ASF a solutionat in favoarea petentilor 70% dintre reclamatiile aferente pietei asigurarilor
reclamatii asfpetitii asfcall center asf
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a initiat, in 2016, noi actiuni de protectie a consumatorilor de servicii financiare non-bancare, intensificand si diversificand, totodata, proiectele incepute in anii precedenti.
Activitatile de protectie au fost complementare celor de reglementare si supraveghere prudentiala si au vizat, printre altele, implementarea sistemului de solutionare alternativa a litigiilor (SAL-FIN); monitorizarea conduitei entitatilor supravegheate in scopul identificarii practicilor incorecte si abuzive; solutionarea petitiilor consumatorilor; acordarea de asistenta de specialitate prin intermediul call-centerului, precum si dezvoltarea programelor de educatie financiara.
Actiunile concrete efectuate de ASF pentru realizarea obiectivelor sale in domeniul protectiei consumatorilor au constat, in principal, in:
- infiintarea entitatii privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti - SAL-Fin, care pune la dispozitia oricarui consumator un canal facil, rapid si gratuit de rezolvare a litigiilor;
- intensificarea exercitiilor de mystery shopping pentru piata asigurarilor si pentru sistemul de pensii private. Aceste demersuri au vizat testarea reactiei intermediarilor, a asiguratorilor si a administratorilor fondurilor de pensii din perspectiva consumatorului. ASF a solicitat, in cazurile in care au fost constatate derapaje, remedierea comportamentelor de conduita;
- efectuarea de analize a continutului contractelor de asigurari pentru a stabili daca acestea vin in intampinarea nevoilor reale ale consumatorilor si respecta cerintele legale aferente drepturilor acestora;
- solutionarea in favoarea petentilor a 70% dintre reclamatiile aferente pietei asigurarilor;
- realizarea analizei numarului de petitii inregistrate atat la ASF, cat si la societati, in scopul stabilirii claselor de asigurari si a societatilor pentru care se inregistreaza cele mai multe reclamatii;
- efectuarea de analize la nivelul pietei asigurarilor, pornind de la informatiile rezultate din activitatea de solutionare a petitiilor, in scopul promovarii principiului transparentei, a accesibilitatii si a echitatii pentru consumatorii de produse financiare non-bancare;
- implementarea sistemului Net Promoter Score, instrument de management care poate fi utilizat pentru a masura satisfactia consumatorilor care apeleaza call-centerul ASF. In 2016, 93,30% dintre consumatori s-au declarat satisfacuti de informatiile primite de la specialistii ASF;
- implementarea la nivel national a programului de educatie financiara inceput in 2015 in invatamantul preuniversitar.