Studiile au aratat ca intr-un spatiu inchis, de dimensiuni reduse, in care nu exista stimuli vizuali sau auditivi, un mesaj publicitar are un impact foarte mare atat din punctul de vedere al citirii acestuia (peste 95%), cat si din cel al ratei de memorare (peste 80%). Ca urmare, reclamele frumos inramate s-au instalat in lift. Si nici toaletele nu fac exceptie.
Alte spatii publicitare extrem de utilizate in lumea intreaga sunt spatarele bancilor, mai ales ale celor din statiile de autobuz, la fel si lazile de gunoi si containerele. Dar sa vedem in continuare cateva suporturi publicitare mai neobisnuite.
1. “Daca nu-ti poti folosi capul pentru a obtine o slujba, foloseste-ti fruntea” este sloganul unei companii de media din Marea Britanie care inchiriaza spatiu publicitar pe fruntile tinerilor, contra sumei de 7 euro pe ora.
2. Recent, o agentie canadiana a decis sa se specializeze in publicitate pe oua. Memorarea mesajului este favorizata printr-o gama completa de asocieri simbolice pozitive: sanatate, simplitate, rapiditate, polivalenta. De mare impact a fost o campanie publicitara pentru aparate de ras care a folosit cofraje de oua: pe un autocolant de pe cofraj era imaginea aparatului alaturi de sloganul campaniei (“Toti barbatii merita o piele neteda!”), in timp ce ouale din interior erau desenate cu chipuri stilizate de barbati.
3. Assvertising-ul se bazeaza pe o filozofie simpla: daca vrei sa fii vazut, du-te acolo unde oamenii se uita. Un logo, o adresa web sau alt mesaj sunt usor de memorat cand sunt afisate pe slipul unei fete dragute. Curentul a fost initiat chiar de Departamentul de stat al sanatatii din New York, impreuna cu un club sportiv. Campania a avut mare succes, fotografiile cu fetele care se plimbau pe strada in slipurile inscriptionate au aparut in ziare, la TV si pe Internet, fara sa coste nimic.
4. Breadvertising denumeste publicitate pe punga din hartie in care se introduce painea-bagheta. De obicei, aceasta punga este imprimata cu numele producatorului de faina care aprovizioneaza brutaria respectiva – un lucru interesant, poate, pentru alte brutarii, dar cu relevanta zero pentru cumparatorul de paine. Asa ca oamenii de marketing s-au gandit ca mult mai potrivit ar fi un mesaj adresat omului obisnuit, un mesaj care poate fi extrem de consistent (si de convingator), dat fiind ca spatiu e destul: oferte de petrecere a vacantelor, diverse produse pentru gospodarie, ba chiar primele pagini dintr-un roman nou-aparut, ca o invitatie de a intra in prima librarie intalnita in cale.
5. Coolertising, adica publicitatea pe rezervoarele de apa potabila amplasate in birouri, sali de asteptare, centre comerciale. Avem de-a face cu un simplu abtibild pus pe rezervor, dar cu efect foarte bun. Amplasarea unei asemenea reclame in 1.400 de puncte, in S.U.A., a permis firmei Unilever sa obtina o crestere cu 34% a vanzarilor pentru un anumit produs (Dove Cool Moisture), iar canalul de televiziune CBS a apelat la aceasta forma de publicitate pentru promovarea a doua dintre serialele sale.
6. Bookvertising-ul se refera la publicitatea pe niste invelitorile de protectie pentru carti, care sunt distribuite gratuit in librarii. Este una dintre cele mai tari gaselnite in Japonia, unde oamenii merg mult cu metroul sau cu trenul si isi umplu timpul citind. Produsul arata ca o cutie de carton desfacuta, in care cartea este practic impachetata, in doi timpi si trei miscari. Dupa impachetare, invelitoarea se prinde cu o capsa (se impiedica astfel sifonarea sau murdarirea cartii), iar reclama tiparita pe ea este plimbata peste tot, zilnic, de mii de japonezi. Clientii care cumpara publicitate au grija ca macheta lor sa aiba un design cat mai atractiv, deoarece modelele cele mai reusite de invelitori se epuizeaza cel mai rapid.
7. In fine, stampvertising-ul are in vedere publicitatea pe pielea clientului. La propriu. Despre ce este vorba? Stiti, desigur, ce strategie folosesc managerii discotecilor in cazul clientilor care vor sa paraseasca pentru scurt timp localul: le aplica pe dosul palmei o mica stampila care dovedeste ca acestia au achitat deja intrarea. Ei bine, stampila respectiva poate purta si ea un mesaj promotional, chiar daca suprafata disponibila este foarte mica. Numele unei companii sau al unei bauturi este suficient. In Australia de exemplu, unde aceasta forma de publicitate este intalnita in aproape orice club, se aplica peste 2.500.000 de stampile in fiecare an. O modalitate foarte eficienta de reclama pentru firmele interesate de tinerii din segmentul 18-32 de ani.