Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Vrem relaxare fiscala? Trebuie sa ne schimbam mentalitatea

Vrem relaxare fiscala? Trebuie sa ne schimbam mentalitatea
de la 04 Mar. 2016
Vrem relaxare fiscala? Trebuie sa ne schimbam mentalitatea Tags: comisia de taiat hartiideclaratia 394anafmentalitateoamenii de afacericontribuabiliiguvern

Comisia de taiat hartii, proiect nou lansat de Guvern, a venit ca o gura de aer proaspat in mediul autohton al hatisului administrativ. Daca pe de o parte birocratia nu a stiut ce o asteapta, contribuabilii au fost mai mult decat pregatiti in ce priveste cererile, propunerile si reclamatiile pe care le-au exprimat prin intermediul platformei lansate recent.

Discutam, desigur, despre platforma Maisimplu.gov.ro, proiect care s-a bucurat de succes inca din prima zi de lansare, fapt dovedit de numarul mare de propuneri trimise de cei care au accesat platforma. De la cereri de modificare a Declaratiei 394 sau a formularului 088, pana la eliminarea cererii cazierului si a dosarului cu sina, plangerile au acoperit o vasta arie de nemultumiri.

Acesta pare sa fie un prim pas important facut pentru o mai buna comunicare intre institutii si contribuabili si, implicit, pentru schimbarea mentalitatii in ce priveste colaborarea in acest domeniu. Mai multi oameni de afaceri si specialisti din zona de business si-au exprimat in ultima vreme opinia cu privire la problemele care continua sa se mentina in relatia dintre contribuabili si institutii.

O astfel de opinie a fost recent exprimata de consultantul fiscal Dan Schwartz - managing partner RSM Romania, in cadrul conferintei cu tema "Fiscalitate pentru o Romanie Durabila", potrivit Agerpres.

In opinia acestuia, mentalitatea autoritatilor fiscale a ramas neschimbata, in ciuda unui nou Cod fiscal, in vigoare de la acest inceput de an:

"In Romania s-a schimbat Codul Fiscal, dar nu si mentalitatea autoritatilor fiscale. Modalitatea de preluare in Codul Fiscal si Codul de procedura fiscala a unor concepte a fost deficitara. Un prim efect ar fi ca nu am scapat de schimbarea frecventa de legislatie. Pe langa partea buna a Codului Fiscal, acesta cuprinde inca ambiguitati si, ceea ce e mai rau, noi filosofii fiscale si noi cote de impozitare care, in loc sa genereze crestere economica si relaxare fiscala, devin o frana in calea business-ului romanesc, din punct de vedere economic si birocratic. Nu cred ca, in ultimii ani, am avut o birocratie mai mare, asa cum o avem azi. S-a trecut intr-o zona in care exista un noian de informatii care trebuie stocat pe sisteme informatice invechite, fapt care genereaza, in final, scandaluri, nervi, birocratie etc.", a spus Schwartz, citat de Agerpres. Mai multe detalii aici.

In legatura cu acest subiect, precum si in ce priveste Declaratia 088, Gabriel Biris, secretar de stat in Ministerul Finantelor, a precizat urmatoarele:

Da, este adevarat ca am spus ca nu cred ca isi inchipuie cineva ca eu (sau predecesorii mei) am venit la Ministerul Finantelor sa ne plimbam cu Dusterul de serviciu. Corect. Insa si mai important este faptul ca in perioada urmatoare, prin imbunatatirea legislatiei, sa se restabileasca increderea.
IN-CRE-DE-REA!!!

Nivelul de incredere dintre contribuabil si A.N.A.F., ca si organ de control, nu a fost demult atat de jos. De ce? Pentru ca, ani de zile, nu s-a facut nimic in combaterea evaziunii fiscale sau ne-am facut ca facem ceva. A fost vorba de un joc de glezne!

Despre Declaratia 088. Problema noastra este ca trecem de la prea putin la mult prea mult. si mi se pare si mie anormal. Cred ca este foarte important sa schimbam un pic mind-setul. si cat putem de repede! in A.N.A.F. se produc niste schimbari care s-au vazut. Chiar cei din ANAF sunt de acord cu faptul ca trebuie modificata Declaratia 088, pentru ca este exagerata.

