Ar trebui insa sa cugetam si asupra acestui aspect.
Centrele de date, fermele de servere care administreaza traficul pe internet, au devenit mari consumatoare de curent electric, scrie BBC News.
Ele insumeaza 2% din consumul global de electricitate, potrivit Greenpeace.
Valoarea ar putea fi si mai mare, odata cu aparitia "cloud"-ului. Trendul ii ingrijoreaza pe ecologisti. Arderea combustibililor fosili in scopul generarii de electricitate reprezinta o principala sursa a emisiilor de dioxid de carbon - principala amenintare legata de incalzirea globala.
De asemenea, marile companii si managerii centrelor de date vor sa reduca facturile uriase la "curent".
Facebook s-a pozitionat ca lider in acest sens. Reteaua sociala a inaugurat primul sau centru de date din exteriorul SUA, in Lulea, Suedia.
Facebook si-a asigurat statutul de "companie verde". Acest centru foloseste 100% energie regenerabila, generata de facilitatile hidroelectrice din vecinatatea centrului. De asemenea, locatia profita de locatia sub-arctica.
Un climat rece reprezinta un element natural de racire, care poate asigura "linistea" pentru mii de servere - Facebook nu a precizat despre cate asemenea echipamente vorbim - alaturi de alte facilitati. Astfel, Facebook economiseste multa energie.
Ei bine, daca "urci" o fotografie pe Facebook in Europa, aceasta va "trece", cu siguranta, prin ferma de servere din Lulea.
"Uzina Facebook" nu arata bine. Seamana cu un depozit de culoare gri si are 30.000 mp. "Exista lucruri pe care trebuie sa le implementezi", spune Tom Furlong, seful global pentru centre de date al Facebook. Serverele se comporta ca niste fiinte umane la tropice.
Serverele au nevoie de aer conditionat si se incalzesc, atunci cand temperatura creste. Facebook a precizat ca politica sa de impartasire a informatiilor despre cum poti avea centre de date mai eficiente face parte din programul Open Compute. Informatiile sunt "open source".
Greenpeace spune ca Apple, Facebook si Google au facut un progres semnificativ in privinta eficientizarii consumului de energie electrica.
Google, de exemplu, a devenit un important investitor in energia eoliana. Totusi, gigantul Amazon nu se inroleaza deocamdata in aceasta "cruciada".