Informatii esentiale pentru romanii care vor sa lucreze in strainatate
informatiistrainatatelocuri de muncainspectia munciiatributiilegi
Inspectia Muncii, in conformitate cu atributiile stabilite prin legea de infiintare si organizare, verifica si respectarea prevederilor legale referitoare la protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
Legea 156/2000 reglementeaza conditiile in care aceste societati comerciale pot desfasura activitatea de selectie si plasare a fortei de munca in strainatate.
"Potrivit legii, agentul de ocupare a fortei de munca trebuie sa fie o societate romaneasca ce are ca activitate principala selectia si plasarea fortei de munca in strainatate, sa dispuna de spatiul si de dotarile necesare pentru buna desfasurare a activitatii, sa aiba incadrat in munca personal cu experienta in domeniul fortei de munca, sa organizeze o banca de date care sa cuprinda ofertele si solicitarile de locuri de munca in strainatate, informatii referitoare la conditiile de ocupare a acestora si la calificarile si aptitudinile solicitantilor aflati in evidenta lor, sa incheie cu persoane juridice, persoane fizice si organizatii patronale din strainatate, dupa caz, contracte care contin oferte ferme de locuri de munca si sa fie inregistrat la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza isi are sediul", informeaza Inspectia Muncii.
Contracte de mediere
Agentii de ocupare a fortei de munca trebuie sa incheie cu cetatenii romani contracte de mediere. Aceste contracte trebuie sa contina, printre altele, elementele principale privind tariful de mediere, durata contractului si modul de solutionare a eventualelor litigii.
De asemenea, agentii au obligatia de a asigura incheierea contractelor de munca dintre cetatenii romani si angajatorii straini si in limba romana.
Inspectia Muncii atrage atentia persoanelor care vor sa lucreze in strainatate asupra unor aspecte importante.
Informati-va, inainte de a porni la drum!
Inainte de a apela la serviciile unei societati comerciale ce are ca activitate principala „selectia si plasarea fortei de munca", solicitantii locurilor de munca din strainatate trebuie sa se adreseze inspectoratului teritorial de munca in raza caruia societatea isi are sediul si in vederea solicitarii de informatii referitoare la:
-inregistrarea firmei la inspectoratul teritorial de munca;
-sanctiunile aplicate, daca a fost cazul.
Persoanele fizice NU au dreptul sa intreprinda activitati de mediere a angajarii romanilor in strainatate
De asemenea, trebuie sa verifice daca la semnarea unui contract individual de munca in strainatate acesta cuprinde cel putin urmatoarele elemente: tara de resedinta, denumirea angajatorului cu toate datele de identificare: adresa, numar de telefon/fax, descrierea muncii si a conditiilor de munca, durata timpului de munca si de repaus, durata contractului individual de munca, conditiile de salarizare, conditiile de transport, de locuit, conditiile de protectie sociala.
Totodata, Inspectia Muncii avertizeaza asupra faptului ca persoanele fizice nu au dreptul sa exercite activitati de mediere a angajarii cetatenilor romani in strainatate. (sursa: http://www.inspectmun.ro)