Multumesc pentru invitatie celor care au organizat evenimentul "Fiscalitate pentru o Romanie Durabila". The Associates si Ad Media Consult, in parteneriat cu RSM Romania, TaxHouse, BDO Romania si Pellicola, cu sustinerea Camerei Consultantilor Fiscali si a BNI Romania". Aceste precizari au fost facute de Gabriel Biris pe pagina sa de Facebook.


In ce priveste platforma amintita mai sus, intr-un interviu acordat recent pentru Republica.ro, consilierul de stat Cristian Ghinea a explicat pe larg cum functioneaza Comisia de taiat hartii, amintind totodata si de alte probleme ale sistemului actual:

"Comisia de taiat hartii. Cat e fezabila este aceasta idee de reducere a birocratiei, avand in vedere cain aparatul de stat sunt oameni formati intr-un anume stil, cu o anumita mentalitate, sunt niste proceduri foarte vechi?

E foarte fezabila si daca nu credeam ca este fezabila nici nu ma bagam in asta, ca nu am timp sa incep razboaie pe care nu cred ca le pot castiga si nici nu as fi riscat prestigiul primului ministru si al Cancelariei pentru a incepe ceva de care eram siguri ca nu va functiona. Dimpotriva, sunt sigur ca va functiona, tocmai pentru ca venim cu aceasta forta institutionala de sus, pentru ca asta a lipsit pana acum. Avem in Romania o societate frustrata, un imobilism institutional, dar nu aveam acest interes de sus. Pot sa va spun o chestiune interesanta. Eu i-am propus aceasta idee unui consilier al lui Victor Ponta. La inceputul guvernarii, omul de foarte buna credinta se intalnea cu diverse persoane si intreba ce ar trebui sa facem noi pentru Romania. I-am spus ca daca ar face ceva prin care oamenii sa spuna ce ii frustreaza la interactiunile cu institutia si dupa care ati urmari sa rezolvati aceste probleme, ar fi ceva revolutionar. A notat, nu am mai auzit nimic despre asta.

Comisia de taiat hartii, chiar titlul in sine care a devenit aproape viral si vad ca oamenii se cearta daca este o idee buna sau nu, ceea ce ma bucura pentru cainseamna ca le pasa si duc mai departe mesajul, a fost mai mult o gluma. Adica noi am spus ca trebuie sa dam un push politic pentru procesul asta si trebuie sa facem un mecanism, care in esenta inseamna o alianta intre cetatean si puterea politica de la cel mai inalt nivel. Era o discutie intre cancelarii, era intr-un tabel, pus la sfarsitul unor randuri, Comisia de taiat hartii, ca un fel de varianta de lucru, pe care Dragos Tudorache a spus-ointr-un interviu si atunci a ramas asa. S-a viralizat. La fel maisimplu.gov.ro. Valeriu Nicolae, care era la o intalnire a zis hai sa spunem ceva care sa fie mai usor de inteles. Cand a iesit aceasta idee in public, am facut-o rapid, asta este un alt element de mandrie. Vad ca primim aprecieri pe Facebook, ca platforma este functionala, ca este simpla, ca e usor de inteles."

Nu este si nu va fi niciodata suficient sa admiram schimbarea de pe margine sau, si mai rau, sa o criticam fara sa ne asumam responsabilitatea pentru contextul actual. E adevarat insa ca noua platforma pe care a lansat-o Guvernul a oferit o voce mult mai puternica unui mediu care parea sa nu isi faca auzite nemultumirile la un nivel care sa exprime in mod concis gradul de iritare produs de birocratia din Romania.
 


