Sondaj: Consumatorii cumpara in continuare produse Apple, in ciuda informatiilor privind conditiile de munca din fabricile chineze ale companiei
sondajconsumatoriappleiphonechinaimagine
La inceputul acestui an, ingrijorarile privind mediul de lucru ostil din fabricile Apple situate in China au ajuns in atentia presei. In luna mai 2012, iGR a realizat un sondaj in randul a 1.000 de consumatori americani, despre preferintele lor in privinta telefoanelor mobile si a dispozitivelor mobile. Sondajul a presupus si analiza perceptiei acestora asupra Apple, in contextul stirilor despre conditiile de munca din China. Perceptiile respondentilor au variat in functie de zona demografica. Bineinteles, a contat si daca subiectii detin un produs Apple.
In primul rand, respondentii au fost intrebati daca informatiile despre Apple le afecteaza decizia de cumparare. In timp ce 51% dintre acestia au spus ca nu sunt influentati de aceste stiri, in contextul achizitiei produselor Apple, 3% au declarat chiar ca sunt mai predispusi sa cumpere iPhone, iPad sau alt gadget al companiei. In randul celor 3%, s-au regasit cei tineri, cu varsta cuprinsa intre 18 - 24 de ani si utilizatorii prezenti de iPhone (de 2,5 ori mai dispusi sa cumpere un produs Apple).
24% dintre acestia sunt mai putin dispusi sa cumpere produse Apple, din cauza informatiilor care tin de mediul de lucru din fabricile chineze. Utilizatorii din aceasta categorie au cel putin 45 de ani si nu sunt utilizatori Apple. In schimb, folosesc produse Android si RIM.
Respondentii la sondajul iGR au raspuns si la urmatoarea intrebare: "Credeti ca Apple este singura companie care apeleaza la asemenea practici de munca in China?"
28% dintre subiecti au spus: "Nu - toate companiile producatoare de electronice utilizeaza asemenea practici" - acesti respondenti au fost in mare parte barbati, cu varsta peste 55 de ani, cu studii superioare, actuali utilizatori de produse Apple.
39% dintre subiecti au spus: "Nu - cred ca exista doar unele companii care utilizeaza asemenea practici" - acesti respondenti au fost in mare parte femei, tinere (sub 35 de ani) si care nu utilizeaza in prezent un produs Apple.
3,5% dintre subiecti au spus: "Cred ca aceasta problema este specifica doar Apple-ului. Alti producatori de electronice nu apeleaza la asemenea practici" - acesti utilizatori au varsta peste 45 de ani si sunt utilizatori de Android; pe de alta parte, acestia nu stiau ca Apple utilizeaza companii intermediare de productie, asa cum fac multi alti giganti tehnologici.
"Nu as spune ca Apple are o problema majora de imagine, in urma stirilor despre conditiile de munca din China", a declarat Iain Gillott, presedintele si fondatorul iGR, o companie de consultanta, care analizeaza industria mobila. "Exista unii oameni care s-au declarat mai putin dispusi sa cumpere produse Apple, dar este discutabil daca ar fi cumparat ORICUM un iPhone sau un iPad. Cei mai multi consumatori par a fi realisti sau cinici, in functie de cum ii vezi si au observat ca Apple nu este diferita de nicio alta companie de produse electronice din lumea intreaga".