Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

De ce nu mai este posibila neutralitatea Netului ?


De ce nu mai este posibila neutralitatea Netului ?
de la 19 Dec. 2017
Tags: neutralitatea netuluiverizongoogleappleiptvsmartphonevectorialismherve le cresnier

Herve Le Cresnier prezinta o istorie succinta si clara a istoriei gloriei si decaderii neutralitatii Netului in Statele Unite

Cum a fost la inceput ?
 
Principiul fondator al internetului stabilea ca orice pachet de informatii, oricare ar fi sursa informatiei si destinatarul informatiei, va fi tratat in mod similar in orice nod de retea a internetului (rooter).
 
Pentru a nu se congestiona reteaua internetului s-au multiplicat in permanenta rooterii si s-au perfectionat modalitatile de tratare a datelor (“inteligenta”). S-a avut in permanenta in vedere bunastarea celor doua capete ale internetului :serverul si PC-ul clientului.
 
Acest lucru le-a permis intreprinderilor axate pe tehnologia digitala sa se dezvolte. De exemplu, compania Real Networks a creat in 1995 protocolul de “streaming audio”. Dupa aceea a difuzat gratuit, pe internet, instrumentele de lectura a noii tehnologii : playere si “real audio”. Asa s-a dezvoltat, sprijinita de reteaua internet. Nu i-a trebuit aprobare de la nimeni si singurul cenzor al activitatii sale a fost succesul public, gradul de accesare a serviciilor sale.
 
Aceasta logica a sprijinului permanent si deschis la inovatia tehnica si sociala a facut din internet noul sistem nervos mondial pe care l-am cunoscut pana de curand.
 
Neutralitatea Netului s-a asigurat prin politici publice : au intrat in joc chestiuni de transparenta si de informare a utilizatorilor, modelele economice, regulile democratice si refuzul de a-i concentra pe actorii informatiei si ai comunicarii in imense monopoluri.
 
Neutralitatea Netului a avut doua dimensiuni : 
1) Politica : egalitate in tratarea informatiilor si a surselor de informatie;
2) Economica : arhitectura retelei informatice si pozitiile de forta ale operatorilor de retea sa lase usa deschisa pentru inovatiile si noutatile care intra prin companiile digitale.
 
Protocolul Netului nu a fost cel mai mai rapid dintre protocoalele de telecomunicatii dar a fost cel mai cooperativ, cel mai dechis, cel mai extensibil si cel mai robust. Acest lucru i-a permis succesul si dezvoltarea
 
Cum a inceput sa se degradeze principiul neutralitatii Netului ?
 
Au aparut o serie de restrictii impuse de legile apararii proprietatii intelectuale. Prin aceasta li s-a dat posibilitatea operatorilor de retele internet, sa supravegheze si, eventual sa blocheze anumite tipuri de protocoale. In felul acesta li s-a imbogatit mult statutul operatorilor de retea.
 
A doua bresa a aparut prin aparitia “Patriot Act” in SUA. Guvernul Federal a fost abilitat sa faca “ascultari digitale” in schimburile de mesaje pe internet, pentru “a lupta impotriva terorismului’.
Fabricantii de “rooters”, in special Cisco, s-au grabit sa adauge aceasta noua functionalitate produselor lor. Odata introdusa aceasta posibilitate, ea poate fi folosita de numeroasele agentii interesate, intr-o maniera legala sau ilegala. Se stie ca detinatorii puterii pot introduce in tehnicile de securitate mecanisme de insecuritate pentru utilizatori.
 
Operatorii de retele au inceput sa ceara posibilitatea de a negocia mai bine comercial afacerea lor. Ei nu vor sa mai aiba numai clienti individuali, care ar putea sa-i pararseasca pentru concurenta, dar vor si venituri care sa provina de la furnizorii de continut (informatii).
 
Aceasta schimbare de atitudine se datoreaza schimbarii configuratiei webului : a trecut de la o structura de retea orizontala (fiecare poate fi , alternativ, emitator si receptor) la structura de retea asimetrica ( putini emitatori se adreseaza marilor mase de utilizatori). Astazi se numara pe degetele mainilor retelele de socializare, siturile de difuzare video si marile situri de informatii.
 
De aici a decurs , aproape in mod natural , logica “best effort” care face tratarea diferentiata a utilizatorilor si furnizorilor de informatii. Au inceput sa fie privilegiati platitorii de servicii. Daca ne referim la site-uri de consultatii medicale online, pare de bun simt. Problema este ca s-a depasit mult sfera platilor de bun simt.
 
Google trateaza cu Verizon, inca din 2010, in secret, problema obtinerii unor servicii avantajoase, contra pret. Acest lucru a fost legat de utilizarea postarilor pe You Tube si de implementarea sistemului Android pe smartphone. Verizon a fost unul dintre principalii actori ai succesului Android.
 
Initial, Google a fost unul din marii aparatori ai neutralitatii Netului. Cum de si-a schimbat parerea ?
 
Elementele cruciale care au dus la pierderea neutralitatii Netului
 
1. Problema telefoanelor mobile
 
S-a declansat o lupta surda intre sistemele Google -Android si Apple-iPhone. Apple a blocat o serie de aplicatii ale lui Google, in principal aplicatia care-ti permitea sa telefonezi folosind Netul. A blocat si aplicatiile de publicitate geolocalizata. Atunci, Google a umblat la criptarea formatelor video de pe You Tube. A trecut de la sistemul H.264, care-i permitea lui Apple sa le urmareasca, la sistemul WebM.
 
2. Aparitia lui “Tele Google”
 
Aceasta televiziune foloseste webul, depasind complet tipul de televiziune cu ecrane plate. Televiziunea care foloseste webul iti permite sa accesezi videourile webului, sa faci cautare dupa tematici si sa imparti videourile pe comunitati de prieteni. La nivelul anului 2017, Google poseda IPTV.
Calitatea imaginii este de asemenea, alta. Exista video cu performante “4K” ( 4094 pe 2304 pixeli) comparativ cu performantele videoului  HD care are 1080 pixeli largime. Pentru acest lucru s-a negociat trecerea la “ultra – broadband” pe suport de fibra. 
 
Fara Verizon, Google nu ar fi putut realiza aceste lucruri.
 
Cum va arata viitorul Netului ?
 
Este de asteptat sa se produca fuzionari pe tot lantul de valori : actorii vor deveni, concomitent, operatori de telecomunicatii, prestatori de media si furnizori de servicii web.
 
Dupa parerea lui Herve Le Cresnier, se va dezvolta “vectorialismul” : fuziunea industriei computerelor ( care stie ce consumi) si a industriei media ( care stie sa te influenteze).
 
Acest material a fost elaborat pe baza informatiilor din articolul “Google et la mentalite du reseau” (Google si mentalitatea de retea), Herve Le Cresnier, 9.08.2010, Le Monde diplomatique



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor







Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.