11 greseli majore din istoria IT-ului, care au costat miliarde de dolari
greselimiliardemicrosoftyahoofacebookaolgoogleibmafaceri
Tehnologia IT se schimba rapid, de la o zi la alta si castigatorul ia totul. Nicio vrajitoare n-ar putea prezice viitorul in aceasta zona. Azi poate sa fie Google, maine Microsoft. Yahoo, Facebook. Si tot asa. Marile companii reusesc sa incheie afaceri de miliarde de dolari. Totusi, uneori, se dovedesc a fi incredibil de naive. Iata 11 greseli monumentale din istoria IT-ului si consecintele lor financiare.
1.News Corp cumpara MySpace-Cost: 530 de milioane de dolari. Cand News Corp a achizitionat MySpace pentru 580 de milioane, parea o afacere extraordinara. Din cauza managementului prost si a aparitiei retelei Facebook, MySpace a inceput sa scada si este in pragul colapsului. News Corp ar putea vinde fostul gigant social media cu doar 50 de milioane de dolari.
2.AOL cumpara Bebo-Cost: 840 de milioane de dolari. In timp ce achizitia MySpace-ului de catre NewsCorp a fost sortita esecului, cumpararea Bebo-ului de catre AOL reprezinta o surpriza neplacuta. AOL a cheltuit pe Bebo 850 de milioane de dolari si l-a vandut cu doar 10 milioane de dolari.
3.Google cumpara Dodgeball (si-l inchide)-Cost: 1 miliarde de dolari si inca se mai inregistreaza pierderi. Dodgeball era candva o aplicatie de check-in foarte populara. Google a cumparat-o. Google a inchis-o. Fondatorul Foursquare-ului, Dennis Crowley, a plecat de la Google pentru a-si infiinta propria companie, Foursquare, de fapt Dodgeball 2.0. Foursquare valoreaza momentan 500 de milioane de dolari. Ca urmare, Google va trebui sa plateasca de doua ori mai mult, pentru a "recupera" Foursquare-ul.
4.Google cumpara Jaiku (si-l inchide)-Cost: 2 miliarde de dolari si inca se mai inregistreaza pierderi. Pentru o vreme, reteaua de microblogging Jaiku a crescut cat Twitter in zece. Pentru a se bate cu Twitter, Google a achizitionat Jaiku. Apoi l-a inchis. In prezent, Twitter valoreaza 4 miliarde de dolari. Daca luam in calcul o probabilitate de 50% in care Jaiku ar fi invins Twitter, rezulta o valoare de 2 miliarde de dolari pentru Jaiku.
5.Telefonica cumpara Lycos pentru 5,4 miliarde de dolari-Cost: 5,4 miliarde de dolari. Lycos a fost la vremea lui un fel de Yahoo. Telefonica a cumparat reteaua Lycos cu peste 5 miliarde de dolari si a vandut-o pentru "un pumn de dolari" (cateva milioane de dolari).
6.Yahoo cumpara Broadcast.com pentru 5,7 miliarde de dolari-Cost: 5,7 miliarde. Broadcast.com a reprezentat YouTube-ul vremurilor sale. Conexiunile de internet erau insa prea lente in acele timpuri pentru a permite vizualizarea fluenta a clipurilor video.
7.RealNetworks refuza sa investeasca in iPod-Cost: multe, multe miliarde. Multi dintre noi cred ca iPod-ul a fost rodul imaginatiei bogate a IT-istului Steve Jobs. Ideea initiala pentru un mp3 player mic si la moda ii apartine lui Tony Fadell, un antreprenor independent, care a inaintat ideea spre RealNetworks. In necunostinta de cauza, RN a refuzat sa investeasca intr-un asemenea produs electronic. Fadell a mers cu ideea la Apple si restul este istorie.
8.Yahoo nu cumpara Facebook-Cost: 50 de miliarde de dolari si inca se mai inregistreaza pierderi. Dupa ce Google a cumparat YouTube, Yahoo a simtit nevoia sa dea lovitura cu o achizitie majora. CEO-ul Yahoo, Terry Semel si CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, au batut palma pentru 1 miliard de dolari. Nu se stie exact cum a cazut afacere. Unii spun ca a doua zi dupa tranzactie, Semel l-a contactat pe Zuckerberg si i-a spus ca nu mai are bani pentru aceasta achizitie. Altii declara ca Zuckerberg ar fi marit pretul in ultimul moment. Astazi, Facebook este una dintre cele mai mari companii din lume.
9.Yahoo nu cumpara Google-Cost: 170 de miliarde de dolari. Google a incercat in repetate randuri "sa se vanda" gigantului Yahoo. Odata pentru 3 miliarde de dolari. De ce nu a facut Yahoo niciun pas? Pentru ca inainte ca Google sa devina un fenomen universal, nimeni nu credea in importanta motoarelor de cautare. Astazi, Google valoreaza 170 de miliarde de dolari.
10.AOL/Time Warner-Cost: 198 de miliarde de dolari-Cel mai mare bluf din istoria IT-ului. La un moment dat, AOL valora 240 de miliarde de dolari. Astazi, Time Warner valoreaza 40 de miliarde de dolari, iar AOL...2 miliarde.
11.IBM preda drepturile de software catre Microsoft-Cost: 220 de miliarde de dolari-Una dintre cele mai mari afaceri din istorie. Cand IBM a decis sa produca PC-uri, era sigur ca valoarea sta in hardware, nu in software. IBM i-a cerut Microsoftului sa realizeze un sistem de operare pentru calculatoarele sale. Microsoft a cerut drepturile de licenta asupra produselor software. IBM a fost de acord. Astfel, i-au predat companiei lui Bill Gates cea mai valoroasa franciza din istoria IT-ului: calculatoarele desktop. Astazi, Microsoft valoreaza 220 de miliarde de dolari. Dureros.
(sursa:businessinsider.com)