Studiu american: Limbajul folosit in emailurile de la munca ofera indicii despre ierarhia din firma
studiulimbajemailierarhiecompaniesefi
Un studiu recent realizat de Eric Gilbert, profesor la Georgia Tech, arata ca unele cuvinte si fraze pot indica daca emailurile de serviciu sunt trimise unei persoane situate mai sus sau mai jos in ierarhia corporatista.
Gilbert, profesor universitar in cadrul SIC (School of Interactive Computing), s-a concentrat asupra grupului "Enron corpus" de 500.000 emailuri trimise de cei 150 de fosti angajati ai gigantului decazut Enron. Aceasta este cea mai mare baza de date cu adrese de email, care poate fi utilizata in scopul analizei.
Chiar si dupa o abordare "conservatoare si precauta" - dupa aplicare unor filtre si eliminarea a mii de mesaje, care ar fi putut compromite rezultatele finale - cercetatorul a reusit sa identifice o lista de cuvinte, care ofera indicii despre "traseul" emailului. Mai exact, este trimis unor subalterni, unor colegi sau sefilor? Unde se situeaza destinatarul in ierarhia companiei?
"In contextul acestor mesaje si relatii profesionale, unele fraze semnaleaza o relatie de putere intre doi interlocutori", a declarat Gilbert.
In principal, analiza lui Gilbert poate fi utilizata in arhitectura unor programe de email mai inteligente. Viitorii clienti de emailuri ar putea face diferenta intre emailurile trimise de superiori sau subordonati si s-ar putea adresa mai bine preferintelor cuiva in materie de primire/trimitere a mesajelor. Mesajele de la cei apropiati ca functie ar urma sa fie solutionate a doua zi, in timp ce emailurile de la sefi ar fi rezolvate imediat.
Organigrama nu e totul!
"Avem organigrame, dar ele nu reflecta tot ceea ce se intampla in companie", a precizat Gilbert, adaugand ca analiza poate "cartografia puterea informala si structurile de raportare" intr-o organizatie. "Un exemplu clasic este asistentul administrativ al directorului executiv: aceasta persoana ar putea sa nu ocupe o pozitie esentiala in chart-ul organizational, dar detine o influenta majora".
Acest proiect complex se incadreaza in aplicarea practica a asa-numitei "procesare naturala a limbajului", care a reprezentat un reper-cheie pentru inteligenta artificiala in ultimii 25 de ani. Datele pot oferi indicii despre cum interactioneaza ANGAJATII prin intermediul mediilor electronice sau cum relationeaza intre ei.
Pentru Gilbert, "muntele de informatii" a reprezentat adevarata provocare. Dincolo de utilitatea studiului, grupul Enron poate fi considerat un exemplu bun de folosire a "limbajului natural"; pana la urma, Enron si directorii sai au fost responsabili pentru una din cele mai mari fraude corporatiste din istoria financiara a Americii.
Pentru a se asigura ca aceste indeletniciri nu vor compromite rezultatele analizei, echipa lui Gilbert a eliminat manual frazele specifice pentru companie. De asemenea, a ignorat toata corespondenta survenita dupa momentul deconspirarii fraudei de la Enron.
"Am dorit sa analizam punctul dinaintea prabusirii companiei Enron. Am ales data de 1 mai 2001, situata cu cateva luni inainte de demararea investigatiei la Enron si inainte ca directorii sa-si vanda actiunile detinute la companie. In cazul emailurilor care au precedat aceasta data, consideram ca Enron si angajatii sai s-au comportat ca orice alte mare entitate financiara". (via |
cellular-news.com)