ANALIZA: Pot retelele sociale sa prezica evolutia pietelor bursiere?
analizaretele socialeevolutii bursiereinvestitori
Cand, in urma cu opt ani, a fost lansata aceasta teorie, investitorii si managerii de fonduri au fost mai mult decat sceptici. Cum stau lucrurile acum?
Richard Peterson a inceput sa le vorbeasca managerilor de fonduri de hedging despre faptul ca "social media" i-ar putea ajuta sa anticipeze miscarile pietei de capital. A fost privit ca si cum ar fi venit din alta lume. Era si normal: discutiile erau purtate in urma cu opt ani. Iar ceea ce "predica" Peterson chiar parea o nebunie. Istoria lui Richard Peterson, relatata de jurnalistii Reuters, demonstreaza o data in plus ca vizionarii par, fara exceptie, nebuni la inceput.
Peterson, managing director al MarketPsych, sustine ca retelele de socializare si social media in general ofera informatii despre ceea ce simt si gandesc oamenii. Iar aceste doua manifestari pot fi traduse in puternice idei si directii de investitii.
Peterson a urmat cursuri postdoctorale in neuroeconomie la Stanford University. "Esti un psihiatru care imi spune mie ca ar trebui sa analizez social media? Fii serios! – mi se raspundea. Nimeni nu credea ca vorbeam serios", isi aminteste Richard Peterson.
Acum, cei care i-au respins ideile il iau foarte in serios. Utilizarea retelelor de socializare, precum Twitter, s-a dezvoltat intr-un ritm ametitor in ultimii ani, dandu-le ragaz analistilor sa se obisnuiasca si cu ideea ca le poate furniza idei de investitii. Iar MarketPsych a inceput sa-si furnizeze analize fondurilor de hedging si companiilor de cercetare, precum Titan Trading Analytics.
Cu sentimentele investitorilor, la vedere
Peterson planuieste chiar sa puna bazele unui fond de hedging."Am facut o simulare si am vazut ca, aplicand ceea ce datele noastre ne-au spus, am fi ajuns la randamente anuale de 30%", spune Peterson. Pe Twitter gasesti orice, inclusiv nimicurile pe care le indruga fanii lui Justin Bieber, si care nu pot fi de niciun folos in gasirea ponturilor investitionale.Totusi, analiza Twitter nu mai pare o idee atat de ciudata. O premiza de bun simt a economiei comportamentale sustine faptul ca pietele financiare nu sunt masinarii perfect rationale, ci expresia emotiilor umane, precum lacomia si frica. Daca sunteti de acord cu acest lucru, si cautati sa aflati ce sentimente ii stapanesc pe ceilalti, atunci Twitter este unul dintre cele mai mari instrumente de masura inventat vreodata.
"Importanta agregarii obtinute in social media si cum poate aceasta influenta cotatiile actiunilor nu pot fi ignorate", spune John Coulter, CEO al Titan Trading Analytics.
Smecheria este cum sa interpretezi efectiv informatiile si cum sa gasesti sensul celor 250 de milioane de postari zilnice de pe Twitter. Peterson, de pilda, filtreaza informatiile folosind 1.500 de factori diferiti, dar si cuvinte cheie care depisteaza starile de spirit care misca masele. Principiul lui suna, simplist formulat, astfel: Daca publicul este excesiv de optimist, este timpul sa fii precaut. Daca este extrem de deprimat, e bine sa te zbati sa cauti chilipiruri. Reperul este similar, oarecum, celui pe care il folosesc investitorii atunci cand iau ca reper indicele "Individual Investors’ sentiment", numai ca, in timp ce acest tip de indicatori reflecta rezultatele unor sondaje periodice, pe retelele de socializare – sentimentele si emotiile publicului sunt radiografiate in timpul manifestarii lor.
Rezervele asupra acestei metode raman, insa, destul de mari. "Pe Twitter, majoritatea conturilor nici nu sunt verificate macar", atrage atentia Jake Wengroff, director social media la firma de consultanta Frost&Sullivan.