LEADERSHIP: 7 modalitati prin care iti tai singur craca de sub picioare
leadershipconducereliderisefiprietenimunca
Ceilalti te judeca. Nu este drept, dar cand incepi sa avansezi in cariera profesionala, orice miscare iti este urmarita. De multe ori, te vei submina fara sa iti dai seama.
"Exista multe lucruri care ii determina pe ceilalti sa creada ca esti un lider ineficient; de obicei, nu esti constient de erorile tale", spune Halley Bock, presedintele si CEO-ul Fierce Inc, o firma de training si dezvoltare a leadership-ului, cu sediul in Seattle.
Chiar si atunci cand crezi ca faci totul perfect, gandeste-te la acele elemente care separa o imagine buna de una negativa.
1. Arati ca si cand nu i-ai asculta pe ceilalti.
Nu stii sa ii asculti pe ceilalti. Esti ocupat sa discuti la telefon, ii tratezi pe oameni de la distanta si nu esti atent la ceea ce iti spun. Acestia se simt frustrati, mai ales cand simt ca ideile si problemele lor nu ajung in atentia ta si astfel ai tot mai putina influenta - de asemenea, vei rata informatii cu adevarat pretioase, care te vor ajuta sa devii un sef mai bun.
2. Nu iti respecti promisiunile.
Daca spui ca vei face un anumit lucru, fa-l, altfel credibilitatea ta ca lider va avea de suferit, precizeaza Jene Kapela, fondator al unei companii de recrutare profesionala; liderii au nevoie de increderea celorlalti si "oamenii nu isi vor pune baza in tine, daca nu iti respecti promisiunile", spune Kapela.
3. Folosesti un ton gresit.
La o secunda dupa ce deschizi gura, angajatii isi formeaza o idee despre increderea, puterea, carisma si caldura de care dai dovada. Intr-un studiu din martie 2014, realizat de University of Glasgow si Princeton University, se arata ca inainte de a spune "BUNA ZIUA", multi dintre interlocutori au deja o imagine despre stilul tau de a conduce - le trebuie intre 300 si 500 milisecunde...
4. Esti agitat.
Misti din picioare, dai cu stiloul de birou, iti trosnesti degetele, toate aceste gesturi arata ca te simti incomod si nu te prinde rolul de lider, spune Bock. Daca realizezi ca faci toate aceste lucruri, incearca sa le controlezi - macar atunci cand incerci sa promovezi o imagine dominata de incredere si competenta.
5. Nu te uiti in ochii celorlalti. Sau te uiti prea insistent...
Fie ca discutam despre o discutie intre patru ochi sau cu o suta de oameni, contactul vizual este esential, deoarece sudeaza increderea. Nu trebuie totusi sa exagerezi, avertizeaza Bock. Un contact vizual insistent pare agresiv.
6. Ai prea multa incredere in tine.
Chiar daca unele trasaturi narcisiste te vor ajuta sa impui respect si o influenta in jurul tau, prea multa aroganta strica! Intr-un studiu din 2013, realizat de University of Illinois si University of Nebraska, se arata ca narcisistii devin deseori lideri, dar pe masura ce nu reusesc sa-si controleze aroganta si lipsa de empatie, isi pierd influenta si se situeaza in antiteza cu leadership-ul eficient. Drept urmare, risca sa fie concediati sau sa duca respectiva companie spre pierzanie.
7. Esti prietenul tuturor celor din jur...
Liderii autentici sunt deseori prietenosi, dar nu trebuie sa exagerezi cu aceasta prietenie, subliniaza Kapela. Liderii isi cunosc limitele, mai ales la locul de munca. Angajatii isi vor pierde respectul pentru tine, daca stai prea mult la discutii cu o anumita persoana sau bei peste masura la petrecerea companiei.
"Discutam despre o purtare exemplara. Fii serios si oamenii te vor trata cu respect", explica Kapela, citata de fastcompany.com.