10 sfaturi pentru managerii incepatori
managerdebutantsfaturifay vincentleadership
Fay Vincent a fost succesiv presedinte al consiliului de administratie la Columbia Pictures Industries, vice-presedinte executiv la Coca-Cola si al optulea comisar al Major League Baseball din SUA. In cotidianul Wall Street Journal, el ofera 10 sfaturi pentru managerii aflati la debut de cariera:
- Evitati sa faceti confidente. Cu cat veti vorbi mai putin despre ingrijorarile dumneavoastra, despre planuri si asteptari, cu atat va fi mai bine. O conversatie pe care o considerati lipsita de importanta pe moment se poate dovedi devastatoare mai tarziu.
- Administrati toate nivelurile. Petreceti-va timp cu subalternii de la nivelurile inferioare si aveti grija sa-i tratati intotdeauna cu respect si simpatie. O buna reputatie incepe sa se construiasca din josul scarii ierarhice.
- Leadership-ul este o slujba cu norma intreaga. Ceasul acestei responsabilitati nu se opreste niciodata. Subalternii va urmaresc toate semnalele pe care le transmiteti, iar nerabdarea, deceptia sau nesiguranta pot fi exagerate de catre cei care vor comunica in legatura cu aceste mesaje implicite. Ingrijiti-va sa nu scrieti niciodata ceva inainte de a va gandi la modul in care acel lucru ar putea fi interpretat. Luati seama la e-mail-uri: cuvintele scrise raman.
- Ascultati ceea ce au de spus ceilalti. Luati masa cel putin o data pe saptamana cu echipa dumneavoastra sau alaturati-va ei din cand in cand in pauza de cafea pentru a auzi ce au de spus ceilalti. Ascultati cu atentie atunci cand cineva vi se adreseaza, indeosebi daca este vorba de critici care va privesc. In acest caz, faceti efortul sa-i oferiti un raspuns, pe care sa-l cantariti bine in prealabil.
- Fiti prudent cu umorul. O gluma pe care o considerati haioasa poate avea un efect invers si sa va faca sa pareti stangace sau condescendent. Umorul este riscant. Nu glumiti niciodata in legatura cu subiecte grave.
- Definiti-va prioritatile. Lucrul cel mai important trebuie sa ramana intr-adevar cel mai important. Explicati-va strategia si repetati acest lucru ori de cate ori este necesar.
- Nu va plangeti. Daca ceva merge prost, nu aruncati vina pe altcineva, pe fostii manageri, pe timpul nepotrivit, pe nesansa sau pe concurenti. Nu va situati nici in defensiva, ci continuati sa mergeti inainte.
-
Aveti incredere in consilierii dumneavoastra si acceptati-le expertiza. Nu porniti de la prejudecati despre piata si fiti convins ca o informatie perfecta asupra pietei nu exista.
- Evitati sa folositi prea mult cuvantul "mediu". Feriti-va de medii atunci cand va pregatiti proiectiile asupra viitoarelor evolutii. Media da un sentiment de securitate inselator. Pregatiti-va pentru ce-i mai rau: adeseori, asta se va si intampla.
- Microfonul nu este niciodata inchis. Nu spuneti niciodata ceva ce nu v-ar placea sa cititi pe prima pagina a unui ziar. Atunci cand va adresati presei, evitati sa raspundeti la intrebari ipotetice. Nu acceptati niciodata sa vorbiti "off the record". Singurul raspuns potrivit intr-o situatie de criza este adevarul. In plus, in calitate de conducator al unei mari intreprinderi, nu aveti viata privata si fiecare pas gresit din viata personala poate fi exploatat de mass-media. Minciunile sunt de regula dezvaluite in timp si prejudiciile pe care le pot provoca, dumneavoastra si companiei, pot fi foarte importante. Protejati-va reputatia si alegeti adevarul. Daca nu puteti sau nu doriti sa raspundeti la o intrebare, spuneti acest lucru.