Romanii devin mai creduli in anii electorali
romanioptimistian electoralcheltuieligfk
Romanii au memorie scurta si uita momentele grele prin care au trecut, astfel ca, in anii electrorali, increderea lor creste, se arata intr-un studiu realizat de GfK.
Anul trecut, spre exemplu, a fost cel a marcat un nou record pozitiv in ceea ce priveste cota de incredere in randul romanilor de la declansarea crizei economice pana in prezent. Astfel ca, indicele general masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeana a atins o medie anuala de -35.
“Increderea populatiei va continua sa creasca, ca urmare a promisiunilor din campaniile electorale la care romanii vor fi intens expusi anul aceasta, fapt observat si in anii anteriori in care au fost alegeri. De fiecare data in aceste perioade, nivelul de incredere a atins cote mai inalte decat media”, afirma Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
Patru din zece romani spuneau, luna trecuta, ca situatia financiara a familiei lor este mai dificila decat in urma cu 12 luni, in vreme ce 13% dintre locuitori credeau ca aceasta este mai buna.
Mai optimisti decat anul precedent
Situatia cunoaste o imbunatatire fata de finele anului trecut, cand peste jumatate din populatie isi vedea finantele personale deficitare comparativ cu 2012.
In privinta perspectivelor financiare, doar 32% au spus de-a lungul anului 2013 ca acestea se vor inrautati, cea mai buna medie anuala din 2009 pana in prezent. 58% dintre cei chestionati afirma ca starea generala a economiei a suferit un regres anul trecut fata de 2012.
“Chiar si asa, situatia se prezinta mai bine decat la finele lui 2012, atunci cand 68% dintre romani considerau acelasi lucru. Exista si romani care au vazut o imbunatatire a situatiei economice din tara noastra in ultimul an, in vreme ce sperantele pentru 2014 sunt ceva mai ridicate, 18% dintre ei asteptand sa le mearga mai bine”, se mai arata in studiu.
La finalul anului trecut, imaginea asupra evolutiei inflatiei din ultimul an era mai buna decat, ceda de la finele anului precedent.
Aproape 7 din 10 romani cred ca preturile au fost mai ridicate in comparatie cu anul anterior, fata de 83% care credeau acelasi lucru in ultima luna a anului 2012.
Somajul, omul negru al economiei
Un singur factor s-a inrautatit comparativ cu 2012. Acela este somajul. Media pesimistilor in 2013 se situeaza la doua treimi din populatie fata de 63,5% in 2012. Si procentul optimistilor s-a micsorat - doar 5% dintre cei chestionati spun ca sunt optimisti in privinta evolutiei ratei somajului, fata de 7% cu un an in urma.
“Atunci cand se refera la investitiile in bunuri de folosinta indelungata, numarul celor care considerau in decembrie ca nu este un moment bun pentru realizarea acestora este in scadere fata de decembrie 2012, 52% dintre romani afirmand ca nu intentioneaza sa cumpere un obiect important pentru locuinta in urmatorul an, versus 55%”, se mai arata in sturiul GfK.
Si atitudinea fata de economisire inregistreaza usoare schimbari in bine - 20% dintre romani considera ca este o perioada propice pentru a pune bani deoparte.
In acelasi timp insa, aproape 60% spun ca veniturile lor abia reusesc sa le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care spun ca au datorii ramane constant, situandu-se la 19% atat in decembrie 2013, cat si in 2012.