ANALIZA: 11 companii care nu au disparut, dupa ce au fost cumparate
analizacompaniiachizitieiphonemicrosoftsistem de operare
Fanii Instagram se tem ca nu cumva Facebook sa "distruga" aplicatia, pe care ei au apreciat-o inca de la lansare. S-ar putea sa aiba dreptate, potrivit istoriei indepartate si recente a industriei tehnologice. Am scris de multe ori despre achizitiile esuate, distruse de birocratie sau incompetenta - sau chiar intentionat (cunoasteti o modalitate mai buna de anihilare a concurentei, decat cumpararea acesteia?). Situatia nu este insa universala. Iata 11 achizitii care le vor da ceva sperante fanilor Instagram.
1. Google nu numai ca a mentinut YouTube pe linia de plutire, dar l-a salvat de la un posibil colaps - Afacerea Facebook-Instagram seamana in multe instante cu achizitia Google a YouTube. YouTube a devenit un pionier al experientei video oferite pe internet, asa cum Instagram a devenit un etalon in photo sharing-ul pe telefoane mobile. Ambele companii au crescut "din seminte". Google si Facebook au avut, de asemenea, produse inferioare ca si calitate. Google ar fi putut sa cumpere YouTube-ul si sa-l "demoleze", in favoarea lui Google Video. In schimb, compania a rezolvat problemele legate de copyright ale YouTube si l-a transformat in cel mai popular site de continut video din lume.
2. Apple a transformat Siri dintr-o idee simpla, intr-un produs care poate fi livrat pe milioane de terminale mobile - Istoricul de achizitii al Apple a fost intotdeauna nuantat. De exemplu, cand a cumparat serviciul de streaming muzical Lala in 2009, Apple s-a confruntat cu un esec si l-a inchis dupa cateva luni de activitate paguboasa. 18 luni mai tarziu, Apple a dezvoltat un asistent inteligent virtual pentru iPhone 4S - Siri. Apple a livrat peste 37 milioane de iPhone-uri (nu toate sunt modele 4S), in ultimul trimestru din 2011.
3. Amazon a ajutat Zappos sa ramana in viata; de asemenea, a beneficiat de filozofia acestei companii - Amazon a cumparat Zappos in 2009. In loc sa trasforme retailerul de incaltaminte intr-un produs Amazon, compania i-a permis sa activeze independent, mentinandu-si interesul maxim pentru customer service.
4. Microsoft a transformat Halo intr-un joc popular pentru Xbox - Dezvoltatorul de jocuri Bungie Studios a prezentat Halo in cadrul MacWorld. Jocul pe care toti il asociaza cu Xbox a fost in genere un produs pentru Mac! Microsoft a cumparat compania in 2000 si a vandut Halo cu primul model de consola Xbox, bazata pe arhitectura PowerPc, utilizata de Mac-uri la acea vreme. Halo a devenit atat de popular pentru Xbox, incat Microsoft a construit consola Xbox 360 - cu aceasta din urma, Microsoft "a cucerit sufrageriile utilizatorilor".
5. Yahoo a transformat Four11 in Yahoo Mail, cea mai importanta divizie a sa - Yahoo nu a avut un trecut fericit in privinta achizitiilor, dar de data aceasta "a nimerit-o". In 1997, compania a cumparat Four11 pentru 92 milioane dolari si l-a transformat in cel mai mare serviciu de email din lume - Yahoo Mail. Yahoo Mail ramane cel mai important produs al Yahoo, chiar daca utilizatorii tineri renunta tot mai des la email, in favoarea Facebook-ului si Twitter-ului.
6. Intuit a cumparat serviciul de consultanta in finante personale Mint in 2009 si inca se descurca excelent - Intuit nu ofera multe detalii despre aplicatia online de planificare financiara pe care a cumparat-o in 2009 pentru 170 milioane dolari, dar site-ul este in continua ascensiune si veniturile rezultate din acesta sunt peste asteptari.
7. Salesforce a cumparat Heroku si nu regreta - Salesforce avea deja o platforma de cloud computing denumita Force, dar nu s-a multumit cu atat si in 2010 a cumparat Heroku pentru 212 milioane de dolari. Compania a continuat sa investeasca in Heroku si acum gazduieste peste un milion de aplicatii, fata de 100.000, cat inregistra in momentul lansarii.
8. Cisco nu a cumparat degeaba WebEx - Cisco a platit 3,2 miliarde de dolari pentru compania de OC (online collaboration) WebEx, in 2007; in prezent, sustine toate activitatile acesteia, cu rezultate excelente.
9. Microsoft nu a ruinat Skype - Microsoft a cumparat Skype in urma cu un an, pentru 8 miliarde de dolari, apoi a lasat compania sa functioneze independent. Microsoft nu forteaza limitele cu Skype si serviciul a trecut deja de 40 milioane de utilizatori. Microsoft ar putea integra Skype in Xbox Live, Windows Phone si poate in viitoarele sisteme de operare Windows.
10. Google a scos Androidul la lumina - Google a cumparat un startup obscur in 2004, o platforma anonima pentru telefoane mobila. In prezent, Android a devenit lider in segmentul de sisteme de operare pentru terminale mobile (cel putin ca si cota de piata). Uneori, o companie mica are nevoie de un gigant, pentru a-si cultiva propriul potential.
11. Apple s-a salvat, dupa ce a cumparat Next - Aceasta ar putea fi cea mai importanta achizitie din istoria tehnologica. Cand Apple a cumparat Next in 1998, apele nu erau tocmai linistite. Next a pavat drumul pentru Apple, care a devenit cea mai valoroasa companie din lume.
sursa: businessinsider, Matt Rosoff