Studiu de caz: Cat de american este iPhone-ul?
appleiphoneexportdeficit comercialstudiuchinasuatelefonprocentcompaniehigh-techproduscomertcomponente
Doi cercetatori au estimat ca iPhone-ul celor de la Apple Inc., unul dintre cele mai vandute produse electronice din America, a alimentat deficitul comercial dintre SUA si China cu 1,9 miliarde de dolari.
Cum este posibil? Analistii au spus ca metodele traditionale de masurare a exporturilor globale pot oferi unele date concrete, dar nu reusesc sa exprime complexitatea comertului global. Mai exact, ar trebui sa tina seama de faptul ca designul, fabricarea si asamblarea unor produse implica participarea mai multor tari, se arata intr-un material "The Wall Street Journal".
Rezultatul este o "imagine distorsionata", care exagereaza diferentele de importuri-exporturi dintre statele lumii. Pentru unii statisticieni, iPhone-ul este un produs chinezesc, destinat pietei americane. Totusi, iPhone este proiectat si detinut in totalitate de cea mai influenta companie americana, Apple. De asemenea, telefonul incorporeaza componente produse in diferite tari din Asia si Europa. China vine cu o ultima contributie-asamblarea si transportul telefoanelor iPhone.
Chinezii de la Hon Hai Precision Industry Co. isi aduc aportul intr-un procent de numai 3% sau 6,50$/componenta. Purtatoarea de cuvant a companiei Apple a refuzat sa comenteze rezultatele studiilor celor doi cercetatori.
Cum contribuie
tarile lumii la fabricarea popularului iPhone?
Japonia-34%, Germania-17%, Coreea de Sud-13%, China-3%, SUA-6% si alte tari-27%. "Produsele high-tech inventate de companiile americane nu reusesc sa creasca exporturile SUA", au subliniat Yuquing Xing si Neal Detert, doi cercetatori de la Institutul Asiatic Bancar de Dezvoltare, un "think tank" in Tokyo.
Problema nu este a produselor high-tech, ci a modului in care sunt masurate exporturile si importurile. "Ceea ce numim Made in China este intr-adevar asamblat in China, dar valoarea comerciala a produsului este data de multe alte tari", a declarat Pascal Lamy, directorul general al Organizatiei Mondiale a Comertului. "Conceptul de tara de origine a produsului a devenit treptat invechit."
Cercetatorii mai spun ca daca s-ar cunoaste detaliat originea fiecarei componente dintr-un aparat electronic, statisticile ar fi mult mai elaborate si ar reflecta corect realitatea.