ANALIZA: De ce doar Apple si Samsung fac bani din vanzarea de smartphone-uri
applesamsungprofitsmartphoneiphonegalaxy s
Este greu sa activezi in industria telefoanelor mobile inteligente (smartphone-uri). Competitia este atat de acerba incat preturile scad accelerat si odata cu ele si marginile de profit ale producatorilor. Doua companii reusesc insa sa castige bani in domeniu. Este vorba de Apple si Samsung.
Cele doua companii au incasat, in ultimul trimestru din 2011, 95% din profitul total inregistrat in industrie. Apple a marcat 80% din total, iar Samsung 15%. Restul producatorilor, foarte multi, au luat firimiturile, cele cinci procente ramase, potrivit unei analize a firmei Canaccord Genuity.
In urma cu cinci ani, Nokia si RIM (BlackBerry) - doua companii aflate acum intr-o situatie dificila - erau cele care monopolizau profitul in industrie. De ce au pierdut pozitiile fruntase? Pentru ca nu s-au adaptat la timp la nevoile consumatorilor si la trenduri.
Apple si Samsung au vandut cele mai multe smartphone-uri in ultimul trimestru din 2011. Multe din aceste terminale au margini de profit mari. Cererea ridicata pentru telefoanele Apple si Samsung a insemnat o cerere mai scazute pentru produsele competitorilor, precum HTC, LG sau Motorola.
Cum reuseste Apple sa faca atat de multi bani de pe urma iPhone
Apple face bani in industria de smartphone-uri datorita a doua lucruri: produce ieftin iPhone in China si vinde terminalul catre operatorii telecom la cel mai ridicat pret din industrie. Daca o companie de telecomunicatii vinde catre consumatori iPhone cu 200 de dolari, plateste Apple 400 de dolari pentru acel dispozitiv. Iar fabricarea unui telefon Apple in China costa maxim 150 de dolari.
Nicio alta companie din piata nu incaseaza atat de multi bani pentru un telefon de la operatorii mobili ca Apple. Acest lucru se vede si in rezultatele companiei: desi controleaza 45% din piata de smartphone-uri, Apple incaseaza 80% din profit.
Cum reuseste Samsung sa faca bani
Samsung ocupa o pozitie a doua indepartata in topul profiturilor producatorilor de smartphone-uri. Un element de succes la compania sud-coreeana este linia Galaxy S II. Samsung foloseste o strategie diferita de cea a Apple: inunda piata cu un val de smartphone-uri, pentru toate gusturile si bugetele. Ajuta si faptul ca multe din componentele prezente in telefoanele (ecran, procesor, memorie flash) sale sunt fabricate "in casa".
Ce se intampla cu restul producatorilor
Nemaifiind loc pe segmentul considerat premium, monopolizat de iPhone si linia Galaxy S II, ceilalti producatori de smartphone-uri au fost nevoiti sa lanseze terminale ieftine, cu margini mici si foarte mici de profit.
O alta explicatie este aceea ca, spre deosebire de Apple, care produce un singur model de telefon, costurile de cercetare si dezvoltare sunt mult mai ridicate la ceilalti jucatori din piata care ofera multe modele de terminale. Acestia din urma au o singura solutie: sa livreze mereu noi produse, in ciuda profiturilor mici, sau sa iasa din piata. "Bogatii devin si mai bogati, iar cei mici se straduiesc sa-si arate relevanta", spune analistul Mike Walkley de la Canaccord Genuity.