Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Editorial Florin Campeanu: Autostrada Soarelui Apus

Editorial Florin Campeanu: Autostrada Soarelui Apus
de la 27 Feb. 2015 Exclusiv
Editorial Florin Campeanu: Autostrada Soarelui Apus Tags: autostrada soareluiinfrastructuramaster planrenaulttransport

Ieri am mers pe Autostrada Soarelui. Oficial denumita "A2", autostrada are o istorie demna de o telenovela. Istoria insa nu o ajuta la nimic atunci cand vine vorba sa se ridice la pretentiile prezentului. Niste pretentii decente, care spun ca, pe o autostrada, poti merge cu 100 km/h fara sa-ti faci praf caseta de directie... Din pacate, drumul pe Autostrada Soarelui nu e drum. E slalom. Uneori, slalom urias (pentru cei ce sunt familiarizati cu competitiile de iarna).

Daca nu aveti reflexe bune, nu plecati pe Autostrada Soarelui zilele acestea. Cu o masina de mai mici dimensiuni, cu un decent 110 km/h, precis sariti de pe drum daca "luati" un veritabil crater adanc de 20 de centimetri... Nu stiu cum este dincolo de Drajna, dar va pot spune ca, intre Bucuresti si Drajna, anumite portiuni arata ca si cum o escadrila de bombardiere a vrut sa scoata A2-ul din uz. Glumind amar, nu e nevoie sa ne atace nici Germania si nici Rusia. Noi ne rezolvam singuri obiectivele strategice importante.
 
In 1896, cand a facut podul ce-i poarta numele, pod ce poate fi folosit in conditii de maxima siguranta si azi, din cate am inteles, Anghel Saligny nu se gandea ca, vizavi, peste mai putin de 100 de ani, o sa apara o bucata de autostrada. Regimul comunist, inspirat masiv de reusita celor 100 de kilometri pe ruta Bucuresti - Pitesti, a trecut la subtilitati. Asadar, in 1987, podul lui Saligny privea impresionat la cei... 18 kilometri de autostrada pe care comunistii reusisera sa-i betoneze, la propriu, intre Fetesti si Cernavoda. Bucata aceea e "beton" si acum. Pentru ca, din ce povestea un inginer constructor, acolo s-a mers pe principiul "un sac de nisip, doi saci de ciment". Un principiu ce s-a dovedit a fi solid...
 
Cei 18 kilometri s-au plictisit singuri pana in 2004, cand, cu mare fast, au fost inaugurati inca 106 kilometri. Stiti cat timp i-a trebuit statului roman sa se organizeze cu licitatii si alte proceduri pentru a avea benzinarii pe acesti 106 kilometri? Haideti, faceti un efort si aduceti-va aminte! Ei bine, i-au trebuit... 5 ani! Da, intre Bucuresti si Drajna, daca aveai o masina din aceea care consuma "cat vrea ea", daca faceai "pana prostului", trebuia sa stai la marginea autostrazii cu un pet de 2 litri de plastic, in speranta ca vreun om mai milostiv te va ajuta.
 
La 8 ani de la primii kilometri "capitalisti" si la 25 de ani de la primii kilometri "comunisti", in iulie 2012, A2 era gata. Ma rog, aproape gata, pentru ca pe la Medgidia inca s-a mers pe o banda pana in noiembrie 2012. Dar a fost gata, o veritabila minune care l-ar fi lasat cu gura cascata pana si pe Anghel Saligny!
 
Rezultatul? Unul previzibil. Cand faci infrastructura, oamenii incep sa o foloseasca precum furnicile. Indragostitii de Mamaia si Neptun au plecat, in goana cailor putere, spre nisipul atat de iubit. Cei care prefera servicii mai bune, au folosit autostrada ca un "intro" al drumului pana la Nessebar. Adica, atunci cand au ajuns la Eforie Nord, au calcat acceleratia in loc de frana. Pentru ca, din pacate, autostrada nu te invata, ca ospatar, sa-i zambesti celui de la care astepti un bacsis.
 
A2 a avut garantie 2 ani. Daca am fi fost destepti, ar fi trebuit sa o numim A40... Poate asa ar fi avut 40 de ani garantie. La un an de la iesirea din garantie, surpriza, Autostrada Soarelui a inceput sa fie in... ceata. Timid, autoritatile au pansat gropitele aparute. Ni s-a explicat, savant, ca e normal. Ca alternanta iarna-vara duce la mari probleme legate de consistenta covorului asfaltic. Asa o fi, nu sunt specialist. Imi aduc aminte doar ce spunea Florin Calinescu, prin 1997-1998, parca, la "Chestiunea Zilei". Zicea asa: haideti sa mergem la cei care au conditii climaterice similare si care au facut deja autostrazi ce si-au dovedit durabilitatea. Germania, Danemarca, poate sudul Suediei. Sa-i intrebam: "ba, voi cu cine ati lucrat"? Si sa lucram si noi cu ei.
 
