CNIPMMR: Registrul electronic al salariatilor ar putea aduce costuri anuale suplimentare totale de 2,8 miliarde de euro pentru firme
cnipmmrministerul munciiregistrului general de evidenta a salariatilorfirmebirocratiecheltuielilegislatia muncii
Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a lansat spre dezbatere un proiect de Hotare de Guvern privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) considera ca, in actuala forma, proiectul sporeste birocratia si poate mari costurile anuale ale firmelor din sector cu pana la 2,8 miliarde de lei.
Potrivit proiectului, fiecare angajator are obligata de a infiinta si transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatlor si de a-l prezenta inspectorilor de munca la solicitarea acestora.
Registrul se intocmeste in format electronic si cuprinde urmatoarele elemente:
- Elementele de identificare a tuturor salariatilor (numele, prenumele, codul numeric personal, cetatenia, tara de provenienta si data angajarii).
- Perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea.
- Functia ocupata si tipul contractului individual de munca.
- Durata normala a timpului de munca repartizarea salariatului.
- Salariul, sporurile si cuantumul acestora.
- Perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale.
- Data si temeiul incetarii contractului individual de munca.
- Angajatorul are obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare salariat, care cuprinde cel putin: actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca si acte de studii/certificate de calificare.
Firmele pot contracta un prestator de servicii autorizat, inregistrat la inspectoratul teritorial de munca, care sa le realizeze registrul. Amenzile pentru netransmiterea la timp a Registrului, intarzierea, completarea de catre persoane neautorizate sau omisiuni, sunt cuprinse intre 1.500 si 5.000 de lei.
CNIPMMR transmite ca acest registru nu va face decat sa sporeasca birocratia si costurile firmelor mici si mijlocii. Organizatia sustine ca pana si firmele care au un singur angajat vor fi obligate, in cazul in care actul normativ este implementat, sa incheie un contract de prestari servicii cu un prestator inregistrat la inspectoratul teritorial de munca.
Potrivit CNIPMMR, obligatiile prevazute de proiectul de H.G. si stabilite in sarcina microintreprinderilor si intreprinderilor mici genereaza cheltuieli suplimentare semnificative pentru acestea, in oricare din urmatoarele cazuri:
- Cheltuieli de 4.632 lei/an pentru angajarea unui salariat specializat.
- Cheltuieli de minim 3.000 lei/an pentru incheierea unui contract de prestari servicii cu un prestator inregistrat la inspectoratul teritorial de munca.
- Cheltuieli de minim 2.348 lei/an pentru specializarea unui salariat actual si suplimentarea salariului acestuia pentru munca suplimentara.
Consiliul estimeaza ca proiectul de H.G. va avea ca efect suplimentarea cheltuielilor sectorului IMM-urilor cu sume intre 1 si 2,7 miliarde de lei pe an.