanzare de active in urmatorii doi ani, conform raportului anual EY - Global Corporate Divestment Survey, la care au raspuns mai mult de 700 de executivi la nivel global.
Circa 80% dintre respondenti se declara deschisi la oferte pentru active de valoare iar o prima de 30% i-ar atrage pe majoritatea executivilor la masa negocierilor. In ceea ce priveste optiunile, 55% dintre executivii de la nivel global ar putea lua in considerare o vanzare completa a afacerii lor, comparativ cu 34% care ar opta pentru vanzarea unei unitati de business din afacere si 14% pentru initierea unei oferte publice initiale (IPO).
Vanzarile de active sunt acum o parte esentiala a strategiei de afaceri, vanzarea incepand sa devina la fel de importanta pentru multi CEO ca si cumpararea. Ritmul de inovare, schimbarea modelelor de achizitie si revenirea modesta a cresterii economiei globale ii obliga pe liderii de business sa-si reevalueze periodic portofoliile si obiectivele strategice pentru a maximiza cresterea companiilor lor.
Vanzarea – desi duce adesea la o scadere pe termen scurt, poate genera crestere pe termen lung, cata vreme capitalul este redistribuit in dezvoltarea activitatilor de baza ale companiei, in extinderea pe noi piete sau in dezvoltarea de noi produse. In cazul celor 80% dintre directorii executivi deschisi la oferte de cumparare, o prima de 30% la pretul "just" i-ar putea determina pe mai mult de jumatate dintre ei sa se aseze la masa negocierilor. Pe de alta parte, restul de 20% dintre executivi au declarat ca nu ar vinde un activ valoros pentru nicio prima.
“Cumparatorii si vanzatorii stabilesc preturile pe baza unor seturi specifice de asteptari, rezultand astfel niste intervale de valori pentru afacerea pusa in vanzare, iar pretul final va fi dat intotdeauna de intersectia dintre aceste intervale. Desi un vanzator poate percepe ca face o vanzare premium, potentialul cumparator poate considera ca face o afacere norocoasa din perspectiva sa. Intervalele de pret s-au ingustat in ultima perioada si am remarcat o crestere a interesului pentru tranzactii, dupa mai multi ani de minim istoric in activitatea de fuziuni si achizitii. In acest context, informatiile despre asteptarile pe care le au vanzatorii in privinta preturilor de vanzare vor fi extrem de utile pentru potentialii cumparatori pentru a reusi sa incheie tranzactia la nivelul de jos al intervalului de pret”, precizeaza Lars Wiechen, Director Executiv, Asistenta in Tranzactii, EY Romania.
Foto: EY.