Biroul va dezvaluie personalitatea
biroupersonalitateorganizaretipuri de lucratori
Aspectul unui birou de lucru poate traduce uneori starea de spirit sau trasaturile de caracter ale celui care il foloseste. Fiecare tip de angajat are un mod propriu de a-si aranja spatiul de lucru. Aceasta scenografie poate fi in acelasi timp constienta sau inconstienta si poate dezvalui aspecte ale personalitatii lui, apreciaza experti in leadership citati de cotidianul Le Figaro.
Pornind de la Modelul Procesului de Comunicare (PCM), dezvoltat de psihologul american Taibi Kahler, si apeland la cifre din lucrarea "Comment leur dire... La process communication", a psihologului francez Gerard Collignon, specialistii disting urmatoarele tipuri sau profiluri de angajati, in functie de modul in care isi aranjeaza biroul:
•
Visatorul (10% din populatia europeana) este un profil pe care il regasim adeseori in meseriile in care trebuie sa lucrezi singur sau cu cat putine contacte umane. Visatorul are nevoie de liniste si de retragere in raport cu ambianta companiei. Pe biroul lui vom gasi imagini cu peisaje sau obiecte care evoca natura, in care se poate retrage indata ce poate, pentru a se simti in largul sau. El lucreaza intr-un loc pe care il infrumuseteaza si care corespunde oazei lui de liniste.
•
Empaticul (30% din populatia europeana) este tipul cel mai raspandit. El are nevoie sa fie in contact cu cei din jurul sau, sa evolueze intr-un mediu in care totul se misca, in care oamenii il solicita. De asemenea, el are nevoie sa fie recunoscut pentru ceea ce face. De aceea, spatiul sau de lucru va fi plin de elemente vii, care se potrivesc cu temperamentul sau: fotografii cu persoane (familie, relatii profesionale, prieteni, idoli...) care semnifica ceva pentru el. Empaticul resimte o nevoie constanta de a se simti inconjurat de oameni, chiar si in decorarea si amenajarea biroului sau.
•
Obsedatul de munca sau workaholicul (25% din populatia europeana) este un tip complet focalizat pe lucru. Angajat competent si truditor, biroul sau va evoca intreprinderea in care evolueaza: tablouri cu sigla sau logo-ul companiei, obiecte promotionale ale companiei (pixuri, cani, calendare, ceasuri etc.), workaholicul este foarte "corporate" si mediul sau de lucru este in intregime dedicat companiei sale. Il regasim frecvent in posturi de responsabilitate. Ca si empaticul, obsedatul de munca are nevoie de recunoastere din partea celorlalti.
•
Perseverentul (10% din populatia europeana) este si el focalizat pe munca, dar mai mult pe normele legate de profesia sa. Este cu totul dedicat intreprinderii si se va bate pentru ca valorile acesteia sa fie respectate. Astfel, spatiul sau de lucru va fi la fel de pragmatic ca si el si destul de asemanator cu cel al obsedatului de munca: un spatiu mai degraba rece, impersonal si foarte bine aranjat. La interior, foarte putine ornamente sau obiecte care ar putea dezvalui indicii privind personalitatea lui.
•
Promotorul (5% din populatia europeana) este un profil foarte frecvent in mediile creative, precum moda sau publicitatea. El are nevoie sa se simta permanent stimulat de cei din jurul sau. La randul sau, el face orice pentru a-i stimula pe ceilalti, mizand totul pe noutate. Este un personaj care incearca sa fie singular si facet totul pentru a atrage atentia. Pe biroul promotorului vei gasi gadget-uri imprastiate, elemente de decoratiuni insolite sau la moda, pe care oricine le va remarca in trecere si il vor face remarcat pe "decorator".
•
Rebelul (20% din populatia europeana) este un profil caruia, la fel ca si in cazul promotorului, ii place sa atraga atentia. Spre deosebire de acesta, el actioneaza in decalaj cu spiritul companiei si cauta sa surprinda facand contrariul a ceea ce se asteapta de la el. Se distinge, de asemenea, prin umorul sau si limbajul aluziv, pe care cauta cu orice pret sa-l afiseze. El vrea sa fie cunoscut pentru acest lucru. In spatiul de lucru al rebelului vom gasi tot ceea ce nu-si are loc in intreprindere: elemente ciudate si/sau excentrice intr-un mediu strict si viceversa, de exemplu.