Cresterea acestei taxe, care este echivalenta cu TVA-ul in Europa, corespunde unei majorari efective cu 2,86% a tuturor preturilor si se va aplica la toate produsele si serviciile.
Daca cetateanul simplu s-a napustit in magazine pentru a-si achizitiona produsele de larg consum inaintea majorarii, in comertul cu aur, achizitiile au fost cu mult mai spectaculoase si au reprezentat un semn ca unii investitori se tem de ce este mai rau. La mare cautare in luna martie au fost lingourile din aur, Tanaka Kikinjoku Jewelry, un traditional manufacturier de metale pretioase, inregistrand vanzari record, cu 400% mai mari ca in luna martie a anului 2013. De altfel, vanzarile de aur au crescut pe ansamblul primului trimestru al anului 2014 si se estimeaza ca in 2015 vor mai creste cu inca 10%.
Un lingou din aur de 500 de grame (16 uncii) a costat in martie 2013, 2,3 milioane de yeni (22.500 dolari) la Tokyo, aurul fiind cotat luni, 31 martie, la New York, la 1.294 de dolari pe uncie. In afara de teama ca majorarea taxei va duce la scumpiri necontrolate, investitorii japonezi cauta sa se protejeze si impotriva inflatiei, in timp ce Banca Japoniei tipareste din greu bancnota pentru a stapani deflatia. Aurul este privit ca un scut impotriva devalorizarii artificiale a monedei.
In Japonia, ultima crestere a taxei pe consum de la 3% la 5% s-a produs in 1997 si a fost urmata de o puternica recesiune. Diminuarea consumului dupa o noua crestere a acestei taxe ar putea incetini din nou economia Japoniei, desi analistii sunt de parere ca veniturile fiscale suplimentare vor ajuta tara sa-si micsoreze semnificativ datoria publica.
Piata de aur din Japonia este relativ mica in raport cu cele mai mari piete din lume, China si India. Japonia a consumat 21,3 tone de aur in 2013, in raport cu China (1.066 tone) si India (975 tone), conform World Gold Council.