ANALIZA: Cum se va schimba industria de software in urmatorii 5 ani
analizaindustrieprogramesoftwareaplicatiigoogle
Industria de programe si aplicatii trece printr-o furtuna perfecta, care se petrece o data la 30 de ani. Cu ocazia ultimului "uragan", au aparut companii uriase, precum Microsoft, Oracle si SAP. De asemenea, au luat fiinta noi industrii - precum cea producatoare de antivirusi si alte solutii de protectie pentru calculatoarele utilizatorilor. Acelasi lucru se intampla si astazi si se va propaga in urmatorii 5 ani, cand vom analiza o noua "cultura" de companii tehnologice.
1. Cloud computingul schimba modul in care companiile achizitioneaza software - In loc sa cheltuiasca bani pe licente software, companiile prefera abonamentele, care permit livrarea programelor via internet. In final, programele pentru companii vor fi distribuite doar prin cloud. Companiile castigatoare sunt cele cu cloud-ul "in sange", precum Salesforce.com, Google Apps si startupurile curajoase, care ofera produse cloud-based (OnLive, Workday, Zendesk etc). Pierzatorii sunt companiile traditionale de software, precum Oracle, Microsoft si SAP. Acestea investesc masiv in cloud-computing, dar pana acum, nu s-a intrevazut vreo schimbare majora. Ramane de vazut daca vor razbi.
2. Tacticile de marketing se schimba - Programele sunt achizitionate uneori de angajati, nu de profesionistii IT. Cand softul este utilizat de suficienti oameni, compania este "obligata" sa negocieze un abonament de intreprindere, pentru a economisi bani sau in scopurile actualizarii produsului. Castiga companiile care livreaza software direct catre angajati. De aceea Microsoft SharePoint a devenit atat de popular. Angajatii cumpara ei insisi programele necesare la munca. Pe de alta parte, serviciile care permit angajatilor sa partajeze continut, precum Dropbox, Asana, Hootsuite, Evernote vor beneficia de o popularitate tot mai mare. Pierzatorii sunt in tabara departamentului IT si a companiilor in sine. Nu mai pot controla fluxul informational, nu pot sti daca angajatii ofera informatii confidentiale din firma sau descarca un continut virusat. Tehnologiile noi, precum desktop virtualization, vor reactiona la ecosistemul actual.
3. Masinile virtuale schimba modul in care companiile furnizeaza software - Oamenii vor sa lucreze cu propriile unelte si folosesc software-urile cu care se inteleg cel mai bine. Companiile trebuie sa controleze programele si sa protejeze datele importante. Virtualizarea desktop permite acest lucru. E ca si cum harddiskul tau - sistem de operare, software, setari - este furnizat ca serviciu via internet. Aceasta tehnologie se numeste Desktop as a Service (DaaS). Companii precum Dell, Wipro, VMware, Red Hat, Citrix vor fi castigatorii pe acest segment. Cine va pierde bani? Nimeni. Microsoft ofera licente Windows pentru fiecare calculator in parte. Pe de alta parte, DaaS necesita o conexiune permanenta la internet, astfel incat nu poate fi o solutie pentru deplasarile in care angajatii nu beneficiaza de retea.
4. Interfata METRO a Windows 8 va schimba modul in care folosim Windows - Windows se reinventeaza. Interfata Metro este nou-nouta si pare predestinata aplicatiilor tactile. Producatorii de PC-uri vor putea utiliza Windows 8 pe tablete, pentru a concura pe piata cu iPad. Vor aparea noi dezvoltatori de aplicatii pentru Windows. Pierzatorii sunt cei care nu vor sa "treaca" la alta versiune de Windows.
5. Tranzitia la aplicatiile web compromite monopolul Microsoft - Tehnologiile web de ultima generatie, precum HTML5, presupun ca unele programe sa poate fi scrise pentru un browser, nu pentru un sistem de operare specific (ex: Windows). Castiga companiile de cloud, precum Google, dezvoltatorii de programe si cei care comercializeaza Linux - Red Hat si Canonical. Microsoft ramane cel mai important dezvoltator de Windows, dar nu se stie cat timp va mai dura suprematia sa. Microsoft vrea sa reinventeze Windows, pentru a-l face mai relevant pentru internet si va introduce programe cloud, precum Office 365 si servicii cloud precum Azure.
6. Terminalele mobile schimba modul in care folosim programele - Software-ul trebuie sa fie accesibil de oriunde, pe orice dispozitiv. Oamenii vor sa aiba acces la internet pe plaja sau la munca. Castigam cu totii. Angajatii pot lucra de oriunde. Dezvoltatorii de dispozitive mobile, precum Apple, HTC, LG si Google (Android) vor prospera. Se vor descurca bine si companiile care dezvolta retelistica, precum Cisco, Verizon si AT&T. Vor pierde doar companiile care au ramas oarbe in fata fenomenului mobil.
7. Magazinele de aplicatii schimba modul in care oamenii cumpara software - App store-ul Apple i-a invatat pe utilizatori sa nu mai dea 30 - 100 dolari pe aplicatii, ci maximum 10 dolari. Castigam noi, consumatorii si startupurile precum Rovio si Zynga. Vor pierde teren dezvoltatorii de programe pentru PC-uri, care se concentreaza asupra aplicatiilor pentru Windows.
8. Decesul mausului prevesteste noua modalitate de utilizare a interfetelor de catre utilizatori - Interfata tactila a schimbat modul in care interactionam cu comenzile programelor. Ne menajam incheieturile de la maini. Oamenii cu dizabilitati pot utiliza mai usor o tableta decat un PC. Ne bucuram de Kinect Hacks. Pierd teren producatorii de mausuri traditionale, precum HP, Logitech, Microsoft si Apple.
9. Open source-ul modifica modul in care este scris software-ul - Programele sunt scrise de diversi programatori - oricine vrea sa contribuie - nu sunt controlate neaparat de companii. Castiga oamenii si companiile care utilizeaza software-urile. Fundatiile open source precum Linux Foundation, Mozilla, Apache Foundation, Outercurve. Proiecte open source precum Red Hat, Opscode si Rapid 7. Pierd teren producatorii traditionali de programe, precum Microsoft, Apple si Oracle.
10. Cu open source, oamenii contribuie la dezvoltarea programelor - Multe proiecte presupun ca software-ul sa ramana mereu deschis noilor modificari. Oamenii contribuie la dezvoltarea programelor. Microsoft, Oracle si SAP nu vad cu ochi buni aceasta schimbare.
11. Volumul de date se modifica - Noile tehnologii, precum bazele de date noSQL si Hadoop permit colectarea unor volume uriase de date, stocarea si monitorizarea lor, la preturi infime. Castiga teren Zynga, eBay si AOL. In mare parte, volumul mare de date nu inlocuieste fluxul existent, ci il compenseaza.
12. Retelele de socializare au un cuvant de spus in dezvoltarea programelor - Social media este corelat acum cu orice produs/serviciu online si nu numai. Oamenii vor sa lucreze impreuna, sa gaseasca solutii si sa obtina un feedback imediat. Marii castigatori sunt Facebook, LinkedIn, Google, Yammer, Twitter etc. De asemenea, cele mai multe companii, chiar si cele traditionale, reusesc sa obtina venituri din zona social media.