Analizele Manager.ro: Special pentru manageri - cati angajati multumiti sunt in firma dvs.?
motivarea angajatilorsalariiangajati competenti
Foarte putini. Nu va faceti iluzii, acesta este raspunsul - foarte putini – si asta indiferent de eforturile pe care le faceti dvs. pentru a crea un mediu de lucru optim, cu salarii atractive si conditii civilizate de munca. Eforturile acestea conteaza, desigur, dar pierdeti din vedere un lucru esential: angajatii sunt oameni si, ca toti oamenii, au capricii si orgolii. Iar acolo unde sunt orgolii apar automat si nemultumiri.
Mecanismul e urmatorul: oamenii au in general o parere foarte buna despre propria persoana si, in plus, au si tendinta naturala de a se compara unii cu altii. De aici si nemultumirile. Ei nu inteleg cum se face ca alti colegi de-ai lor, care
in mod evident sunt mai putin inteligenti/experimentati/utili decat ei, stau mai bine la capitolul X sau Y (salariu, functie, volum de munca, plecari in strainatate)?
“Merit mai mult” se gandesc toti, intelegand de fapt prin asta ca “Merit mai mult decat Popescu sau Ionescu”. Si cu cat firma dvs. are mai multi angajati, cu atat termenii de comparatie sunt mai numerosi si problema mai acuta.
In urma cu cativa ani chiar s-a facut un studiu serios in randul companiilor de toate tipurile (mici, mari, private, de stat), angajatii fiind intrebati urmatorul lucru:
“Ce situatie ati prefera:
1) un salariu de 500 de euro pentru dvs. si un salariu de 300 de euro pentru un coleg mai putin competent sau
2) un salariu de 700 de euro pentru dvs. si unul de 800 de euro pentru colegul mai putin competent?”
Banuiti rezultatul? Prima varianta a castigat in mod detasat, chiar daca presupunea un castig personal mai mic.
Desigur, cuvintele-cheie in exemplul de mai sus sunt “coleg mai putin competent” . Fiecare angajat are propria sa idee, batuta in cuie, despre competenta sa si o idee la fel de batuta in cuie despre competenta colegilor sai. Aprecierile pe care le face sunt strict subiective, la fel cum este si aprecierea dvs., ca angajator, vis-à-vis de competentele angajatilor dvs. Ca urmare, fiind vorba de atata subiectivitate, e clar ca nu puteti impaca toate caprele si toate verzele din firma.
Poate nu ati realizat pana acum ca asa stau lucrurile, dar – surpriza! - chiar asa stau. Consolati-va insa cu gandul ca situatia e la fel peste tot, in mai toate firmele cu mai mult de, sa zicem, 10 angajati.
Si ce faceti in situatia asta? Nu faceti nimic. Daca firma merge cat de cat si obtineti un profit multumitor
chiar si in situatia asta, solutia este sa nu faceti nimic sau, mai bine spus, sa nu faceti nimic radical. Pentru ca orice schimbare majora va atrage dupa sine (garantat!) probleme noi care pot destabiliza bunul mers al firmei, asa plin de frustrari cum este el. Nu uitati ca scopul dvs. nu este sa construiti o mare familie fericita, ci sa obtineti profit. Punct.
In schimb, daca la un moment dat profitul dispare, atunci da, veti fi chiar
obligat sa faceti schimbari radicale: o noua
organigrama, un nou sistem de lucru, o noua grila de salarizare etc. Schimbari care, desigur, vor atrage dupa ele… noi frustrari.
Mult succes!