Un nou tip de cumparatori: Xtreme Shoppers
xtreme shoppersgfkfuture buy
Intr-un context economic instabil, dominat de tehnologie, o noua tipologie de cumparator apare, la nivel global: Xtreme Shoppers.
Studiul GfK FutureBuy in Romania remarca o crestere spectaculoasa a acestui segment, in 2014, inregistrandu-se cu 34% mai multi astfel de cumparatori decat in 2013.
Romania depaseste media regiunii CEE in ceea ce priveste incidenta acestui segment, cea mai mare prezenta fiind inregistrata in China, Coreea, Japonia (APAC), urmata de SUA si America Latina.
Xtreme Shoppers se folosesc de orice resurse, tehnologii sau informatii au la dispozitie pentru a ajunge la cele mai bune oferte.
De exemplu, inainte de a cumpara un produs, 67% dintre acestia folosesc internetul pentru a se informa despre acel produs, iar 38% merg sa vada produsul in magazin, dupa care il cumpara online sau de la alt retailer.
Studiul GfK FutureBuy ofera o radiografie a acestui segment si a modului in care marcile pot construi relatii puternice cu ei pe tot parcursul procesului de cumparare.
Rolul pe care il joaca online-ul in procesul de cumparare este complex, un ajutor din ce in ce mai puternic - nu doar in randul Xtreme Shoppers, ci pentru toti utilizatorii de Internet.
Xtreme Shoppers este un fenomen sustinut, printre altele, si de avansul smartphone-urilor si al tabletelor in randul populatiei, aproape 4 din 10 respondenti considerand telefonul mobil cel mai important instrument in procesul de cumparare.
Cu toate acestea, experienta anterioara cu retailerul, cu magazinul, sau cu marca raman elemente dominante in procesul de cumparare.
Informatiile despre produs si recomandarile vin in completarea experientei personale, ceea ce inseamna ca atentia brandurilor trebuie distribuita catre toate elementele relevante pentru consumator in acest proces.
Presiunea pe livrarea unei experiente unitare la nivel de brand, indiferent de canal sau punct de interactiune este din ce in ce mai mare, "omnichannel shopping" fiind un fenomen in plina expansiune.
Ancorele online-ului sunt mai degraba rationale, in timp ce offline-ul are o puternica incarcatura emotionala.
In ambele medii, cumparatorii sunt din ce in ce mai siguri pe ei, simt ca detin controlul (72%), se simt independenti de influenta retailerilor sau a brandurilor (64%).
De asemenea, a crescut reticenta fata de monitorizarea activitatii pe Internet, atat in culturile foarte deschise (printre care se afla si Romania), cat si in randul celor pun mai mult pret pe discretie si confidentialitate.
Cercetarea GfK a fost desfasurata online, pe un esantion de 1.000 de respondenti din panelul online AskGfK.
Studiul GfK FutureBuy este reprezentativ pentru populatia utilizatoare de Internet din mediul urban, cu varste intre 15 si 45 de ani.