La ce modificari sa ne asteptam pentru piata unica digitala
piata unica digitalacomisia europeanaregimurile de tvaprotectia datelore-guvernarea
Potrivit datelor oficiale, in Romania, doar 48% dintre consumatori folosesc internetul (comparativ cu o medie europeana de 75%) si doar 17% dintre ei cumpara bunuri si servicii online (fata de 63%, media europeana). In acelasi timp, 23% dintre romani (19%, media UE) isi manifesta interesul de a vizualiza continut online din alte tari, iar 35% dintre ei (27%, media UE) ar dori sa poata urmari continutul disponibil online in propria tara si cand calatoresc in interiorul Uniunii Europene.
Totodata, romanii sunt in principal preocupati de securitatea platilor online (36%), prefera tranzactiile in persoana (35%) si au temeri privind utilizarea datelor proprii de catre terti (28%). Aceste preocupari sunt pe primele locuri si pentru europeni , insa clasate diferit, pe primul loc fiind temerile privind posibila utilizare a datelor personale de terte parti (43%), urmate de preocuparile privind securitatea platilor online (42%) si de preferinta de a face tranzactiile in persoana (26%). Insa, romanii sunt mult sub media europeana in ceea ce priveste competentele digitale de baza (20 fata de 59%), utilizarea platformelor de e-guvernare(5,7 fata de 33%) sau a formularelor online pre-completate (6,6 fata de 45%).
Pentru a oferi oportunitati digitale tuturor consumatorilor si intreprinderilor, Comisia Europeana a adoptat o strategie privind piata unica digitala. Ea cuprinde 16 actiuni specifice, grupate in 3 piloni, care urmeaza sa fie intreprinse pana la sfarsitul anului 2016.
Cei trei piloni de baza sunt:
(1) un acces mai bun al consumatorilor si al intreprinderilor la bunuri si servicii digitale in intreaga Europa;
(2) crearea conditiilor adecvate si de concurenta echitabile pentru dezvoltarea retelelor digitale si a serviciilor inovatoare;
(3) valorificarea la maximum a potentialului de crestere al economiei digitale.
Masurile avute in vedere pentru fiecare dintre ei includ:
pilonul 1 – norme de facilitare a comertului transfrontalier, precum si de protectie a consumatorilor; servicii de coletarie mai eficiente si accesibile ca pret; eliminarea geoblocarii nejustificate; investigatie antitrust in domeniul comertului electronic; modernizarea legislatiei privind drepturile de autor; revizuirea directivei privind transmisiile prin satelit si cablu, precum si a normelor privind regimurile de TVA;
pilonul 2 – revizuirea normelor europene din domeniul telecomunicatiilor si a cadrului mediatic audiovizual; analizarea rolului de piata al platformelor online si a modalitatilor de combatere a continutului ilegal; noi norme privind protectia datelor cu caracter personal; parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetica;
pilonul 3 – propunerea unei initiative europene privind libera circulatie a datelor; definirea de prioritati pentru standarde si interoperabilitate; sprijin pentru dezvoltarea competentelor digitale si un plan de actiune privind e-guvernarea.
Pasii urmatori, potrivit comunicatului oficial emis de Comisia Europeana:
Echipa proiectului pietei unice digitale va pune in practica aceste actiuni pana la sfarsitul anului 2016. Cu sustinerea Parlamentului European si a Consiliului, piata unica digitala ar trebui finalizata cat mai rapid cu putinta.
Piata unica digitala se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25-26 iunie.