BNR si ASF, responsabile de aplicarea Regulamentului UE privind instrumentele financiare derivate extrabursiere
responsabilitati bnrresponsabilitati asfregulamentul 648
Guvernul a stabilit autoritatile cu atributii in supravegherea aplicarii, la nivel national, a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii.
Conform proiectului de lege aprobat, marti, Banca Nationala a Romaniei (BNR) urmareste respectarea Regulamentului de catre contrapartile financiare de tipul institutiilor de credit.
Pentru celelalte categorii de contraparti financiare, din sectorul valorilor mobiliare, asigurarilor/reasigurarilor, pensiilor ocupationale si al fondurilor de investitii alternative, dar si pentru contrapartile nefinanciare, responsabilitatea de a urmari respectarea Regulamentului ii revine Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).
Actul normativ stabileste, totodata, un regim unitar de masuri si sanctiuni in cazul nerespectarii dispozitiilor Regulamentului.
In exercitarea competentelor stabilite, BNR si ASF pot emite reglementari pentru a asigura punerea in aplicare a dispozitiilor Regulamentului, a standardelor tehnice de reglementare sau de aplicare adoptate de Comisia Europeana in baza competentelor conferite acesteia si, dupa caz, a ghidurilor sau recomandarilor emise de Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si Piete.
Reglementarile astfel emise se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
De asemenea, cele doua autoritati pot solicita si procesa orice date si informatii relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal, in cazul operatiunilor care fac obiectul Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului.
Prelucrarea datelor cu caracter personal se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
BNR si ASF dispun masurile necesare si/sau aplica sanctiuni in cazul in care constata incalcari ale dispozitiilor regulamentului.
Masurile si sanctiunile trebuie sa fie eficiente, proportionale cu faptele si deficientele constatate si sa aiba efect de descurajare.
O particularitate a regimului de sanctiuni aprobat, care rezulta din dispozitiile Regulamentului, consta in publicarea sanctiunilor aplicate, cu exceptia cazurilor in care divulgarea informatiilor ar pune in pericol pietele financiare sau ar cauza daune disproportionate partilor implicate.
Pentru nerespectarea dispozitiilor Regulamentului nr. 648/2012, BNR si ASF pot dispune avertisment scris sau avertisment public prin care se indica persoana fizica sau juridica responsabila cu fapta.
Amenzile aplicabile sunt de pana la 10% din valoarea totala neta a cifrei de afaceri realizata in exercitiul financiar precedent, in cazul persoanelor juridice, sau pana la echivalentul in lei a 5 milioane de euro, calculat la cursul de schimb din data intrarii in vigoare a legii, in cazul persoanelor fizice.
Actele de aplicare a amenzii constituie titluri executorii, iar aplicarea sanctiunilor nu inlatura raspunderea civila sau penala, dupa caz.
Alte sanctiuni administrative prevazute in proiectul de lege sunt amenda de pana la de doua ori valoarea beneficiului obtinut prin savarsirea faptei, daca acesta poate fi determinat, sau retragerea aprobarii, autorizarii ori validarii, dupa caz, acordate persoanelor fizice in scopul exercitarii atributiilor lor.
In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe fapte sanctionabile se aplica sanctiunea cea mai mare, majorata cu pana la 50%, dupa caz.
Amenzile dispuse de BNR se fac venit la bugetul de stat. In cazul amenzilor aplicate de ASF, sumele se fac venit la bugetul de stat in cota de 50%, diferenta constituindu-se in venit la bugetul autoritatii.
Ambele autoritati intocmesc anual rapoarte de evaluare a eficacitatii sanctiunilor aplicate, pe care le transmit Ministerului Finantelor Publice pana la data de 31 martie a anului urmator, in vederea publicarii unui raport de evaluare national.
Informatiile cuprinse in raportul de evaluare la nivel national dat publicitatii nu vor contine date cu caracter personal. Actele prin care se dispun masuri sau se aplica sanctiuni sunt emise de guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau viceguvernatorul BNR, respectiv de catre Consiliul, presedintele sau vicepresedintii ASF, conform deciziilor interne ale autoritatii. Aceste acte pot fi contestate in conditiile legilor in vigoare.
Proiectul de lege asigura transpunerea modificarilor aduse Directivei 98/26/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si de decontare a titlurilor de valoare prin articolul 87 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, pentru protectia drepturilor operatorilor de sisteme care furnizeaza garantii altor operatori de sisteme in cazul in care acestia din urma fac obiectul unor proceduri de insolventa.
In aceste conditii, proiectul de lege prevede, de asemenea, completarea corespunzatoare a art. 9 al Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare, prin care s-a asigurat transpunerea Directivei in cauza.