N-am facut-o, desi pare simplu. Interesele din spatele unui asemenea proiect de infrastructura sunt enorme. Vorbim de bani grei, atat de multi incat unele tronsoane puteau fi sculptate de urmasii lui Brancusi direct in marmura si finisate cu smirghel. Tot ar fi iesit mai ieftine... Sunt companii italiene, austriece, germane, americane si, evident, romanesti, care s-au uitat si se uita in continuare cu jind la bugetele autostrazilor. Exproprierile sunt un alt subiect delicat. Nu e treaba usoara, recunosc, dar, totusi, sa-ti ia 15 ani sa rezolvi problema pe 20 de kilometri de Valea Prahovei?
 
Si, peste tot si toate, in anul de gratie 2015, noi inca nu stim, de fapt, ce vrem. A, ba da! Noi, muritorii de rand, stim ce vrem: sa ajungem la mare in doua ore si la munte intr-o ora si jumatate. Si sa iesim din tara in mai putin de 12 ore, vii, daca se poate, fara sa ne taie vreun tir calea pe Valea Oltului.
 
Guvernantii insa sunt in dilema cu Master Planul. Toti guvernantii, fara deosebire de culoare politica. Au fost toti, din toate partidele, dar intre Sinaia si Bustenti tot o ora faci, vineri seara. Asta daca ai noroc.
 
E inadmisibil sa taraganezi lucrurile cand toate marile companii producatoare, in frunte cu Dacia si Ford, iti spun ca, fara infrastructura, Romania nu mai este un loc atractiv. Extrem de logic. Si de bun simt.
 
V-ati uitat vreodata pe harta sa vedeti unde este Tanger? E in Maroc. Fabrica Renault este la mai putin de 10 kilometri de portul care face legatura cu Franta, Italia si Spania. De fapt, cu toata lumea, pentru ca daca incarci un vapor cu Sandero, poti sa-l trimiti si in Groenlanda. Nu pun la socoteala faptul ca salariile in Maroc sunt de vreo 3 ori, daca nu de 4 ori, mai mici decat la Mioveni.
 
Va propun un mic exercitiu de imaginatie. Sunteti seful Renault, la nivel mondial, si vedeti un power-point cu statistica accidentelor in care au fost implicate transportoarele Dacia, acele tiruri cu platforma. De asemenea, vedeti si cati bani ati dat transportatorilor care v-au spus, pe buna dreptate, ca trebuie sa schimbe si ei bucsele, cauciucurile, casetele de directie. Cand pierzi 100 de euro la fiecare masina (si produci sute de mii de masini pe ani), bani ce se duc nu pe apa sambetei, ci pe lipsa infrastructurii, de ce ai mai sta la Mioveni? Din ratiuni geo-politice, dar daca ne vom baza numai pe ele, sa nu ne mai miram ca schimbam axele o data la zece ani.
 
Pana terminam noi Master Planul, transportul pe sosea va fi istorie. Teleportarea va fi fost deja implementata global. Evident, noi o vom implementa putin mai tarziu decat ceilalti, pentru ca nu ne vom decide daca trebuie sa treaca sau nu pe langa fabrica unui client DNA. Cand primul ministru va inaugura kilometrul 4.000 de autostrada, Mercedes va avea fabrici in Etiopia, Apple va produce in jungla amazoniana, iar Tesco va deschide magazinul cu numarul 1.000.000. In Republica Democrata Congo, o tara foarte frumoasa, dar situata printre ultimele din lume la puterea de cumparare. Ne vom bate pe burti si vom spune: "Am facut-o si p'asta"!
 
Da, am facut-o. La zeci de ani dupa ce puteam sa o facem. Le zeci de ani dupa ce am fi putut sa construim o tara normala, civilizata. O tara in care numarul de morti pe sosea sa fie in media uniunii din care faci parte, cea europeana. Nu de zece ori mai mare... O tara in care forta de munca si inteligenta sa fie exploatate intens de catre marile companii de afara. Fapt ce ar creste instantaneu nivelul de trai. Ar fi mai multi bani, scoli si spitale mai bune, am avea mai multe sali de sport, mai multe teatre, mai multe restaurante. Mai multe ocazii sa traim decent.
 
Ieri am mers pe Autostrada Soarelui. Din fericire, am o masina solida. Pe 100 de kilometri, am luat 5 gropi. Doar 2 din neatentie, celelalte 3 din cauza colegilor de trafic, la fel de dornici sa conduca preventiv, sa ajute, ca intotdeauna... Tot ieri, am citit o stire ca A2 va intra in reparatii. Nu, nu acum cand sunt 10 masini pe 10 kilometri. Nu.
 
Autostrada Soarelui va intra in reparatii la vara, cand toata lumea da buluc pe Litoral. Cine a planificat aceste reparatii trebuie sa fie un geniu neinteles. Eu, cel putin, nu inteleg.
 
Inteleg un singur lucru. La vara, in loc sa facem slalom printre gropi, vom face slalom printre utilaje. Autostrada Soarelui va fi Autostrada Soarelui Apus...


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement