Apple a ales sa mearga pe cont propriu, sa gestioneze totul, de la hardware, pana la software si distributie, in timp ce altii se concentreaza asupra sistemelor de operare, lasand dispozitivele fizice pe seama producatorilor.
Suna familiar. Microsoft a facut acelasi lucru in urma cu doua decenii. Dar aceasta nu e o poveste despre Microsoft, ci despre Google. Istoria se repeta. Google musca din cotele de piata ale tuturor, "le fura painea". Intre timp, Apple scrie istoria... Apple.
PC, Mobil
Lectiile deprinse din razboaiele producatorilor de PC-uri se repeta in razboaiele "mobile": cu cat esti mai puternic, cu atat te vei confrunta cu valuri mai mari de inamici. Ideea aceasta domina industriile inca din 1981, cand IBM a lansat calculatorul personal. La acea vreme, companiile clonau calculatoare si trei ani mai tarziu, cand Apple a lansat Macintosh, MS-DOS domina piata IT. In fiecare an, erau vandute doua milioane de calculatoare personale, mult peste cele 400.000 de unitati Mac, comercializate de Apple. Cu alte cuvinte, Microsoft a stalcit Apple-ul in bataie.
Cand Microsoft a lansat Windows 95, calculatoarele si-au luat zborul spre noi orizonturi, depasind Mac-urile cu o proportie de 60 la 1. La finele anilor '90, Windows castigase categoric razboiul PC-urilor. Microsoft a dorit insa un monopol. Afacerile erau excelente. Dar in 2004, totul s-a schimbat.
Declinul Microsoft
Piata calculatoarelor se afla intr-o stare deplorabila. Microsoft, Intel si AMD au inregistrat vanzari in scadere in 2012. Microsoft are probleme cu tranzitia tehnologica. Chiar si Apple a inregistrat scaderi ale livrarilor de Mac-uri - cu 7% in perioada iulie-septembrie 2012.
Intre timp, consumatorii cumpara tot mai multe smartphone-uri si tablete - un trend care determina detronarea Microsoft-ului, in favoarea Google si Apple. Pentru Apple, eforturile merita, deoarece detine o anumita suprematie, cu ale sale iPhone si iPad. Microsoft se straduieste sa se adapteze noilor norme. 1 din 2 oameni spune ca isi doreste un iPad pentru Craciun si 1 din 3 mizeaza pe un iPad Mini.
Microsoft a ratat trenul. In loc sa cucereasca piata de smartphone-uri, Microsoft si-a pierdut concentrarea. Pentru CEO-ul Steve Ballmer, smartphone-urile si tabletele erau niste telecomenzi pentru accesarea informatiilor din cloud.
Ballmer nu era departe de adevar - intr-adevar, dispozitivele mobile relationeaza excelent cu cloud-ul, stocarea informatiilor intr-un server central. Dar esecul Microsoft a fost seismic. Sa nu uitam ca Microsoft se pricepe cel mai bine la un anumit lucru; in rest, Windows Mobile a avut mereu probleme, ca si gadget-urile pe alocuri mediocre lansate de compania din Redmond, Washington. In 2011, Windows 7 a insumat 4% din piata mobila. Apple si Samsung (al doilea sustinut de platforma Android) au cucerit publicul.
Microsoft si-a pierdut increderea in colaboratorii sai. In octombrie, compania a decis sa lanseze propria tableta, "Surface". Din pacate, in prezent, Microsoft este vulnerabila in fata concurentei directe. Trebuie sa lupte pana la epuizare.
Strategia mobila a Google-ului
De-a lungul anilor, Android a crescut intr-o luna cat altii-n zece. Pana in prezent, peste 500 milioane de utilizatori detin un dispozitiv cu Android (subsemnatul are doua asemenea dispozitive, dintre care unul ruleaza Android Jelly Bean 4.2).
Raspunsul e simplu pentru Google: ofera-le oamenilor produse, colecteaza datele si lanseaza reclame care sa ii vizeze. Veniturile din reclame reprezinta o parte importanta a afacerii Google. Oamenii prefera sa caute informatii pe smartphone, ignorand PC-ul. Google a mizat pe Android.
Planul Apple
Apple joaca intr-un alt film. Compania incearca sa detina proprietatea asupra tuturor elementelor muncii sale - hardware, software, distributie - totul! Steve Jobs a reusit sa dicteze mersul lucrurilor la Apple deoarece a fost o figura simbolica.
Apple este o companie concentrata asupra produselor si fiecare gadget reprezinta o munca minutioasa de design si functionalitate. Consumatorii vor Apple.
Viitorul dispozitivelor mobile
Exista multe asemanari intre strategiile Google si Microsoft. Exista asemanari si intre Apple-ul de ieri si cel de azi. Viitorul se schimba, dar unele lucruri raman la fel.
Cu totii stim ca Android si iOS sunt foarte populare. Cele doua sisteme de operare detin 85% din piata de smartphone-uri, potrivit IDC. Android detine 70% din piata. De fapt, iOS si Android au crescut de 10 ori mai rapid decat piata PC-urilor in anii '80, potrivit Flurry Analytics.
In total, exista 640 milioane de utilizatori de gadget-uri cu sistem de operare iOS si Android. Dintre acestia, 128 milioane sunt in China. Ce inseamna asta? Pietele emergente sunt la fel de importante, daca nu mai importante, decat cele dezvoltate. Cei mai multi oameni au nu unul, ci doua (sau mai multe) smartphone-uri. In India si China, utilizatorii care nu au avut niciodata un PC navigheaza pe internet cu ajutorul smartphone-ului.
Vulnerabilitatile Apple
In trecut, Microsoft a dobandit succesul prin constructia unei platforme si impunerea pe piata. Pentru a recruta dezvoltatorii terti, ecosistemele au nevoie de un mecanism de reinitiere - mai multi utilizatori inseamna mai multe vanzari de software. De aceea nu a rezistat RIM. Sau HP. In prezent, Google si Apple isi joaca "mana de carti".
In timp ce Apple incearca sa creeze un produs perfect, care sa "prinda" la utilizatori, Google, alaturi de partenerii sai, lanseaza o multime de produse, cu preturi diverse, functii la fel de diverse, in speranta ca se vor vinde.
Apple are produse scumpe, care nu vor avea succes in tarile mai putin instarite ale lumii. In 2012, numarul utilizatorilor globali de dispozitive mobile a ajuns la cinci miliarde, releva un studiu Morgan Stanley Research. Doar o cincime dintre acestia (un miliard de utilizatori) detin un smartphone. Android vrea sa domine industria, prin numarul de unitati vandute si cota de piata. In 2013, numarul de smartphone-uri si tablete va depasi volumul PC-urilor. Intre timp, traficul mobil va cumula 13% din traficul de internet.
Ce se va intampla in viitor?
Google joaca precum Microsoft in trecut. Apple are produse costisitoare. Windows si Intel au dominat nu doar cota de piata, ci si profiturile. Industria mobila este diferita.
Android se extinde, iOS domina in privinta aspectului financiar - ambele reusesc in felul lor. Cea mai mare diferenta este abordarea pe termen lung a Google, oferirea de software gratuit, colaborarea cu partenerii si construirea unui ecosistem. Intre timp, Apple continua sa controleze fiecare aspect al acestei experiente si integreaza vertical elementele de hardware, software si distributie.
Apple are o evolutie uniforma, in timp ce Google sufera de fragmentare. Cine va castiga lupta? Vom vedea, probabil, in 2013. Oricum, cei mai mari castigatori suntem noi, utilizatorii, care vom beneficia si anul viitor de noi si noi gadget-uri, la preturi tot mai accesibile.