Michael Useem, profesor de management la Wharton School si autor al lucrarii The Leader's Checklist, spune ca motivul pentru care FONDATORII nu pot face tranzitia la functia de LIDER se datoreaza necunoasterii principiilor leadership-ului.
1. Lasa-i si pe altii sa fie lideri
La un moment dat, un CEO nu mai poate sa se implice in absolut toate aspectele business-ului sau si este nevoit sa apeleze la ceilalti lideri, care trebuie instruiti. Doar asa o companie poate sa creasca, desi acest traseu poate fi dificil pentru fondatorii "insetati" de controlul asupra companiei lor. "Nu poti sa faci totul singur. Ai nevoie de ajutor", spune Useem.
2. O viziune mareata
Directorii generali trebuie sa poate "formula o viziune clara si persuasiva si sa o comunice tututor angajatilor sai", potrivit lui Useem. Astfel, este esential sa creezi un sistem care se poate extinde dincolo de lider. Acest pas poate fi dificil pentru fondatorii care s-au concentrat doar asupra mentinerii monopolului asupra companiei respective. "Trebuie sa treci de leadership-ul de ordin personal si sa il externalizezi", precizeaza Useem. In consecinta, cand un angajat nou paseste in companie, nu va trebui sa-i spui nimic, deoarece va sti inca de la inceput ce asteptari ai de la el.
3. Gandeste, actioneaza strategic
Liderii trebuie sa anticipeze incotro se indreapta o companie si sa anticipeze viitoarele riscuri. Leadership-ul strategic presupune sa pui totul la indoiala, inclusiv ideile celor din jur si sa fii dispus sa schimbi ceva. Fondatorii fixisti ar putea intampina probleme de adaptare in acest sens. Este mai important ca niciodata sa ramai primul in cursa, "deoarece lumea este mult mai complicata si nesigura", spune Useem, intr-un interviu acordat McKinsey & Company. "Dincolo de o viziune mareata, trebuie sa fii capabil sa gandesti practic, strategic, sa depasesti anumite obstacole, sa "citesti" evolutia abstracta a universului in care traim".
4. Interesul comun, inainte de toate
Cand iei o decizie de business, in calitate de CEO, trebuie sa te gandesti mai intai la angajatii si clientii tai, la impactul pe care aceasta il va avea asupra lor. Si aici fondatorii s-ar putea poticni, deoarece tin prea mult la ideile lor si se simt indreptatiti sa obtina tot ce este mai bun din compania pe care au infiintat-o. "In vederea stabilirii unei strategii, a unei viziuni privind comunicarea si a unui mecanism de luare a deciziilor, scopul comun trebuie sa fie situat pe primul loc, iar cel personal, la final", scrie Useem.
5. Gestionarea relatiilor profesionale
Unul din elementele care dicteaza succesul companiei tine le permite oamenilor sa simta ca "detin" o parte din compania in care lucreaza, astfel incat sunt constienti de modul in care viziunea ta le afecteaza munca si cariera, in general. Oamenii diferiti aduc aptitudini diferite in compania ta si o asemenea varietate este necesara pentru succes. Fondatorii ar putea intampina obstacole, deoarece nu sunt cei mai maleabili indivizi. Dupa cum scrie Useem, un CEO trebuie "sa construiasca relatii profesionale durabile cu angajatii si subalternii si sa se concentreze asupra promovarii unei viziuni marete la locul de munca".