Redactor Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

1 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Gabriel Matei 2016-03-08 10:23:31
Stimata Dra. Pascu,
Poate comentariul meu va constitui subiectul unuia sau mai multor articole pe site-ul dvs. si chiar subiecte de dezbateri mai largi.
In primul rand sintagma "taiatul hartiilor" nu este noua. In managementul la nivel macro si micro-economic este ca "apa calda" adica "s-a descoperit demult si numai este cazul sa o redescoperim". Trebuie doar sa stim sa o producem si sa o folosim.
Se pleaca de la o definitie fundamentala a informaticii: ce este o "data" si ce este o "informatie". Nu orice data este o informatie.
Informatia este o data care are o anumita utilitate pentru un decident, un manager, o institutie.
Informatia este in genere transmisa pe baza unui suport tehnic, diferit in functie de natura materialului din care este fabricat.
Suportul tehnic il constituie "documentul" in sine. Un"document" nu inseamna coala sau coli de hartie inseamna si alte categorii de purtatori de informatii ca suport tehnic.
Legatura informationala intre documente precum si circuitul lor stau la baza: 1 fundamentarii utilitatii informatiilor cuprinse intr-unul sau mai multe documente; 2 timpului necesar pentru completarea acelui document si, implicit, a dimensionarii personalului aferent numar, calificare, grad de calificare; 3 cheltuielilor de transmitere, depozitare si stocare a acelor documente.
Prin colaborarea intre diversele institutii ale statului, poate sa fie rezolvata si problema "excursiilor" de la o institutie la alta pentru una si aceeasi problema.
Ce v-am prezentat aici s-a invatat de catre primele generatii de informaticieni la facultate prin anul 2 sau 3 daca imi aduc bine aminte: cursul de OPSIE, cu examen de an si proiecte de predat in timpul anului.
OPSIE inseamna Organizarea si Proiectarea Sistemelor Informationale Economice. Sta la baza proiectarii Sistemelor Informatice. Nu se poate vorbi de "Sistem Informatic" daca nu este rezolvat si "Sistemul Informational".
Fiecare institutie publica la fel ca si orice organizatie sau societate comerciala ar trebui sa fie interesate in eficientizarea activitatii lor si in reducerea cheltuielilor. Ori cel putin din punct de vedere al unei societati comerciale, managementul activitatii a devenit un management de natura fiscala si mai putin sau aproape deloc de natura operationala specifica.
Aplicarea fundamentalelor definitii si teorii care s-au invatat sau ar trebui sa fi fost invatate in facultate! fac parte din atributiunile de serviciu ale fiecaruia sau ar trebui sa fie incluse in "fisa postului".
ANAF-ul ar trebui sa aibe in structura nu numai contabili ci in primul informaticieni adevarati. Degeaba este pompoasa tituilatura "contabilitate si informatica de gestiune" ca informatica nu inseamna numai miscatul mouse-ului si batutul in taste ca dactilograf, inseamna mult, mult mai multr.
Trebuie analizat fiecare document pe care ANAF de exemplu il solicita: ce contine acel document, cat este de util si mai ales cui ii este util, care este circuitul de la intocmire pana la stocarea lui, cat timp este necesar pentru intocmire si mai ales pentru prelucrare, prin "cate maini" se plimba acel document si de ce, daca informatiile acelui document se regasesc si in alte documente, si intr-un final daca mai multe documente nu pot fi compactate intr-un singur document.
In proza lucrurile sunt relativ simple, dar toate aceste principale puncte nu se fac din "bla-bla" si hei-rupismul cu care institutiile statului s-au obisnuit sa ni "le serveasca", ci aplicand metode si instrumente matematice teoria grafurilor, PT, SP si informatice.
Atata timp cat personalul din institutii nu are o pregatire temeinica si corespunzatoare fiecare postului pe care il ocupa, atat timp cat promovarea pe criterii politice si electorale ramane practica fundamentala, pot sa infiintez 'nspe mii de comisii" si sa le "botez" in mii de feluri: rezultatul va fi acelasi, adica nul si fara valoare nu "zero" ca numarul 0 este foarte puternic in matematica, fiind numar binar.
Aspoectele de mai sus sunt valabile nu numai la ANAF dar sunt destul de julte alte institutii ale statului si mai ales la nivel local, la care vraful documentelor multe de o inutilitate dezarmanta si repetrarea obsesiva a acelorasi date, transforma totul intr-un vartej al informatiilor in care nimeni numai stie si mai intelege nimic.
Cu speranta ca in cele cateva randuri am fost inteles, va stau la dispozitie eventual si cu alte detalii despre acest subiect si imi permit sa inchei cu interpelarea din Parlament a regretatului poet Adrian Paunescu: "C-asa i-e dat boului, Vitel adult, Sa stea in fata noului, Nitel cam mult"
Cu stima
Gabriel Matei
Abs. al facultatii de Cibernetica si Infomatica Economica
Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement