ANALIZA: Laptopurile urmatoarelor branduri se defecteaza cel mai des
laptopuricalculatoarecomputerehpdellapple
Alegerea unui laptop nu reprezinta o misiune simpla in zilele noastre, cand oferta este foarte variata. Ne putem baza pe modelul respectiv? Sau discutam despre un laptop care va functiona doar trei ani, apoi va deveni demodat si chiar se va defecta? Nu putem prezice viitorul, dar avem la indemana numeroase informatii, tocmai bune de utilizat, in momentul unei asemenea achizitii importante.
Sigur ca orice laptop se poate "strica", dar exista producatori care inregistreaza o incidenta mai mica a defectiunilor, in comparatie cu rivalii lor de pe piata.
Un studiu SquareTrade din 2012 a analizat ratele de defectiune ale unor laptopuri pe parcursul a trei ani, descoperind ca produsele Asus s-au defectat cel mai rar (urmate de Toshiba), in timp ce laptopurile HP s-au "stricat" cel mai des. De fapt, in cazul HP, ai una din patru sanse sa te alegi cu un laptop defect in urmatorii trei ani. Am putea spune ca rata este ridicata, dar sa nu uitam ca niciun producator de laptopuri nu a reusit sa coboare sub rata defectiunilor de 15%.
Asus: 15,6%
Toshiba: 15,7%
Sony: 16,8%
Apple: 17,4%
Dell: 18,3%
Lenovo: 21,5%
Acer: 23,3%
Gateway: 23,5%
HP: 25,6%
Multi utilizatori ar putea fi uimiti de rezultatele studiului citat. Daca as cumpara un laptop bazandu-ma pe "marturiile" prietenilor si colegilor, as alege, probabil, un Apple; la polul opus s-ar situa un Dell sau Sony. Fiabilitatea laptopurilor poate reprezenta si o chestiune subiectiva. Totusi, statisticile pot fi luate in seama.
Daca doresti un laptop rezistent, Toshiba si Asus ar putea dispune de produsul de care ai nevoie. Sa nu uitam insa si aspectul financiar. Nu oricine are resurse sa-si cumpere un laptop foarte performant si ca urmare, se va multumi cu performantele mediocre ale unui produs ieftin.
Alege o companie care ofera un customer service de calitate
Daca doresti sa folosesti mai multi ani acel laptop (si de ce nu ti-ai dori), alege o companie care dispune de un customer service de calitate. Potrivit unui studiu Consumer Reports din 2012, Apple a obtinut cel mai bun punctaj in acest sens, iar Acer (si compania sa, Gateway), s-au situat la coada clasamentului brandurilor de laptopuri care le ofera clientilor asistenta tehnica. Iata clasamentul (puncte din 100).
Apple: 86
Lenovo: 63
Asus: 62
Dell: 60
Toshiba: 59
HP: 58
Acer/Gateway: 51
Sony: Neprecizat
Cand combinam rating-urile legate de customer support cu cele referitoare la frecventa defectiunilor, cine se afla in fruntea clasamentului? Ei bine, la nivelul SUA, Apple este rege. Pentru cei care nu vor sa cumpere un produs Apple, exista Asus, care s-a situat pe urmatoarea pozitie. Din pacate, Sony nu a oferit informatii in acest sens. Cifrele nu reprezinta insa totul.
Putem analiza zi si noapte statisticile, fara sa extragem o concluzie limpede. Uneori, companiile (chiar si cele de prestigiu) construiesc laptopuri si desktop-uri de buget, cu performante slabe si risc ridicat la defectiuni. Altii au de suferit deoarece vand tot mai multe asemenea produse indoielnice, pe care nu ti le mai repara sau te amana in "service". Cei mai multi producatori vor fabrica laptopuri de doi bani, alaturi de unele foarte performante. Trebuie sa fii atent la linia trasata intre performantele slabe si cele puternice.
Usor de zis, greu de facut. Wirecutter ofera cateva sfaturi legate de alegerea unui laptop. De exemplu, daca ai nevoie de un laptop cu ventilator discret, care sa nu produca zgomot, bun pentru cursurile de la facultate, cauta recenzii despre produsele cu cele mai silentioase coolere (acestea trebuie insa sa dispuna de o racire adecvata a procesorului).
Care sunt cerintele tale?
Cand iti cumperi un desktop, il poti personaliza in voie. Cumpararea unui laptop nu are insa aceste avantaje. Inainte de a-ti achizitiona un mini-computer, gandeste-te la nevoile tale: la ce vei folosi laptopul, cat timp ai nevoie de el si care este bugetul alocat.
Vrei un laptop pentru navigare pe internet, muzica si filme? Vrei un laptop de gaming? Asigura-te ca testezi acel produs, inainte sa-ti irosesti banii. De ce? Pentru ca utilizatorul si laptopul sau formeaza "o colaborare" care trebuie sa dureze ani la rand.